951 -86 | Första Porschen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
_coffe_
Carrera-Poster
Posts: 388
Joined: 2006-06-24 18:11:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Varberg
Contact:

#16 Post by _coffe_ »

Då har jag precis kommit hem från besiktningen med ett balnkt papper :D Förstår inte det, men man blir alltid lika glad när dom är blanka och fina, spelar ingen roll om man vet om att den kommer att gå igenom, man blir glad ändå 8)

Två saker som inte va så roliga däremot... Det läcker en del olja från motorn i framkant... styrväxeln är rätt blöt plus att hela framkanten av motorn är ganska blöt... förhoppningsvis ska jag hitta vart det kommer ifrån i höst då jag ändå ska riva ner där för att byta kamrem, men ändå... det är lite småtråkigt...
Nästa sak var att vänster dämpare fram läckte lite grann, det var med andra ord helt slut... Det gnisslade en del när han vred på däcket och jag tror att det kan vara den lilla vibration jag känner i ratten när jag gör små rattutslag.... men, problemet kommer att åtgärdas när jag bytar dämpare och fjädrar....
MVH
Christoffer Svensson

----------------------------------------
Kör: Porsche 951 -86
Bygger: Super Seven

_coffe_
Carrera-Poster
Posts: 388
Joined: 2006-06-24 18:11:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Varberg
Contact:

#17 Post by _coffe_ »

I fredags förra veckan fick Bengt i Bjärred ett besök av mig och en viss lila Porsche :) Efter en första provtur konstaterade han att den gick jämt och fint i motorn och jag blev lite stolt 8)

Efter en stunds mekande så var det dags för provstart igen och den gick igång (förvånad?) Ut på provtur!! Jävlar vad bilen gick nu när vi gasade lite, och ändå så laddar den inte riktigt fullt då min wastegate är för dålig... Dock så upptäcktes lite problem....
När vi skulle stanna för att byta förare (från Bengt till mig själv) började det att rycka som F-n från motorn :shock: Fort, spring ut och upp med huven... Där var den, en slang hade klämt sönder och börjat läcka av det höga trycket i kylsystemet...
lugnt körde vi hem till bengt igen för att kolla lite mer... bengt upptäckte då att där skulle det minsann sitta en liten vattenpump som kyler turbon efter det att motorn är avstängd... istället så satt där en 90 graders kopparrör istället som var alldeles för kort... så när slangklämman hade skruvats åt hade den klämt av en del av slangen... attans!!
Men den suveräne Bengt mekade dit ett nytt rör som inte klämde sönder något och jag kunde bege mig hemmåt....

Jag är riktigt nöjd med bilen nu, den går hur grymt som helst!! Dock så finns det nu lite grejer som behöver åtgärdas i motorn! En sån där pump ska ja skaffa och sätta dit, sen så behöver jag nya slangar i motorn rent generallt... dom börjar bli riktigt kassa och torra nu.... sen är det lite småfix bara som kräver en dags arbete.... ja, just det... wastegates ska shimsas med, det fick jag med några brickor och bultar av bengt så att jag kunde göra de....
MVH
Christoffer Svensson

----------------------------------------
Kör: Porsche 951 -86
Bygger: Super Seven

_coffe_
Carrera-Poster
Posts: 388
Joined: 2006-06-24 18:11:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Varberg
Contact:

#18 Post by _coffe_ »

Dags för en liten kort uppdatering för att bevisa att det inte står helt stilla 8)

Idag så kom det mest ihoptejpade paket jag någonsin sett ner i brevlådan... det var ett paket från Jon80 här på forumet, och det innehöll lite trevliga bussningar.... måste berömma dig Jon, dom ser verkligen högkvalitativa ut, riktigt snygga! blev riktigt imponerad och glad och nu vill jag inget annat än att börja meka lite 8)

Igår så ställde jag av bilen och körde hem den till min mormor, hon behöver ändå inte sitt garage :wink: så fort jag har fått tillbaks lite pengar från försäkringen och skatten så kör jag iväg bilen till en verkstad som jag va å hälsade på igår... han plåtkillen där var ganska så övertygad att han kunde knacka ut både bak- och framskärm, så det ska han allt få göra... rätt billigt också, mellan 2½ å 3 tusen ville han ha för det... så det blir alldeles utmärkt... sen efter det ska bilen få en helt ny lack så att jag blir av med alla skavanker, repor och rostfläcken på vänstra framskärmen... det kommer att bli så fint :D


här kommer en bild på mina nya, fina bussningar 8)
Image
MVH
Christoffer Svensson

----------------------------------------
Kör: Porsche 951 -86
Bygger: Super Seven

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#19 Post by emm »

Vilken färg ska du ha?

