924 Turbo -80 | EFI & IC

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
equiv
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2010-02-09 21:06:43
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#121 Post by equiv »

Jo, det kallas "fuel evaporation system" och står om det på sid 20 http://www.equipedic.se/docs/924/servic ... mation.pdf

Det kanske är bäst att låta det vara som det är. Vilka funktioner använder du på VEMS? Kör du laddtrycksstyrning med VEMS?

:)

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#122 Post by een »

Det där "fuel evaporation system" tror jag inte att jag hade även innan jag rev bort k-jeten. Skumt :shock:

Jag styr bara tändning och bränsle med Vems sysyemet. Jag känner inget behov av laddtrycksstyrng även om det går att ha. Man kan ju sänka tändningen för att minska risken för spikning på önskade varvtal och resultatet blir ju samma tänker jag.

Min grundtanke är att krångla till det så lite som möjligt då jag har begränsade kunskaper.
Om man bortser ifrån att man får joxa lite med gaspedalen vid start pga. att jag inte orkat fixa tomgångsmotor så funkar det väldigt bra. Tändningen har aldrig missat hittills så triggern på vev och kam funkar uppenbarligen och motorn svarar väldigt fint på alla varvtal.
Daniel Eén

equiv
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2010-02-09 21:06:43
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#123 Post by equiv »

Har du ritning på spridaradaptern och vilka spridare kör du med? :)

/ Axl

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#124 Post by een »

equiv wrote:Har du ritning på spridaradaptern och vilka spridare kör du med? :)

/ Axl
Hej
Jag fick spridaradaptrarna och fuelrail av två kompisar som byggde dessa till mig, sedan gjorde dom några extra uppsättningar för att sälja om någon skulle vara intresserad. Jag kan PM:a deras telefonnummer om du är intresserad.

Jag använder vanliga Bosch spridare (hög-ohm).
Daniel Eén

equiv
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2010-02-09 21:06:43
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#125 Post by equiv »

Hej
Jag fick spridaradaptrarna och fuelrail av två kompisar som byggde dessa till mig, sedan gjorde dom några extra uppsättningar för att sälja om någon skulle vara intresserad. Jag kan PM:a deras telefonnummer om du är intresserad.
Egentligen är jag mest intresserad av en ritning då jag har tillgång till mekanisk verkstad men vet du om det borrades något i toppen för att få ner spridarna extra eller är den en bolt-on adapter?

/ Axl

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#126 Post by een »

equiv wrote:
Hej
Jag fick spridaradaptrarna och fuelrail av två kompisar som byggde dessa till mig, sedan gjorde dom några extra uppsättningar för att sälja om någon skulle vara intresserad. Jag kan PM:a deras telefonnummer om du är intresserad.
Egentligen är jag mest intresserad av en ritning då jag har tillgång till mekanisk verkstad men vet du om det borrades något i toppen för att få ner spridarna extra eller är den en bolt-on adapter?

/ Axl
Det hade ju varit skoj om man kunde bidra till att dom fick sålt lite spridar adaptrar och fuelrails, men har man tillgång till en verkstad så är det klart man villl göra det själv.

Den blir bolt-on
Original sitter den mekaniska spridaren iskruvad i en plast-adapter som sitter i toppen. Plast-adaptern är en bra mall för yttermåtten på din nya adapter. Gör hålet i adaptern så stort att oringen på dina nya spridare håller tätt. Ha även hålet mindre i botten så dina nya spridare kan vila mot det men ändå "spraya" ut bensinen på ett bra sätt.
Daniel Eén

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#127 Post by patand »

een wrote:Är det förbjudet med nytt insprut på en så gammal bil?
Så vitt jag vet så är det förbjudet att ändra i bränslesystemet.

Jag kan (och hoppas) ha fel. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#128 Post by makkanftw »

Är rätt säker på att det är tillåtet om man gör en etanolkonvertering samtidigt.
- Marcus

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#129 Post by een »

Nytt luftfilter som förhoppningsvis är stort nog :lol:
"Värmesköld" i alu-plåt, tanken är att måla den svart och göra ett lite snyggare fäste men jag ville köra och inte vänte på färg som torkar så det får bli senare.
På första bilden ser man också kamaxelgivaren som är nödvändig när man kör med EFI.
liten luftfilter från sidan.jpg
liten luftfilter ovan.jpg
Friskluft intag.
liten luftfilter underifrån.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by een on 2010-08-16 19:38:54, edited 1 time in total.
Daniel Eén

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#130 Post by een »

Bilder på mina lösningar för att köra med EFI. Är detta ungefär vad du mena PatAnd? :)
Kamaxellägesgivaren visas i föregående inlägg.
Lösningen med vattentemperaturgivaren finns i ett tidigare inlägg på sidan 7.
Vems-boxen och säkringarna för EFI:n har jag i handskfacket.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Daniel Eén

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#131 Post by patand »

Tackar för alla bilder! :) Det är en del jobb förstår man men tydligen inte omöjligt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#132 Post by een »

patand wrote:Tackar för alla bilder! :) Det är en del jobb förstår man men tydligen inte omöjligt. :)
Tack själv, det är kul att min lilla bil kan vara intressant.
Det är helt klart genomförbart. Är man novis som jag så är det rätt att ta lite hjälp och ha tillgång till mekanisk verkstad, i mitt fall via vänner, skulle man köpa specialtillverkadet delar hade det varit dyrt.

Jag glömde ha med bredbandslambdan bland bilderna i det tidigare inlägget men det finns bild på fästet på sidan 6.
Daniel Eén

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#133 Post by een »

Fick hem en roligare fjäder till waste-gaten idag. 1 bar.
Det hade varit kul om den kom i under vintern tillsammans med lite andra förbättringar som tex.
-Flexrör på avgasröret
-"fas 2" insuget med rördragning.
-Snyggare IC fäste.
Men vi får se vad man hinner. Bilen har alltid varit hobbyn med prio 2 (Jag är nog konstig men att spela rock med kompissarna brukar alltid gå före bilen.) och nu när man blivigt farsa finns inte riktigt samma tid.

Annars har den funkat bra, gissar att jag kört 400 mil sedan bilen blev körklar och besiktigad.
Daniel Eén

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#134 Post by een »

Häromdagen skulle jag beställa nya däck till 931:an men tänkte att jag skall nog titta på säljes-annonserna här först. Vilket var tur för där var en uppsättning fina fälgar med fina däck till salu för ett mycket bra pris så jag slog till och hämtade dom idag. Det var Watp här på forumet som sålde dom, tack för en bra affär!
Jag tycker ju igentligen att 931:ans gamla charmiga design passar med gamla charmiga fälgar men jag kunde inte låta bli att prova dessa stora "moderna" för det priset.
Daniel Eén

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#135 Post by gegge »

Nyfiken på hur bilen blev med de nya fälgarna. Den designen ser ut att passa våra bilar bra.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users