944 N/A Tessan

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
jeppe
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2004-09-22 08:24:39
Contact:

944 N/A Tessan

#1 Post by jeppe »

Jaha då var det min tur att lägga upp en tråd om mitt lilla projekt.
(Bilden tagen för en vecka sen)
Image

Allt började för snart 2 år sen när jag på höstkanten inhandlade en 944 -88 med ca 18k tror jag det var på mätaren.
Då var den i stort sett ett renoveringsobjekt, trasig klädsel, dålig lack och mycket annat småplock som behövde fixas.

Vi började men att klä om all inredning i bilen (säten dörrar baksäte osv.) till svart alcantara (stava!). Det var lite bökigt att klä om baksätet men det blev riktigt bra tycker jag, inga bilder på det dessvärre.
Vi slängde i ett slutsteg och byggde en fin låda med 2 st 69or i samt bytte famhögtalarna till 4.5" tror jag det var, inte säker.

Bilen gick bra hela sommaren sen utan strul men vi tyckte att den var lite för trött :/ känndes inte som de där 163 hästarna var så pigga.
Så denna vinterns projekt var en motorrenovering.

motorn lyftes ur och plockades ner i smådelar, alla packningar, slitdelar och dylikt byttes.

Image

Planad och portad topp, omslipad kamm

Image

nya kolvar vevstakar vevlager beställdes. Det blev en uppsättning cheva 350 kolvar och stakar samt hondalager. Vi borrade upp och fodrade blocket.
Image

Hon plockades sen ihop på vårkanten lagom till besiktningen och gick igenom utan anm. :) Och nu har hon gått som en klocka hela sommaren, pigg som f*n har hon blivit :wink: [/url]

Nästa vinters projekt blir att ta hand om utsidan, ny lack och lite annat ska fixas

Ps. har säkert 100 stavfel klaga inte :( Ds.
MVH jeppe
Last edited by jeppe on 2012-03-25 17:53:15, edited 1 time in total.

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#2 Post by sweanders »

Kul med egna lösningar, vad blev det för kompression med jänkejapslösningen på kolvar och stakar?
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#3 Post by maverick »

Ah, den är svart. Och alla vet att det är den snyggaste färgen ;)
MVH//Per

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#4 Post by emm »

Ser najs ut, coolt med vita blinkers oxå, härligt att du pysslar om den!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

jeppe
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2004-09-22 08:24:39
Contact:

#5 Post by jeppe »

sweanders wrote:Kul med egna lösningar, vad blev det för kompression med jänkejapslösningen på kolvar och stakar?
10.6 om jag inte minns fel efter vi planat toppen

User avatar
Chaan
S-Poster
Posts: 133
Joined: 2004-12-10 20:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Chaan »

Snygg bil.

Roligt och lite lagom småhädiskt med någon som har pejl på vad som passar i motorn på en Porsche som inte är Porschedelar :)

Vilken var chevastaken den långa eller den korta? Och hur mycket påverkar den nya längden kompressionen..
924:orna börjar bli skattebefriade nu..

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#7 Post by Anders Larsson »

Grymt att trimma en N/A på detta vis..och inte ett ord om häftiga luftfilter o grova avgasrör som ger si o så mycket hk..helt rätt inställning :d=:

Hur "stor" är motorn nu..dvs Cylindervolym?
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

jeppe
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2004-09-22 08:24:39
Contact:

#8 Post by jeppe »

de nya stakarna gav 4mm längre slag och toppen är planad för att få önskad komp.

Den nya cylindervolymen blev ca 2.68L kommer inte ihåg exakt :roll:

MVH jeppe :wink:

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#9 Post by GLind »

jeppe wrote:de nya stakarna gav 4mm längre slag och toppen är planad för att få önskad komp.

Den nya cylindervolymen blev ca 2.68L kommer inte ihåg exakt :roll:

MVH jeppe :wink:
Mer eller mindre precis som 2,7an som satt i 944S då med andra ord...
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users