Page 2 of 42

Posted: 2006-07-14 15:11:25
by Pär Hylander
emm wrote:Ingen bil idag heller... ingen som har en vattenpumpspackning 944 106 132 03/04 liggandes? :cry:
Vågar du inte prova med klister/packning på tub?

Posted: 2006-07-14 15:22:30
by emm
sweanders wrote:Är det någon av de här packningarna:

Image

Jag har ett sådant kit där jag inte kommer att använda alla delar. Tveksam på att packningen till vattenpumpen finns med.
Måste kolla i pet innan jag säger vilken den är, jag har ingen aning om hur den ser ut tyvärr, sitter på firman så jag har inte tillgång till pet nu =/

Posted: 2006-07-14 15:26:06
by emm
Pär Hylander wrote:
emm wrote:Ingen bil idag heller... ingen som har en vattenpumpspackning 944 106 132 03/04 liggandes? :cry:
Vågar du inte prova med klister/packning på tub?
Verkstaden där bilen är inlämnad på, ville ha orginalpackning, denna skulle enligt honom inte komma förrän på onsdag (då blir bara bilen 8 dagar försenad, om jag nu får den samma dag som packningen kommer :? ), tänkte om jag kunde skaffa fram en packning tidigare, hade jag kunnat spara dagar, har kollat med Porsche Center och Tolli (eftersom dom finns i skåne) utan lycka.

Posted: 2006-07-15 09:50:27
by emm
emm wrote:
sweanders wrote:Är det någon av de här packningarna:

Image

Jag har ett sådant kit där jag inte kommer att använda alla delar. Tveksam på att packningen till vattenpumpen finns med.
Måste kolla i pet innan jag säger vilken den är, jag har ingen aning om hur den ser ut tyvärr, sitter på firman så jag har inte tillgång till pet nu =/
Checkade PET just, och dessvärre var det fel packning, får hålla mig tills slutet av veckan som kommer, verkar det som. Tusen tack iaf sweanders!

Posted: 2006-07-21 10:09:09
by Anna E
Grattis till turbouppgraderingen!

Har du någon bild på bilen? Personligen tycker jag att vita är snyggast (även om jag gillar min röda, utan turbo...)

Hur går det med bilen då? Har du fått ut den än??? :)

Posted: 2006-07-22 20:55:53
by emm
Orkar egentligen inte gå in på detaljer, men ett jobb som skulle ta MAX en och en halv arbetsdagdag tog totalt 10 arbetsdagar... :?

När jag hämtade bilen visade det sig att det rök från bakre delen av ventilkåpshuset (lång ord) vid torpedväggen när jag startade bilen och skulle titta hur det såg ut i motorutrymmet, knöt sig i magen, gick in och köpte en packning och körde 100 meter och ställde bilen på firman samt ringde underbara Tord här på forumet. Det var fredag eftermiddag och han sa - "kom hit vid 1900 så tittar vi på det."

Det skulle ta en kvart att byta packningen sa teknikern, det var inte sant... trångt så in i hel***e var det, men vi fick dit den till slut. Tyvärr läckte det fortfarande olja efteråt, kommer ett par droppar sedan slutar det helt.

Idag tog jag bilen till firman och gjorde en rejäl motortvätt för att ta bort gammal olja för att verkligen lokalisera vart detta kommer från, och kan bara konstatera att det läcker från den packningen vi bytt (verkar inte vara ett ovanligt fel efter lite surfande här på forumet) så ny packning samt massa ska inhandlas och den ska bytas igen, bultarna ska dras 8 Nm och jag hoppas vi har en momentdragare liten nog på firman till att lösa detta.

Till råga på allt efter motortvätten så ville inte den lilla kylaren till turboaggregatet sluta surra, men fick hjälp av Tord till att lösa detta, relät hade hakat sig, är nu fixat (Tord, vad skulle jag gjort utan dig?).

Eftersom droppandet är så minimalt, och det slutar när trycket kommer upp, var jag ute och testade bilen för första gången idag en kort runda, herregud vad jag älskar turbo :lol: :#944burn:

Posted: 2006-07-23 23:24:42
by emm
Fick för mig att ta bort isoleringen innanför motorhuven, beväpnad med "label off - från biltema och plast-spackel-spadar" lyckades jag göra ena halvan på TRE timmar effektiv arbetstid :shock: :shock: :shock:

Tips mottages tacksamt på medel som är effektivare :evil: , har inte lust att få kramp i handen i tre timmar till (det lät nått det... :roll: ).

