Page 1 of 42

951 -86 | Alpinvit

Posted: 2006-07-10 09:09:25
by emm
Allting är egentligen Tords fel...

Jag var jättenöjd med min 944 N/A (som fortfarande finns kvar på detta forum under ny ägare), vi var som kompisar hon och jag. Sedan träffade jag Tord och han lät mig åka med i hans 951.. och sedan träffade jag Daniel som lät mig prova hans 951...
Hur jag än försökte, när jag körde Daniels bil, så kunde jag aldrig få bort det breda leendet som sträckte sig upp till öronen, när jag sedan ställde bilen så tänkte jag:
- Varför körde jag den...? :roll:

Efter dammsugande av 951/S2 till salu, och diverse tips från bekanta på vad som fanns till salu, hittade jag till slut (efter en del provkörningar av rena lik, varför inte säga som det är per telefon, så man besparar sig resan) en Alpinvit 951 -86 som verkade ok.

Bilen har gått 400 mil på fyra år (ägaren hade fått bilen som delbetalning på en fastighetsaffär) och är svensksåld. Ägaren verkade föga intresserad av Porsche och körde hellre sin stora BMW 7-serie...

Föregående ägare igen har chippat bilen hos Sandén.

Bilen är nu inlämmnad till Porscheverkstad för byte av alla remmar och vattenpump (jupps, jag flög på ännu en vattenpump) samt service.
Att göra lista kommer när jag använt bilen lite :wink:

Ett stort tack till er som hjälpt mig igenom mitt nya bilköp, värda att nämnas är definitivt Tord, Daniel (varför provade jag din bil) och särskilt GLind!

Posted: 2006-07-10 09:53:21
by sweanders
Grattis och välkommen i turboträsket!

Nu är det hög tid att prova en 951 med lite mer uppgraderingar.. ;)

Posted: 2006-07-10 11:22:32
by Daniel
Ja, det var väl jättedumt att prova min bil :lol: :lol: Grattis till din nykomling och välkommen in i turboträsket. Kletigt och härligt och omöjligt att ta sig ifrån. Jag ser fram emot kommande träffar med dej och din 951.
GRATTIS / Daniel

Posted: 2006-07-10 12:02:20
by GLind
Detta är perfekt. Bra att det inte blev någon S2... riktig kraft finns bara vid 120 000 rpm...

Posted: 2006-07-10 12:47:20
by emm
sweanders wrote:Grattis och välkommen i turboträsket!

Nu är det hög tid att prova en 951 med lite mer uppgraderingar.. ;)
Thx :D
Såg i ett av dina tidigare inlägg (jupps, jag lusläser) att du bodde vid slussplan, jag bor på Gustav Adolfs Torg, vore ju lysande att träffas för en fika någon dag när vi bor så nära, jag är oerhört intresserad av ditt åk :wink:

Posted: 2006-07-10 12:51:11
by emm
Daniel wrote:Ja, det var väl jättedumt att prova min bil :lol: :lol: Grattis till din nykomling och välkommen in i turboträsket. Kletigt och härligt och omöjligt att ta sig ifrån. Jag ser fram emot kommande träffar med dej och din 951.
GRATTIS / Daniel
Tack Daniel :D

Det är även tack vare ditt coilover-kit som du smackade på, som gör att man själv är sugen på att uppgradera, men ska dock använda bilen lite först för att se vilka eventuella obehagliga överraskningar som väntar en... så till höst/vinter kanske...

Posted: 2006-07-10 12:52:35
by emm
GLind wrote:Detta är perfekt. Bra att det inte blev någon S2... riktig kraft finns bara vid 120 000 rpm...
Ähh, S2 går ju bra med så det vill jag inte klanka ner på, men kompis, jag fattar inte riktigt det andra med 120 000 rpm :oops:

Posted: 2006-07-10 12:59:15
by GLind
emm wrote:
GLind wrote:Detta är perfekt. Bra att det inte blev någon S2... riktig kraft finns bara vid 120 000 rpm...
Ähh, S2 går ju bra med så det vill jag inte klanka ner på, men kompis, jag fattar inte riktigt det andra med 120 000 rpm :oops:
En turbo på fullt ös varvar mellan 80 000 - 200 000 varv per minut...

Posted: 2006-07-10 13:12:30
by emm
GLind wrote:
emm wrote: Ähh, S2 går ju bra med så det vill jag inte klanka ner på, men kompis, jag fattar inte riktigt det andra med 120 000 rpm :oops:
En turbo på fullt ös varvar mellan 80 000 - 200 000 varv per minut...
Aha :idea:

Posted: 2006-07-10 13:42:06
by Karl Birgander
GLind wrote:Detta är perfekt. Bra att det inte blev någon S2... riktig kraft finns bara vid 120 000 rpm...
Fast det är skönt med kraft som regleras med gaspedalen...... :D :D

Posted: 2006-07-10 13:48:29
by sweanders
emm wrote:
sweanders wrote:Grattis och välkommen i turboträsket!

Nu är det hög tid att prova en 951 med lite mer uppgraderingar.. ;)
Thx :D
Såg i ett av dina tidigare inlägg (jupps, jag lusläser) att du bodde vid slussplan, jag bor på Gustav Adolfs Torg, vore ju lysande att träffas för en fika någon dag när vi bor så nära, jag är oerhört intresserad av ditt åk :wink:
Kan bli lite klurigt att hitta tid till det då jag jobbar i Stockholm numera.. Bilen är dock kvar i Malmö-trakten.

Posted: 2006-07-10 21:02:11
by emm
Det går fler tåg sweanders =)

Posted: 2006-07-13 14:11:28
by emm
Om allt går som det ska på verkstaden, så får jag min bil imorgon, ska bli kul att få testa den!

Posted: 2006-07-14 14:19:50
by emm
Ingen bil idag heller... ingen som har en vattenpumpspackning 944 106 132 03/04 liggandes? :cry:

Posted: 2006-07-14 15:06:35
by sweanders
Är det någon av de här packningarna:

Image

Jag har ett sådant kit där jag inte kommer att använda alla delar. Tveksam på att packningen till vattenpumpen finns med.