Vit vit vit Vit vit vit Vit vit vit Vit vit vit Vit vit vit
Vit vit vit Vit vit vit Vit vit vit Vit vit vit Vit vit vit
Vit vit vit Vit vit vitVit vit vit Vit vit vit Vit vit vit...

Uj, det ekar!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#20 Post by GLind »

emm wrote:Vilken färg ska du ha?

Vit vit vit Vit vit vit Vit vit vit Vit vit vit Vit vit vit
Vit vit vit Vit vit vit Vit vit vit Vit vit vit Vit vit vit
Vit vit vit Vit vit vitVit vit vit Vit vit vit Vit vit vit...

Uj, det ekar!
Man kan inte se allt här i livet i bara svart eller vitt Emm!

I övrigt tycker jag att det är kul att du har kommit loss och inte är nedstämd över de små bucklorna och inser att livet går vidare.

Kul att Jon börjar förse folk med bussningar...
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#21 Post by Jon80 »

_coffe_ wrote:....

Idag så kom det mest ihoptejpade paket jag någonsin sett ner i brevlådan... det var ett paket från Jon80 här på forumet, och det innehöll lite trevliga bussningar.... måste berömma dig Jon, dom ser verkligen högkvalitativa ut, riktigt snygga! blev riktigt imponerad och glad och nu vill jag inget annat än att börja meka lite 8)

....
Hehe. Jag ville ju inte att någonting inne i paketet skulle kunna smita ut. Lådan vart trots allt hemmagjord ;)

2.5-3kkr för att få skärmarna utknackade lät som ett riktigt bra pris! Blir skönt när bilen blir klar och iordning igen!
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

_coffe_
Carrera-Poster
Posts: 388
Joined: 2006-06-24 18:11:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Varberg
Contact:

#22 Post by _coffe_ »

jag håller med dig GLind, man kan bara inte se allt i svart och vitt... jag tänkte faktiskt behålla den färgen jag har nu... jag har börjat bli riktigt förtjust i den 8) plus att det är en rätt ovanlig färg, folk kommer känna igen idioten i porschen :lol:

tack återigen jon... tycker det ska bli skitskoj när ja väl har fått fixat till bucklorna, att sen riva ner framvangen å börja renovera å fixa, putsa och måla :D
MVH
Christoffer Svensson

----------------------------------------
Kör: Porsche 951 -86
Bygger: Super Seven

westerbrand
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2006-07-03 20:22:15
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: varberg
Contact:

#23 Post by westerbrand »

_coffe_ wrote:jag håller med dig GLind, man kan bara inte se allt i svart och vitt... jag tänkte faktiskt behålla den färgen jag har nu... jag har börjat bli riktigt förtjust i den 8) plus att det är en rätt ovanlig färg, folk kommer känna igen idioten i porschen :lol:

tack återigen jon... tycker det ska bli skitskoj när ja väl har fått fixat till bucklorna, att sen riva ner framvangen å börja renovera å fixa, putsa och måla :D
jag tycker du ska ha den färgen ser jävlit bra ut tycker jag..
men du får se upp det kommer att finnas en till porsche runt derome och veddige :twisted: hoppas jag :roll:
söker en billig och bra porsche 944turbo för racebygge


[img]http://www.danasoft.com/sig/westerbrand.jpg[/img]

_coffe_
Carrera-Poster
Posts: 388
Joined: 2006-06-24 18:11:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Varberg
Contact:

#24 Post by _coffe_ »

Då ska jag skriva en liten snabb uppdatering, trots att jag ligger inne i lumpen så går det sakta frammåt... Idag körde jag iväg bilen till en plåtslagare/bilverkstad... jag hoppas att han tar tag i det rätt fort, även om jag sa att han har lång tid på sig... vill ju ha hem bilen igen och börja meka å fixa med den, är så sugen nu ju 8)

jag håller på att titta efter nya bromsar och belägg, det kommer att bytas och fixas till samtidigt som jag river ner både fram och bakvagn... när jag har sakerna nere, är det något speciellt som jag ska titta efter eller som jag ska uppgradera??

ska skriva ihop lite punkter i första inlägget om vad jag ska göra i vinter...
MVH
Christoffer Svensson

----------------------------------------
Kör: Porsche 951 -86
Bygger: Super Seven

_coffe_
Carrera-Poster
Posts: 388
Joined: 2006-06-24 18:11:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Varberg
Contact:

#25 Post by _coffe_ »

Idag åkte jag å hämtade min Porsche från Ef bil & plåt strax utanför hålan jag bor i... F-n va nöjd jag blev när jag såg resultatet :D Jag trodde verligen inte att han skulle få till det så bra som det har blivit... En ny lack över bilen och det kommer aldrig att synas att jag har varit emot... :D 8) Det blev inte så farligt dyrt heller... Nu kan vinterns alla småpunkter börja... Det ska bli skitkul att få börja riva ner bilen, jag känner ett sånt mekarbegär nu :D
Det enda tråkiga är fukten i inredningen, min passagerarstol har blivit angripen av mögel, så där behövs en rejäl tvätt... någon som har något att rekommendera mot mögel och för att fräscha upp tyget?