Posted: 2006-08-04 20:56:01
by emm
GLind och jag var ute och körde 70 och 90 vägar runt bokskogen för par dagar sedan, attans kul, här kommer en bild som GLind tagit...

Posted: 2006-08-05 11:35:37
by GLind
emm wrote:GLind och jag var ute och körde 70 och 90 vägar runt bokskogen för par dagar sedan, attans kul, här kommer en bild som GLind tagit...
Attans kul var ordet. Nu är håller vädret på att tramsa sig en massa, har inte kört sen dess.

Det är en snygg bil du har. Nu saknas bara 968 vinge(fast kanske inte), gambella frontläpp, vita bilnkers och ett par cup 1 17" :wink:

Breddningar är sexigt!
Image

Två snygga 944or
Image

Posted: 2006-08-05 14:32:36
by emm
Gemballa och vita blinkers samt 17" cup hade suttit som smäck!

Posted: 2006-08-16 19:58:36
by emm
Tog lite bilder...
:D

Posted: 2006-08-17 16:21:32
by bill b
Har ju inte hunnit gratulera än, så det får bli nu!

GRATTIS! :)

Ser riktigt nice ut, och vitt känns bara snyggare
för varje gång jag ser en 944!

Nu pyser jag till Kreta! Kör hårt så länge!

Posted: 2006-08-17 16:51:45
by emm
bill b wrote:Har ju inte hunnit gratulera än, så det får bli nu!

GRATTIS! :)

Ser riktigt nice ut, och vitt känns bara snyggare
för varje gång jag ser en 944!

Nu pyser jag till Kreta! Kör hårt så länge!
Tack mannen! :P
Har varit stenhård ambassadör för svarta bilar länge och har bara kört svarta bilar dom senaste åren, men vände på klacken direkt när jag såg denna :oops:

Ha en trevlig semester, och jag hoppas vi kan träffas inom en snar framtid!

Posted: 2006-08-21 09:55:23
by emm
Bilen läckte fortfarande lite olja även efter jag bytade packningen mot torpedväggen på kamaxelhuset, beställde ny och monterade... givetvis lyckades den krypa ut igen när jag spände bultarna, varför gör man packningar i kork... :evil:

Irriterad över att ha gjort detta två gånger utan bra resultat tillverkade jag en egen packning. Nu läcker det inget och efter att ha bytat detta tre gånger nu, gör jag det betydligt snabbare nu... :wink:

Problemet kvarstår dock med vattenkylningen till turbon som inte vill sluta när man stängt av bilen, relät är bytat, men problemet kvarstår, förmodligen någon termostat/givare :?: som hängt sig, ska beställa idag på PC så jag slipper rycka relät var gång jag kör någonstans.

Har kört sammanlagt 86 mil nu och allt tuffar på som det ska, förutom att den dricker betydligt mer än min gamla 944 N/A :roll:

Posted: 2006-09-06 16:25:01
by emm
emm wrote: Problemet kvarstår dock med vattenkylningen till turbon som inte vill sluta när man stängt av bilen, relät är bytat, men problemet kvarstår, förmodligen någon termostat/givare :?: som hängt sig, ska beställa idag på PC så jag slipper rycka relät var gång jag kör någonstans.
Fick samtal från PC, givaren dom hade beställt (förklarade att det var givaren till kylningen till turbon) blev helt galet, dom hade beställt en termostat istället, det var deras förslag att om inte relät var kasst så var det givaren...
Givaren är nu åter beställd... igen...

En annan kul grej var att jag har en ventilationsslang från vevhuset som där är sprickor i, sa till att dom skulle beställa en sådan till mig, snäll som han var så ringde han mig innan han beställde den, den kostade 2 250 exkl moms, det är över 2 800: - inkl moms, för en
2 decimeter oljebeständig slang med en bit metall på.
:shock:
Jag vet att det inte är en Volvo 240 jag kör... men herregud...

Denna slang beställde jag aldrig... har tillverkat en egen nu med hjälp av mina Jaguar tekniker, jag lovar att det blir billigare...!