924 RS (N/A) -83
Posted: 2006-08-26 18:59:09
Hej
Nu har jag varit sugen länge nog så jag högg på denna racerbil.
Mycket av det tråkiga/svåra är gjort och det är precis som jag vill ha det. Serverat bord med lite småpill under vintern så man håller sig varm, trodde jag. Det blev till slut mer mekande än jag ville ha då jag är petig med funktion och detaljer. Nåväl, bara att bita ihop och bli färdig.
Det blir MGCC klubbmästerskap i Roadsport C och gärna någon mer körning med Porscheklubben. Vissa funderingar på att skaffa vagnbok finns och att köra någon SPVM-tävling. Men det kan vänta till senare.
Nedan har jag skrivit ner lite data om bilen för den som är intresserad men mest för mitt eget dåliga minnes skull.
Mer bilder kommer när jag satt klorna i projektet.
Code Option description
C00 ?
288 Headlight washer
327 Radio
416 Leather steering wheel and shift boot
650 Sunroof
666 Without lacquer preservation and chrome preservation
Motor
Original 125 hk, men efter godkända modifieringar enligt Roadsport C: 132hk
Renoverad 200901-05
Nya kolvringar (2009) och samtliga lager (2002) i blocket.
Balanserad vevaxel.
Renoverad topp, juli 2007. Bytt styrningar, slitna ventiler och slipat säten.
Lättat svänghjul - väger nu ca 6 kg och balanserat tillsammans med tryckplattan.
Omhonad motor mars 2009. Nya packningar och kolvringar.
Tvättbart raceluftfilter i originalinsug.
Extraktorgrenrör, hemmagjort enligt "seriös" ritning.
Kort oljefilter 59mm (118-123 mm original), MANN W77/2, pga närhet till extraktorgrenrör.
Olja: (Normalt: Castrol Formula RS 10W60 (Heter nu Edge.)) Just nu: Biltema Helsyntetisk motorolja 5W–50.
Tändningen uppdaterad med MSD 6AL tändbox, MSD Blaster 2 spole
Tändkablar MSD Magnacore 8.5M custom made (enligt originalmått):
-Cyl 1: 80 cm mellan kontakterna, 90g och rak.
-Cyl 2: 80 cm mellan kontakterna, 90g och rak.
-Cyl 3: 65 cm mellan kontakterna, 90g och rak.
-Cyl 4: 50 cm mellan kontakterna, 90g och rak.
-Spole: 24 cm mellan kontakterna, 90g och 90g.
Lambdasond för att hålla koll på bränsleblandningen.
Knocklink för att hålla koll på spikningar.
Bromsad till: 132hk på TG Motor 090924.
Kamrem, remspännare och generatorremmen bytade 20100405.
Bromsar
M471 konverterad till 931/944 bromsar dvs skivor runt om och ny Ate huvudbromscylinder.
Motul 600 Racing bromsvätska. (2010)
Nya Sebro skivor runt om och Ferodo gatklossar fram och Porsche standard bak. (2007)
Renoverade och gulkromaterade ok. (2007)
Ställbar bromsvåg inifrån bilen.
Chassi
Coilovers, dvs ombyggd och utan torsionsstavar.
Stötdämpare: Biltema sport
Fjädrar: fram HR 100kp/cm (=560 lb/in), bak Faulkner ca 700 lb/in
Drop-stop och krängningshämmare endast fram: 23,5 mm (924 turbo)
Hjulupphängningen: fram Teflonbussningar, bak Delrinringar
Hjulinställningar:
Ställbara fjäderbenstopplagringar för smidigare camberinställningar från Ground Control.
Camber fram/bak: 2,5'/3,1'
Caster: 2,5'
Toe in fram/bak: 0,10'/0,10'
Cornerweight'ad Juli 2007 hos Stefan i Flädie(Goagubbar) 15 liter bensin:
VF: 268 kg, HF: 249,5 kg, VB: 275,5 kg, HB: 263 kg
Viktfördelning (fram/bak): 49/51 (517,5 kg/538,5 kg)
Totalvikt: 1056 kg med 90 kg förare och ca 15 liter i tanken.
X-vikt (diagonal): 49,7%
Interiör
Urplockad inredning
Bortskuren reservhjulsbalja och täckt med aluminiumplåt.
2 st Racerstolar, Förare: OMP Grip , Passagerare: Cobra Monaco
OMP-ratt
6-punktsbälte TRS
Störtbåge (reggad med den)
Tryckknappshuvudströmbrytare (Armtech 70BC04, http://www.armtech.co.uk)
Lap-timer Rollcentre T200
Lambdamätare
Knocklink
Ny växelspak 091125
Exteriör
Lexanrutor (3mm) i baklucka och sidorutor.