Titta gärna på resultatet av plåtslageriet på mitt garage, halvkassa vinklar på bilderna men det var så trångt på den sidan i garaget :roll:
MVH
Christoffer Svensson

----------------------------------------
Kör: Porsche 951 -86
Bygger: Super Seven

_coffe_
Carrera-Poster
Posts: 388
Joined: 2006-06-24 18:11:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Varberg
Contact:

#26 Post by _coffe_ »

Nu har jag äntligen fått tummen ur och rensat ut all skit ur garaget hemma, så nu har jag äntligen flyttat hem Porschen till mig :) Helt underbart att äntligen bara kunna gå ut ur dörren, gå 4 meter och sen öppna garageporten och där är den :D

Idag mekade jag bort skärmen på vänstersidan igen... mekade ner bromsoket med och konstaterade att klossarna verkligen bhöver bytas.. är väl ca. 2 mm kvar på klossarna... tvättade oket och fick fram den röda fina färgen igen... nästa projekt är att meka ner bärarmen och byta bussningar...

det läcker lite olja från motorn med och idag såg jag lite mer vart det kommer ifrån... det var väldigt blött vid oljepumpen, filtret och allt runt omkring där... så det blir mycket putsande och tvättande där så att jag får bort all olja... passar även på att byta bromsolja med nu när jag ändå har bort oken...
MVH
Christoffer Svensson

----------------------------------------
Kör: Porsche 951 -86
Bygger: Super Seven

_coffe_
Carrera-Poster
Posts: 388
Joined: 2006-06-24 18:11:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Varberg
Contact:

#27 Post by _coffe_ »

En snabb liten uppdatering då, så ni inte tror att det är helt dött :roll: JAg håller för fullt på att byta bussningar i bärarmarna till Jons nya fina :D Jag är precis klar på högersidan, så nu är det bara vänstersidan kvar... Jag kan berätta att det behövdes verkligen, då en del av gummit på ena bussningar var söndergnagt... ser inte alls speciellt frisk ut :? Efter att jag har gjort andra sidan med, så har vi motorrengöring och oljeläckagesökning... sen så har vi allt inne i kupén som ska fixas, vattenläckan t.ex.... sen har vi det, och det, och det, och det 8)


Bussningen ser som sagt inte alls så frisk ut... Tur att jag byter :wink:
Image
MVH
Christoffer Svensson

----------------------------------------
Kör: Porsche 951 -86
Bygger: Super Seven

_coffe_
Carrera-Poster
Posts: 388
Joined: 2006-06-24 18:11:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Varberg
Contact:

#28 Post by _coffe_ »

Då fick jag några timmar över och kunde äntligen komma ut i garaget och titta till min bil lite grann.... Kändes skönt att få pilla lite, abstinensen har legat å gnagt i fingrarna ett bra tag nu :D

Monterade ner lite rör och lmm'en för att bättre komma åt turbon samt plastkåpan över kamremmen... plockade ner kåpan och kollade till remmen och den såg väldigt fin och frisk ut... så den får hänga med en säsong till....

Funderar en massa på hur jag ska få dit centrallåset, men det stämmer inte riktigt.... någon som har en bild på hur armen från centrallåsdosan sitter fast i låsarmen i dörren??

Har funderingar kring att bygga om till ett öppet luftfilter som jag drar ut i skärmen... en stor nackdel är att luftmassemätaren sitter fast i hela den stora klumpen som luftfilterboxen sitter i, så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det där... vi får se om jag kan klura ut något snyggt....

V.8 är jag ledig från jobbet, då kommer jag att tillbringa rätt många timmar med bilen för att få dit bussningarna på andra sidan också, så att jag kan sätta tillbaka skärmarna och pricka av den delen av "att-göra-listan"... det hade varit skönt.... känns som om den annars bara växer och växer....
MVH
Christoffer Svensson

----------------------------------------
Kör: Porsche 951 -86
Bygger: Super Seven

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users