Page 1 of 2

951 -86 | Första Porschen

Posted: 2006-07-10 12:58:55
by _coffe_
I lördags skedde det, jag blev ägare av en porsche 944 turbo av den absolut bästa årsmodellen 1986 (trådskaparens födelseår)... Bilen tillhörde tidigare Raukman här på forumet, och min mamma blev ägare av hans mammas porsche 8)

Det är nu andra dagen bilen är i min ägo och jag har hunnit köra några mil med den, grymt rolig bil :D Ångrar mig verkligen inte att jag köpte den, den är ju så fin :)


Nu har jag självklart redan planer i huvudet på vad jag ska ta och hitta på med denna vackra skapelse... Först och främst så ska en stereo in, och några högtalare, men det är inget avancerat... Dock så tycker jag motorljudet är helt underbart, så väldigt mycket stereolyssnande kommer det inte att bli... Kan vara skönt att ha på längre resor dock :)
Det som jag hade tänkt mig sen är ny fjädring och lite uppiffning av motorn... Sen så ska jag fixa till lite småsaker med bilen i allmänhet, men det är inte heller något avancerat...

Bilder kommer lite senare, jag ska snart ut och fota lite :wink:


-----------------------------------------------------------------------------------
Fixarlista höst/vinter/vår 2006-2007

* Fixa till mina plåtskador efter broräckesbesöket - KLART
* Ny lack på bilen, samma färg som nu
* Rekond av inredning
* Byte av bussningar i framvagn till Jon80s nya fina
* Målning, putsning och polering av diverse detaljer
* Byta till nya bromsar och klossar samt upputsning av ok
* Nya fälgar och däck
* Vattenpumpen till turbon ska monteras
* Byte av kamrem och vattenpump (vid behov) - KLART
* Allmän kontroll av diverse gummiupphängningar och lager
* Fixa vattenläckaget i kupén
* Vita blinkersglas
* Ska se om jag byter vinge och backspeglar innan lack


Om jag hinner och har pengar så kommer det även att fixas lite med:
* Nya fjädrar och dämpare
* 3" avgassystem

Posted: 2006-07-10 13:13:50
by emm
Grattis!

Re: 951 -86 | Första Porschen

Posted: 2006-07-10 13:23:33
by Joakim
Välkommen till 944Sverige!

Posted: 2006-07-10 20:32:23
by _coffe_
Jag tar och slänger upp en bild på bilen då, efterom ni tjatar så 8)


Sen har jag lite dumfrågor om vad som finns i motorrummet och en viss knapp i kupén, så jag slänger upp bilder på det med, så får vi se vad jag får för svar :roll:

på den första bilden:
Vad är detta för en knapp??

på den andra bilden:
1: Vad är det för behållare med olja?
2: Vad är detta för en mojäng? Varför går det en slang ut i skärmen från denna mojäng?

Posted: 2006-07-10 20:59:51
by Karl Birgander
_coffe_ wrote:på den första bilden:
Vad är detta för en knapp??

på den andra bilden:
1: Vad är det för behållare med olja?
2: Vad är detta för en mojäng? Varför går det en slang ut i skärmen från denna mojäng?
Nollställning av trippmätare

1. styrservoolja.
2. tror det är till airbag-styrning, men jag kan se fel...

Posted: 2006-07-10 21:00:42
by Jerre
Grattis till bilvalet, om ändå en 944 turbo hade kostat som nu när man var 20....

Knappen nollställer trippmätaren.

1: Behållaren innehåller olja till servostyrningen, skruva gärna av locket och titta på stickan så du har olja i rätt mängd där.

2:Detta är som jag förstått det avluftningen till bensintanken, här sitter ett kolfilter monterat som ska hindra utsläpp av kolväten i atmosfären av miljöskäl.

Mvh Jerre

Posted: 2006-07-12 21:19:31
by _coffe_
Så, efter några timmars kämpande med ormboet i radiofacket så fick jag tillslut allt kopplat rätt och radion gick igång =) Nu ska jag bara ta och byta ut de originalhögtalare som sitter i dörrarna plus i "baksätet"... Någon som vet vad man max kan ha för monteringsdjup?? Förra ägaren (eller tidigare än så) har sågat ut så att man kan montera 6x9:or i "bagaget", och man får faktiskt en väldigt trevlig ljudbild med ett par bra högtalare där upptäckte jag idag :)

annars så har jag en vattenläcka att kämpa med nästa vecka... igår efter det hade regnat såg jag två fina pölar, en bakom varje framsäte där passagerare där bak har sina fötter... jag började torka en massa och efter det rev jag ut passagerarstolen plus mattorna... dämparmattorna är bara att slänga, dom är inte direkt fräscha längre... så det blir till att skaffa nya att lägga dit, dom svarta mattorna kommer jag att riva ut igen när jag har lite mer tid (läs nästa vecka) för att torka dom lite mer... sen ska jag försöka lokalisera läckaget...
det som är så skumt är att det har läckt på båda sidor, och bara för det så kan man ju misstänka ventilationssystemet, att det läcker in vatten där?! eller vad tror ni??
jag ska riva ut båda stolarna, baksätet och instrumentpanelen nästa vecka för att försöka få ett litet mer humm om vart vattnet kan komma ifrån... det är riktigt tråkigt, men tur att karossen är galvad, så att den inte rostar... tur i oturen 8)

Posted: 2006-07-12 21:23:04
by _coffe_
föresten, det finns en liten ratt ovanför, till höger om växelspaken där symbolen ser ut som en högtalare och där man kan reglera upp och ner samt att den har ett "mitt"-läge... vad gör den knappen för skoj??