Glasfiber i motorhuv, taklucka och kofångare fram och bak.
Cup-backspeglar från Real Car.
Nytt växelkors för distinktare växlingar.
Fälgar och Däck
Cookie Cutters 7x15" ET 23.
205/50-15 Toyo Trampio R888 E-märkta.
Att göra-lista (OBS! Ej i prioriteringsordning)
Lätta svänghjulet. Har blivit godkänt i Roadsport nu och lite rappare respons är inte fel.Klart!
Konvertera bromsar till 931 eller 944. Vill gärna ha vagnbok på bilen och då måste det gå att registreringsbesiktiga bilen med de förändringar man gjort. Volvo- och Saab-bromsar känner alla besiktningsmän till så det blir till att uppdatera.Klart!
Ställa in cornerweight. Klart!
"Gröpa" ur högerdörren.Klart!
Byta krängningshämmaren mot drop-stop Klart!
Lätta glasfiberhuven Klart!
Sätta i tändningsförstärkare MSD 6 AL Klart!
Sätta i katalysator. Dispens i MSCC gäller än.
Modifiera/kapa originaltank. Behöver inte 63 liters tank som väger för mycket.
Bromsa och ställa in motorn optimalt. Alltid kul att veta vad man har under huven.Klart! 132hk
Fixa kallare luft till insuget.Klart!
Kul/bra att ha
Bränslecell, 20-30 liters, istället för originaltank om jag inte får någon hjälp med modifiering av originaltanken.
ABS-bromsar
Vinge alt 944 bakspoiler
Fjäderbenstag (Strut braces på engelska) - Behövs inte enligt klassvinnaren i Engelska 924 cupen.
Generator från en Daihatsu Charade '94 - '00 (45A) - i de äldre Charade sitter 40A.
ODYSSEY Lättvikts Batteri PC 680
Vikter
Vikt (20070725): 1056 kg med 90 kg förare och 15 liter bensin. (~950kg torr)
Vikt/Effekt (20090924: 1056/132 = 8 kg/hk
Bilen får väga minst 876 kg enligt Roadsport C reglementet.
Med bara vinge: 919 kg
Med bara ABS: 919 kg
Med vinge och ABS: 963 kg
Racetider
Knutstorp (20100417): 1:16.755
Sturup(20090510): 1:16.828
Ha det bättre
Goran
Nu har jag varit sugen länge nog så jag högg på denna racerbil.
Mycket av det tråkiga/svåra är gjort och det är precis som jag vill ha det. Serverat bord med lite småpill under vintern så man håller sig varm, trodde jag. Det blev till slut mer mekande än jag ville ha då jag är petig med funktion och detaljer. Nåväl, bara att bita ihop och bli färdig.
Det blir MGCC klubbmästerskap i Roadsport C och gärna någon mer körning med Porscheklubben. Vissa funderingar på att skaffa vagnbok finns och att köra någon SPVM-tävling. Men det kan vänta till senare.
Nedan har jag skrivit ner lite data om bilen för den som är intresserad men mest för mitt eget dåliga minnes skull.
Mer bilder kommer när jag satt klorna i projektet.
Code Option description
C00 ?
288 Headlight washer
327 Radio
416 Leather steering wheel and shift boot
650 Sunroof
666 Without lacquer preservation and chrome preservation
Motor
Original 125 hk, men efter godkända modifieringar enligt Roadsport C: 132hk
Renoverad 200901-05
Nya kolvringar (2009) och samtliga lager (2002) i blocket.
Balanserad vevaxel.
Renoverad topp, juli 2007. Bytt styrningar, slitna ventiler och slipat säten.
Lättat svänghjul - väger nu ca 6 kg och balanserat tillsammans med tryckplattan.
Omhonad motor mars 2009. Nya packningar och kolvringar.
Tvättbart raceluftfilter i originalinsug.
Extraktorgrenrör, hemmagjort enligt "seriös" ritning.
Kort oljefilter 59mm (118-123 mm original), MANN W77/2, pga närhet till extraktorgrenrör.
Olja: (Normalt: Castrol Formula RS 10W60 (Heter nu Edge.)) Just nu: Biltema Helsyntetisk motorolja 5W–50.
Tändningen uppdaterad med MSD 6AL tändbox, MSD Blaster 2 spole
Tändkablar MSD Magnacore 8.5M custom made (enligt originalmått):
-Cyl 1: 80 cm mellan kontakterna, 90g och rak.
-Cyl 2: 80 cm mellan kontakterna, 90g och rak.
-Cyl 3: 65 cm mellan kontakterna, 90g och rak.
