951 | 1987 | Porsche 951 KMRB "Lazer Blue Wrath"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re:

#316 Post by Petrus »

Erol wrote:Kofångaren sitter med 3 st skruv på vardera sida, innanför innerskärmen samt med 3 skruvar under (till skyddsplasten) blinkers och lysen kan sitta kvar, bara lossa kontakterna när du hänger av kofångaren.
Tack! Låter basics 8)

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 | 1987 | Porsche 951 KMRB "Lazer Blue Wrath"

#317 Post by Petrus »

Loggan på luftfiltret

Tänker måla "Turbo" loggan på luftfiltret med silverfärg. Har länge funderat på vilken typ av färg som skulle göra jobbet bäst. Det står klart för mig att Biltema har ingenting som gör jobbet bra. Läste om ganska horribla misslyckanden på Garaget.org...

Btw, tänker "dutta" färgen dit med en svamp istället för spraya. Slipper att maska.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 951 | 1987 | Porsche 951 KMRB "Lazer Blue Wrath"

#318 Post by robinkjellstedt »

Petrus wrote:Sitter funderar på det enklaste sättet att montera 968 baklampor på bilen. Igen. Jag har nog skrivit många rader om det tidigare.
Varje år tar jag samma tankerunda på nytt utan att riktigt komma på en lösning.
Att byta hela bakpartier är ett jätte jobb och då kommer det inte funka med 951:ans läckra difusor/nedre vinge... Att skära plåten och göra face off låter som en omöjlighet om man vill uppnå fabrikskvaliten.

Måste nog börja med att fota en 968 och min 951 från nära håll och från alla vinklar, ta mängder av mått och börja rita i datorn.
Ang. 968 baklampor på 944 med den läckra difusorn: Vet inte om detta är aktuellt längre men hittade denna bilden..

Image

Jag tycker det ser konstigt ut. Men det kanske är för att hela bilen är orange och bakluckan inte har någon vinge?

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 | 1987 | Porsche 951 KMRB "Lazer Blue Wrath"

#319 Post by Petrus »

robinkjellstedt wrote:Jag tycker det ser konstigt ut. Men det kanske är för att hela bilen är orange och bakluckan inte har någon vinge?
Yes, ser weird ut. men precis som du skriver så skulle en vinge och annan lack färg göra en stor skillnad..
Tack för bilden. Ska spara den i min idébank :D

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 | 1987 | Porsche 951 KMRB "Lazer Blue Wrath"

#320 Post by Petrus »

En ny grej har dykt upp:

Varning för låg oljenivå.

När bilen är riktigt genomvarm som senast efter en 2 timmars körning på ca 120 km/h /3.000+ varv så när jag närmar mig stan och måste till exempel börja stanna till vid rödljus sätter både !-indiokatorn och oljelampan igång och blinka sakta och svagt. Jag var säker på att oljenivån var låg vid inbromsning blev det utslag. Nu när jag kollade oljan när bilen var kall så låg nivån inom min/max.

Vad tusan är detta nu'rå? :x

Mvh Petrus
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 | 1987 | Porsche 951 KMRB "Lazer Blue Wrath"

#321 Post by DLS »

Dålig kabel/kontakt nere vid givaren eller jordfel tippar jag på.
Men testa o se till att åtminstone ha minst mitt emellan sträcken, har för mig min tändes precis på lågnivå strecket.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 | 1987 | Porsche 951 KMRB "Lazer Blue Wrath"

#322 Post by Petrus »

DLS wrote:Dålig kabel/kontakt nere vid givaren eller jordfel tippar jag på.
Men testa o se till att åtminstone ha minst mitt emellan sträcken, har för mig min tändes precis på lågnivå strecket.
Yes. Jag hade i varje fall minst 1/4 kvar till min-sträcket men kanske blir det så vid en inbrosmning att oljan flyttar på sig så pass att mätaren lyser. Jag har 10w-60 numera istället för 5w-50. Undrar om det kan också vara så att 10w-60 "skvalpar" runt lättare än 10-60? Borde väl vara tvärtom egentigen.