Posted: 2006-07-12 21:27:07
by johan944
Den ställer om ljudet ska komma mer framifrån än bakirfån eller tvärt om.

Oftast så är den urkoplad eftersom funktionen finns i dem flesta nya stereoaparater.

Mvh Johan

Posted: 2006-07-12 21:35:01
by Maxx
Jag tänkte skriva att vattnet kom från targaluckan, men du har ingen lucka väl? Dåligt tätning i övre hörnen av bakluckan kanske?

Ratten (längst till höger i raden av knappar framför växelspaken) är en fader-knapp till stereon.

Posted: 2006-07-12 23:09:23
by _coffe_
Så jäkla ballt det där med knappen, F-n... Porsche kunde verkligen sina saker för 20 år sen, säg någon annan bil som hade samma ly och funktioner som porschen har?? det finns ju inte!! :D


Nope, jag har ingen targa-lucka... så däri ligger inte problemet... jag har kommit fram till att vattnet kommer framifrån och rinner bakåt... och eftersom platsen där de bakomvarande passagerarna har sina fötter är den lägsta i kupén så kommer så småningom vattnet dit i en tråkig pöl.... jag har spolat en massa med vattenslang över bilen, d.v.s över bakluckan, dörrar, fönster å skarvar men har inte sett att det har läckt in något... men någonstans kommer det från, det kan inte bara komma bara sådär...

Posted: 2006-07-12 23:14:25
by GLind
Min första tanke är avrinningen vid tanklocket, vet dock ej var den går.

På tal om knappar osv i kupen. Moderna bilar ska gärna har intervallinställning på torkarna i så många steg som möjligt. Oftast ca 3 men nya lite lyxigare bilar har 6 eller så. I 944an är den helt steglös =)

Posted: 2006-07-15 23:44:49
by _coffe_
Jag funderar på det där med uppgraderingen av väghållningen... Utzon har uretanbussningar till bärarmarna, är det bra? Fördelen med dessa jämfört med original? Då kommer vi till nästa fråga, har jag bärarmar i aluminium? För till dessa fanns visst inga bussningar... Om jag har i alu, vart får jag tag i bussningar då och hur mycket dyrare blir det?

Sen när vi kommer till fjädrar och dämpare, utzon har ju konidämpare... Är dessa bra eller ska jag titta efter något mer? Jag vill ha bilen mer klistrad på vägen... just nu känns den väldigt vinglig vid lite högre hastigheter.... kan det även bero på däcken??
Vad ska jag mer byta/uppgradera?? krängninshämmare eller några andra bussningar? Kom gärna med tips...

Lite närmare hösten hade jag även tänkt att byta toppackninen i motorn, samt packningen på insuget och på grenröret då dessa säkert har sett sina bättre dagar... ska även byta kamremmen, då den snart har förbrukat sina mil.... Hur är det med vattenpumpen, jag har hört att den också går efter en stund på Porsche? eller har jag hört fel??

Det kommer nog även bli byta av wastgate, turbo och ett nytt avgassystem.... finns det någon som snickrar ihop bra downpipes för en vettig peng?? hur är det med grenröret, är det bra original eller finns det lite att plocka där med hjälp av en annan konstruktion?? wastgate, finns det något ni rekommenderar?


Sist så tänkte jag slänga in lite dumfrågor från en nybliven porscheägare 8)
handbromsen sitter bak va? hur mycket pallar original växellåda? diffen, hur mycket pallar den och passar det rakt av om jag skulle byta till en nyare från en nyare turbomodell? Vad är det för diameter på bromsskivorna fram resp. bak? blir det stor skillnad i väghållning om man sätter dit bredare sulor bak, typ 255-275? (just nu sitter 225)
den sista frågan blir om lampan som sitter mellan askfatet och det lilla förvaringsutrymmet där man har armen i mittkonsollen, vad fasen gör den lampan där? man ser den ju inte när den lyser! :roll:

Posted: 2006-07-16 08:42:39
by Jon80
Angående bussningar, så har nog bara Utzon bussningar till stålarmarna.
Om dessa kan vara av intresse (främre bussningar till framvagnen, för aluarmar):
http://echooff.no-ip.com/kpv_performanc ... _front.jpg
http://echooff.no-ip.com/kpv_performanc ... angarm.jpg
Så skicka ett PM, så kommer vi överens om något vettigt ;)

Växellådan på 951or är väl nästan klassad som skottsäker? Vad jag vet har folk bara haft anledning att byta låda pga av att de saknar diff, och vill ha en.

Bakhjulen kan nog vara något bredare, jag upplevde min bil en hel del stabilare med 255or bak, jämfört med 235or.