-Cyl 4: 50 cm mellan kontakterna, 90g och rak.
-Spole: 24 cm mellan kontakterna, 90g och 90g.
Lambdasond för att hålla koll på bränsleblandningen.
Knocklink för att hålla koll på spikningar.
Bromsad till: 132hk på TG Motor 090924.
Kamrem, remspännare och generatorremmen bytade 20100405.
Bromsar
M471 konverterad till 931/944 bromsar dvs skivor runt om och ny Ate huvudbromscylinder.
Motul 600 Racing bromsvätska. (2010)
Nya Sebro skivor runt om och Ferodo gatklossar fram och Porsche standard bak. (2007)
Renoverade och gulkromaterade ok. (2007)
Ställbar bromsvåg inifrån bilen.
Chassi
Coilovers, dvs ombyggd och utan torsionsstavar.
Stötdämpare: Biltema sport
Fjädrar: fram HR 100kp/cm (=560 lb/in), bak Faulkner ca 700 lb/in
Drop-stop och krängningshämmare endast fram: 23,5 mm (924 turbo)
Hjulupphängningen: fram Teflonbussningar, bak Delrinringar
Hjulinställningar:
Ställbara fjäderbenstopplagringar för smidigare camberinställningar från Ground Control.
Camber fram/bak: 2,5'/3,1'
Caster: 2,5'
Toe in fram/bak: 0,10'/0,10'
Cornerweight'ad Juli 2007 hos Stefan i Flädie(Goagubbar) 15 liter bensin:
VF: 268 kg, HF: 249,5 kg, VB: 275,5 kg, HB: 263 kg
Viktfördelning (fram/bak): 49/51 (517,5 kg/538,5 kg)
Totalvikt: 1056 kg med 90 kg förare och ca 15 liter i tanken.
X-vikt (diagonal): 49,7%
Interiör
Urplockad inredning
Bortskuren reservhjulsbalja och täckt med aluminiumplåt.
2 st Racerstolar, Förare: OMP Grip , Passagerare: Cobra Monaco
OMP-ratt
6-punktsbälte TRS
Störtbåge (reggad med den)
Tryckknappshuvudströmbrytare (Armtech 70BC04, http://www.armtech.co.uk)
Lap-timer Rollcentre T200
Lambdamätare
Knocklink
Ny växelspak 091125
Exteriör
Lexanrutor (3mm) i baklucka och sidorutor.
Glasfiber i motorhuv, taklucka och kofångare fram och bak.
Cup-backspeglar från Real Car.
Nytt växelkors för distinktare växlingar.
Fälgar och Däck
Cookie Cutters 7x15" ET 23.
205/50-15 Toyo Trampio R888 E-märkta.
Att göra-lista (OBS! Ej i prioriteringsordning)
Lätta svänghjulet. Har blivit godkänt i Roadsport nu och lite rappare respons är inte fel.Klart!
Konvertera bromsar till 931 eller 944. Vill gärna ha vagnbok på bilen och då måste det gå att registreringsbesiktiga bilen med de förändringar man gjort. Volvo- och Saab-bromsar känner alla besiktningsmän till så det blir till att uppdatera.Klart!
Ställa in cornerweight. Klart!
"Gröpa" ur högerdörren.Klart!
Byta krängningshämmaren mot drop-stop Klart!
Lätta glasfiberhuven Klart!
Sätta i tändningsförstärkare MSD 6 AL Klart!
Sätta i katalysator. Dispens i MSCC gäller än.
Modifiera/kapa originaltank. Behöver inte 63 liters tank som väger för mycket.
Bromsa och ställa in motorn optimalt. Alltid kul att veta vad man har under huven.Klart! 132hk
Fixa kallare luft till insuget.Klart!
Kul/bra att ha
Bränslecell, 20-30 liters, istället för originaltank om jag inte får någon hjälp med modifiering av originaltanken.
ABS-bromsar
Vinge alt 944 bakspoiler
Fjäderbenstag (Strut braces på engelska) - Behövs inte enligt klassvinnaren i Engelska 924 cupen.
Generator från en Daihatsu Charade '94 - '00 (45A) - i de äldre Charade sitter 40A.
ODYSSEY Lättvikts Batteri PC 680
Vikter
Vikt (20070725): 1056 kg med 90 kg förare och 15 liter bensin. (~950kg torr)
Vikt/Effekt (20090924: 1056/132 = 8 kg/hk
Bilen får väga minst 876 kg enligt Roadsport C reglementet.
Med bara vinge: 919 kg
Med bara ABS: 919 kg
Med vinge och ABS: 963 kg
Racetider
Knutstorp (20100417): 1:16.755
Sturup(20090510): 1:16.828
Ha det bättre
Goran