Eller så var min gamla olja så sörjigt skit att den satt som cement på givaren! :lol:

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 951 | 1987 | Porsche 951 KMRB "Lazer Blue Wrath"

#323 Post by Erol »

DLS wrote:Dålig kabel/kontakt nere vid givaren eller jordfel tippar jag på.
Men testa o se till att åtminstone ha minst mitt emellan sträcken, har för mig min tändes precis på lågnivå strecket.
På min S2:a varnade det för låg oljenivå när man hade ca 1/3:del kvar till min.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sv: Re: 951 | 1987 | Porsche 951 KMRB

#324 Post by Petrus »

Erol wrote:
DLS wrote:Dålig kabel/kontakt nere vid givaren eller jordfel tippar jag på.
Men testa o se till att åtminstone ha minst mitt emellan sträcken, har för mig min tändes precis på lågnivå strecket.
På min S2:a varnade det för låg oljenivå när man hade ca 1/3:del kvar till min.
Aa! Då är det så att nu när jag har fresh och bra olja så reagera givaren första gången på åratal normalt på oljenivån.
Bra! Men bilen dricker kopiösä mängder. Efter oljebytet har jag kört ca 390 km och jag har varit tvungen att fylla på 2 liter olja. Är inte det galet mycket även om 120 km av den sträckan gick på 200 km/h?

Erol, vad är korrekt benämning på den kork-packningen som jag behöver byta? Tänkte köpa den packningen nu snarast...

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 | 1987 | Porsche 951 KMRB "Lazer Blue Wrath"

#325 Post by DLS »

Antar att det är den här du tänker på :)
http://utzon.se/40/8/1505" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 | 1987 | Porsche 951 KMRB "Lazer Blue Wrath"

#326 Post by Petrus »

DLS wrote:Antar att det är den här du tänker på :)
http://utzon.se/40/8/1505" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är måste vara den! Tack!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 951 | 1987 | Porsche 951 KMRB "Lazer Blue Wrath"

#327 Post by Erol »

DLS wrote:Antar att det är den här du tänker på :)
http://utzon.se/40/8/1505" onclick="window.open(this.href);return false;
Yes, byt denna i första hand. Hjälper inte det så får du kolla hur kamhuspackningen mår.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sv: Re: 951 | 1987 | Porsche 951 KMRB

#328 Post by Petrus »

Erol wrote:
DLS wrote:Antar att det är den här du tänker på :)
http://utzon.se/40/8/1505" onclick="window.open(this.href);return false;
Yes, byt denna i första hand. Hjälper inte det så får du kolla hur kamhuspackningen mår.
Toppen! Då fick jag ta och lära mig en ny grej till :shock:
Dom fyra bultarna sitter inte roligt till...

Är det bara lossa dom och byta packningen eller behöver man förbereda bytet på något sätt?

Mvh Petrus

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Sv: Re: 951 | 1987 | Porsche 951 KMRB

#329 Post by emm »

Petrus wrote: Bra! Men bilen dricker kopiösä mängder. Efter oljebytet har jag kört ca 390 km och jag har varit tvungen att fylla på 2 liter olja. Är inte det galet mycket även om 120 km av den sträckan gick på 200 km/h?
Aha, du gör som jag gjorde tidigare, tankar olja och fyller på bensin... Rekommenderar dig att ha stenhård koll på oljan, kör du med för lite finns det risk att det blir trist...

Hoppas på att du inte har lika mycket otur som jag hade...

:#cheers:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sv: Re: 951 | 1987 | Porsche 951 KMRB

#330 Post by Petrus »

emm wrote:
Petrus wrote: Bra! Men bilen dricker kopiösä mängder. Efter oljebytet har jag kört ca 390 km och jag har varit tvungen att fylla på 2 liter olja. Är inte det galet mycket även om 120 km av den sträckan gick på 200 km/h?
Aha, du gör som jag gjorde tidigare, tankar olja och fyller på bensin... Rekommenderar dig att ha stenhård koll på oljan, kör du med för lite finns det risk att det blir trist...

Hoppas på att du inte har lika mycket otur som jag hade...

:#cheers:
Jo det är med oro jag tittar på bilen...
Ska köra bara det som jag måste för att testa och mäta.

Undrar om det finns att köpa någon manick som på ett lätt hanterligt sätt kan ta ett prov på oljestickan och ge svar hur pass mycket vatten exakt som har tagit sig in i oljan?

Vart tar all min kylarvätska vägen?
Ingen pöl under bilen så det måste vara via oljan och ut från avgasröret...

Ska börja med att byta bakre kamaxelpackning som läcker. Kanske är det bara den...

Mvh Petrus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]