924 Turbo -80 | EFI & IC

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#136 Post by een »

Jag med.
Kommer att fotografera när dom är på.
Daniel Eén

watp
Turbo-Poster
Posts: 669
Joined: 2008-10-25 07:03:10
Bilmodell: 993 C2
Location: Hyssna / Katrineholm
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#137 Post by watp »

een wrote:Häromdagen skulle jag beställa nya däck till 931:an men tänkte att jag skall nog titta på säljes-annonserna här först. Vilket var tur för där var en uppsättning fina fälgar med fina däck till salu för ett mycket bra pris så jag slog till och hämtade dom idag. Det var Watp här på forumet som sålde dom, tack för en bra affär!
Jag tycker ju igentligen att 931:ans gamla charmiga design passar med gamla charmiga fälgar men jag kunde inte låta bli att prova dessa stora "moderna" för det priset.
Roligt Daniel :D

Kul att dom kommer till användning.... :#cheers:

Tack själv för en smidig affär......... Hoppas få se lite bilder med fälgarna på....

/ Micke
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#138 Post by een »

Trots hemrenoveringar och värdelös rygg tänkte jag igår att, nu åker jag till garaget och luftar av den förbannade kopplingen. Sagt och gjort, sedan blev det en liten omväg hem med porschen och det var riktigt härligt trots att man kom hem med en ännu sämre rygg än man kom ut med.
Nästan så att det var värt det :D
Daniel Eén

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#139 Post by patand »

Man står ut med nästan vad som helst bara man får köra Porsche... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#140 Post by [Bobo] »

Hittade den här tråden först nu. :D
Kul projekt!
Vad har hände sen? :?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#141 Post by een »

Ha ha.. ja det kan man fråga sig.
Bilen står och väntar på bättre tider.
Jag är rätt nyskilld och så börjar jag få en känsla av att min rygg aldrig mer kommer klara mekställningen i motorrummet..
Men som sagt den är kvar och min 3:åriga son tycker att det är hög tid att laga bilen, så det kanske hjälper att få tummen ur på ett eller annat sätt. Jag behöver ny topplockspackning..
Daniel Eén

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#142 Post by [Bobo] »

een wrote:Ha ha.. ja det kan man fråga sig.
Bilen står och väntar på bättre tider.
Jag är rätt nyskilld och så börjar jag få en känsla av att min rygg aldrig mer kommer klara mekställningen i motorrummet..
Men som sagt den är kvar och min 3:åriga son tycker att det är hög tid att laga bilen, så det kanske hjälper att få tummen ur på ett eller annat sätt. Jag behöver ny topplockspackning..
Skönt att se att den finns kvar iallafall! :D
Alltid trist när livet kommer emellan...
Håller tummarna för att du repar dig och låter sonen få som han vill!

Kanske finns någon som kan hjälpa dig med det sista om ryggen gett upp! :wink:
Ingen skam i att be om hjälp!

Inte meningen att lägga näsan i blöt, men med ett så spännande projekt kunde jag inte låta bli... :oops:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#143 Post by patand »

Kul att denna tråd lyftes upp och kul att du finns kvar på forumet Daniel! :)
een wrote:Jag behöver ny topplockspackning..
Vad hände?

Motorn var ju nybyggd och med EFI borde ju risken vara låg för problem med för lite bränsle om man mappar vettigt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#144 Post by een »

patand wrote:Kul att denna tråd lyftes upp och kul att du finns kvar på forumet Daniel! :)
een wrote:Jag behöver ny topplockspackning..
Vad hände?

Motorn var ju nybyggd och med EFI borde ju risken vara låg för problem med för lite bränsle om man mappar vettigt.
En liten övervarvning i ett fövirrat ögonblick.. (sömnbrist, växellådan går åt fel håll, ja jag är en idiot..)
Daniel Eén

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#145 Post by patand »

een wrote:En liten övervarvning i ett fövirrat ögonblick..
:cry:

Tråkigt, men det kunde ha gått värre med motorn. Jag körde en BMW M3 e30 i långlopp för några år sedan. Den har som bekant också en dogleg låda och en annan medlem i teamet fick i 3:an istället för 5:an efter att ha varvat ur 4:an på Mantorps långa raka. Han hade dessutom onödigt snabb kopplingshantering så han hann inte märka att han fick i fel växel och du kan ju gissa hur bra det var.

Det blev inte bara att byta topplockspackningen på den bilen, ventilsallad är en ganska dyr sallad...

Hoppas du kan få hjälp att byta topplockpackningen så du får köra bilen! :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#146 Post by een »

Tackar.
Original packningen skall väll hålla rätt bra egentligen eller?
Daniel Eén

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#147 Post by Bathory »

Jag har för mig att Jesper beställde en topplockspackning i koppar till sin för att få det att hålla.
Kolla med honom (självklart kan jag minnas fel men det händer också att jag minns rätt :P )
Hör av dig om du behöver lite mek-hjälp.
Ställer gärna upp.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#148 Post by een »

Bathory wrote:Jag har för mig att Jesper beställde en topplockspackning i koppar till sin för att få det att hålla.
Kolla med honom (självklart kan jag minnas fel men det händer också att jag minns rätt :P )
Hör av dig om du behöver lite mek-hjälp.
Ställer gärna upp.

Mvh
Sven
Tack Sven, men du kanske skall spara din rygg till ditt projekt, men kunskap är ju aldrig fel.
Jag kommer inte ihåg säkert hur det var med kopparpackningen, men jag tror att det kräver mer åtgärder för att bli tätt.

Jag kommer nog att hålla mig på låga laddtryck hoppas jag i framtiden. Har man en tillräckligt långsam vardagsbil så blir skillnaden stor ändå :lol:
Daniel Eén

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#149 Post by patand »

Det är väl bara om man ska upp på extrema laddtryck ocgh/eller effekter (dvs höga cylindertryck) som man kan behöva byta topplockspackning till något annat än original.

För en i stort sett standard motor med upp till 1 bar överladdning tror jag inte man behöver fundera på annan packning. Säkert kan någon som har mer koll på trimning än jag har ge klarare besked. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 Turbo -80 | EFI & IC

#150 Post by Cédric »

Går det mosa ur 274whp ur en vanlig EFI turbokonverterad 924 så borde du vara rätt lugn :) http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=28319" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns andra på det forumet som kört 1 bar under manga år med standardmaskin, även med kjet utan store problem. Bra laddluftkylning och se till att ha kollpå blandingen så ska de vara lugnt..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users