968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

#436 Post by StefanQ »

Väldigt politiskt beslut...;-)...!...men du har rätt såklart.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

#437 Post by Jappe »

Rikard wrote:
Jappe wrote:Kom över fyra stycken cup 3 fälgar med Michelin Pilot Sport Cup däck 255/40/17. Det skall bli kul att testa Michelindäcken på bana, då jag enbart har kört Toyo 888 på bana tidigare.
Ta det försiktigt i början, Michelindäcken har betydligt sämre grepp innan de blir varma!


Rikard
Körde Kinnekulle i söndags tillsammans med ett antal glada forum medlemmar. Kan konstatera att Rikard har helt rätt vad gäller däcken i starten, men när väl tempen har gått upp så är det riktigt bra grepp i Michelindäcken. Vi hade en mycket trevlig dag med bra väder.

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

#438 Post by Jappe »

Varit på en trevlig semester vid Höga kusten. Det blev 160 mil utan bekymmer.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

#439 Post by Jappe »

Var på Kinekulle och körde med Sportvagnssällskapet i Jönköping den 1 augusti. Ett trevligt gäng och många olika bilar. Kan konstatera att våra bilar går riktigt bra, även mot nyare modeller som har klart fler hästkrafter.
Dagen slutade dock med en brusten rem till drivningen i kompressorn. Kontaktade Tim, på Raptor SC i Australien, och det visade sig att han köper remmarna till kompressorn i Tyskland. Momentum i Skövde kunde ta hem en ny rem till nästa dag. Nu är remmen bytt men jag väntar eventuellt med montering tills bilprovningen har gjort sin årliga kontroll.


Liten filmsnutt: http://www.youtube.com/watch?v=zlZvYVqzqgE" onclick="window.open(this.href);return false;
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

#440 Post by martenheller »

Uppgraderar du något i vinter Jappe :)?
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

#441 Post by Jappe »

martenheller wrote:Uppgraderar du något i vinter Jappe :)?
Det blir ett nytt avgassystem i vinter. Har inte bestämt om det skall var 100- eller 200 cells kat än.
Larmet som håller på att djävlas skall tas bort, annars är det nog helt OK för nästa sommar.
Jag följer med intresse uppgraderingarna på din bil, det ser bra ut. :#cheers:

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4319
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

#442 Post by Erol »

Om du inte (av någon speciell anledning) är orolig över avgasvärdena, skulle jag ha satsat på en 100-cellskat, Det brukar vara märkbart bättre flöde i dessa och bra flöde vill vi ha :#944burn:
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

#443 Post by martenheller »

Nytt avgassystem låter najs, det innebär ju mera skönsång över Råda i sommar :).
Som Jon säger hade jag också satsat på en 100cells. Skönt för en annan som saknar katalysator helt.

Kul att du följer bygget, måste ju uppgradera för att försöka börja hänga med lite bättre!
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

#444 Post by Jappe »

martenheller wrote:Nytt avgassystem låter najs, det innebär ju mera skönsång över Råda i sommar :).
Som Jon säger hade jag också satsat på en 100cells. Skönt för en annan som saknar katalysator helt.

Kul att du följer bygget, måste ju uppgradera för att försöka börja hänga med lite bättre!
100 cells kat som både Jon och Mårten föreslår hade jag först tänkt mej, men efter samtal med Peter Arkblad som skall bygga systemet kom vi fram till följande.
1) 100 cells kat behöver mycket hög värme för att besiktningen skall vara nöjda, och 200 cells kat är betydligt bättre än original.
2) Vid PCS banmöten måste klubben följa banornas miljökrav på 95 decibel och för att inte ligga för nära gränsen, så får det bli 200 cells kat.

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

#445 Post by Torbjorn968 »

Berätta vilken kat du bestämmer dig för. Har ett RS Barn stage 3 system, som tyvärr inte har nån kat. Det är det systemet som kan vara till salu!

Torbjörn
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

#446 Post by Dea »

Jag har 100-cells på min 951:a och inga problem alls vid besiktning.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4319
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

#447 Post by Erol »

Dea wrote:Jag har 100-cells på min 951:a och inga problem alls vid besiktning.

/Dea
Dock så har du något som Jappe inte har, en "roterande ljuddämpare" :wink:
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

#448 Post by Dea »

Fast blir det nån skillnad, annat än ljudmässigt?
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

#449 Post by Jappe »

Dea wrote:Jag har 100-cells på min 951:a och inga problem alls vid besiktning.

/Dea
Hej Dea
Om jag har fått rätt information så skapar en överladdning mer värme än enbart sugmatning, jag måste kunna besikta bilen utan överladdning. Rätt eller fel??

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4319
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 968 CS -94 | Amarantviolett (Supercharger 302 rwhp)

#450 Post by Erol »

Dea wrote:Fast blir det nån skillnad, annat än ljudmässigt?
Ja, turbon slår sönder ljudet och skillnaden är rätt väsentligt.
Jappe wrote:
Dea wrote:Jag har 100-cells på min 951:a och inga problem alls vid besiktning.

/Dea
Hej Dea
Om jag har fått rätt information så skapar en överladdning mer värme än enbart sugmatning, jag måste kunna besikta bilen utan överladdning. Rätt eller fel??
Mjo, fast det är nog försumbart på tomgång/förhöjd tomgång.

Visst har du eftermarknadssprut? I så fal kan du köra med lite lägre tändning för att få varmare avgaser på låglast.



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]