944 N/A -88, Pernilla

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#61 Post by emm »

Förlåt om jag frågar, men vad ska du ha diskmedlet till?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1989
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#62 Post by maverick »

emm wrote:Förlåt om jag frågar, men vad ska du ha diskmedlet till?
Bryta ytspänningen på vattnet som kommer ur kranen.
Regnvatten har lägre ytspänning än kranvatten.

Diskmedel är inte det bästa för lacken, men vi pratar om små mängder.
MVH//Per

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#63 Post by emm »

maverick wrote:
emm wrote:Förlåt om jag frågar, men vad ska du ha diskmedlet till?
Bryta ytspänningen på vattnet som kommer ur kranen.
Regnvatten har lägre ytspänning än kranvatten.

Diskmedel är inte det bästa för lacken, men vi pratar om små mängder.
Ok, trodde du skulle dränka bilen i diskmedel,,, phew,,,!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1989
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#64 Post by maverick »

Fem hål hittade! (båda bakljusen, ett ovanför förarens fötter och två ovanför passagerarens).

Självklart läckte batterilådan, den ska slipas ner och kittas.

Det andra läckaget kommer från den uppvikta plåtbiten som finns mellan motorutrymmet och fläktenheten (du sätter den stora tätningslisten ovanpå uppviket). Fogningen har en tendens att spricka och vips får man småhål.
För att laga hålen måste man plocka bort hela fläktenheten, bilderna talar för sig själva.
Macrobilden visar en tydlig, typisk spricka som släpper igenom vatten.




I slutet av veckan kommer jag klämma ihop en how-to på vattenläckage, det verkar finnas dåligt med kunskap inom det ämnet.
Last edited by maverick on 2010-09-16 22:40:13, edited 1 time in total.
MVH//Per

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1989
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#65 Post by maverick »

Update!

Besiktigad UA igår.
Bytt hjullager på framaxeln, dvs båda.
Service gjord.
Larmet fungerar.

Det som ska göras är att göra klart det sista i inredningsväg, fixa kupéfläkten, balansera sommardäcken och nya torkare.

På torsdag ska även automemo polera upp bilen.

EDIT; V32 ska bilen även in på riktning av höger dörr, slå ut en bula till, lackera dörren, lackera bakspoilern, lackera fronten (bumstoppern) samt rostlaga.
MVH//Per

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1989
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#66 Post by maverick »

Nu åker jag och Pernilla till Frankrike om fem timmar!

Hoppas bilen håller 8)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MVH//Per

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1989
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#67 Post by maverick »

Efter cirka 120 mil fungerar bilen fortfarande (peppar, peppar) klanderfritt.
Det enda att klaga på är soppaförbrukningen som under första tankningen låg på 1,22 om man höll cirka 140.
Dock så sjönk det vid nästa tank till 1,02 vilket torde betyda att hon kommer sjunka ännu mer.
Last edited by maverick on 2009-07-09 15:29:37, edited 1 time in total.
MVH//Per

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25394
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#68 Post by patand »

maverick wrote:Efter cirka 120 mil fungerar bilen fortfarande (peppar, peppar) klanderfritt.
Det enda att klaga på är soppaförbrukningen som under första tankningen låg på 1,22 om man höll cirka 140.
Dock så sjönk det vid nästa tank till 1,02 vilket torde betyda att hon kommer sjunka ännu mer.
Här är länk till resans gång;
http://www.resdagboken.se/Default.aspx? ... rId=261811
Kul med resedagbok! :D Håller tummarna för att 944an sköter sig!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1989
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#69 Post by maverick »

På vägen mellan Monaco och huset så gick generator-remmen samt servoremmen (någon slet bort den andra antagligen) vilket resulterade i att kablarna till fläkten slets bort. Kort och gott så kokade den på tomgång eftersom jag inte ville stänga av bilen pga batteriet. Alla hotell var upptagna så i med ny vätska i bilen (perrier) och så slog vi läger utanför donken för natten. På morgonen (lördag) så hade farsan hittat en porschemek 13 km bort. Åkte dit och killen bytte alla remmar samt konstaterade kontakten jag missat i mörkret. 143euro fattigare, men bilen rullar i alla fall. Dock känns den inte ok så jag befarar topplockspackningen i samband med kokningen. Vi får se hur långt vi kommer, jag har kört cirka 70mil sedan missödet.
MVH//Per

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25394
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#70 Post by patand »

Trist att det strulat men skönt att ni är på rull igen Per. Håller tummarna för att ni tar er hem utan problem! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1989
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#71 Post by maverick »

Kom hem halv fyra inatt. Bilen fungerade klanderfritt förutom ett irriterande dunkande någonstans under bilen när man kör i kraftigt regn.

Tyvärr körde jag på ett rådjur tre mil hemifrån så nu måste pop-up lyktan fixas samt byta framskärmen.
MVH//Per

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25394
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#72 Post by patand »

maverick wrote:Tyvärr körde jag på ett rådjur tre mil hemifrån så nu måste pop-up lyktan fixas samt byta framskärmen.
Typiskt att sådant händer när man nästan är hemma efter en lååång resa... :shock:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1989
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: 944 N/A -88, Pernilla/Pärlan

#73 Post by maverick »

Nybesiktigad
Massa småplock (handbromsgivare, service, lampor runt om, många nya hjulbultar med lås, reläer, kylarslang, kylarvätska, nya sarger till pop-up ljusen, många bultar, muttrar och brickor ersätta till rostfritt, kuddar till kylaren, tejp till bakljusen, fixat glappet i växelspakslänkaget) osv!
Drivaxelbultar x12.
Ny slutdämpare.
Nya regplåtar.
"Nya" dörrsidor.
Nya drivknutar höger sida.
Meck med larm (bla ny siren), men nu verkar det ha gett upp igen.
Ny innerskärm höger fram.
Nylackad högersida inklusive ett X antal bucklor fixade, ny massa och "stenskottstejp".
Rostlagad vänster sida med ny massa, ny "stenskottstejp" och klarlack.
Nylackad bakre spoiler.
Nylackad främre bumpstopper samt spoiler.
Nya dimljus.
Polerad.

Kommer säkert på en hel del till som jag har trängt bort alternativt att det var några månader sen jag fixade problemet :roll:

Ska göras lista;

Fixa takluckan, ett kugghjul tar pajat.
MVH//Per

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1989
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: 944 N/A -88, Pernilla/Pärlan

#74 Post by maverick »

Nybesiktigad.
Bromsvätska bytt.
Styrservo-olja bytt.
Service gjord.
Nytt batteri.
Oljudet när jag svänger är fixat.
Nya kuggar samt armar, aka segment till takluckan (äntligen fungerar den!).
+ En massa småplock så som ny laddningsregulator, gasfjädrar till bakluckan, diverse lock och packningar osv.

Att göra;

Nytt avgassystem efter katten (behåller slutdämparen dock).
Ny tuta.
MVH//Per

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1989
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: 944 N/A -88, Pernilla

#75 Post by maverick »

Hojåkandet på gata är lagt på hyllan i minst två år framöver så det var dags för porschen att få lite kärlek.

Sandén har haft bilen i någon månad och pillat på det mesta.
Nya remmar, renoverade bromsar, "ny" startmotor, fixad kopplingen (äntligen :#cheers: ) osv.
Hämtade den i tisdags besiktigad och klar.


Nästa mål är att fixa mer bett i bromsarna och byta stötdämpare runt om till något sportigare.
Det blir nog i höst eller i vår hos sandén :d=:

Lite rostlagning ska den också få.
MVH//Per

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users