931 -80 | ute igen!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
havilehto
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2016-11-14 20:50:27
Telefon: 0735583947
Bilmodell: Porsche 924S
Årsmodell: 1985
Contact:

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

#856 Post by havilehto »

Grattis Cedric, väldigt lik min S..;

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 929
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

#857 Post by safe »

Grattis! Nu hoppas vi att den håller!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2570
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

#858 Post by gegge »

:#cheers:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4237
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

#859 Post by Cédric »

I juli parkerades den pga topplockspackningen, det var verkligen ett tag sen sist. Men man blir verkligen glad av att sitta bakom ratten igen, då förstår man varför jag inte kan göra mig av med den, den är så rackarns bra, kvick, rå känsla, rolig, balanserad och helt ok komfort för gatkörning. Den största nackdelen är att mycket är rätt jävligt att mecka med i motorrummet..:)

Ingemansson
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 931 -80 | ute igen!

#860 Post by Ingemansson »

Fantastisk och inspirerande tråd för en likasinnad banråtta att läsa. 😊
Får den lukta på våren snart?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -78

Ingemansson
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 931 -80 Körsommaren..

#861 Post by Ingemansson »

Cédric wrote: 2010-09-26 14:55:15 Va händer här egentligen?

Efter sista körningen på kullen med PCS så har det hänt ungefär 0 :). Tog en vända till automobil classic carshow, det är väl det enda. Idag är sista helgen innan försäkringen går ut, så det blev en runda för att se att allt fungerade och få lite värme i bromsarna. Bilen har stått ute största delen av tiden och behövde lite fart :). Som vanligt startade den upp direkt utan problem och gick något helt otroligt, med denna svala fina luft så går den verkligen sjukt bra. Tänk om man kunde få den att gå såhär på sommaren, IC-byggandet blev inte direkt mindre lockande :#944burn: . Vi får se hur mycket tid jag får över denna vinter..

Så idag påbörjades vintermecket med att plocka av fjäderbenen för montering av lite hårdare fjädrar och ställbara fjädersäten. Kommer bli kanon det här! Inte alls stenhårt på något sätt men ett klart kliv uppåt från innan. Fjädrar och hylsor mm är från rallydesign och hjälpfjädrarna är från merlin motorsport.

om jag kollar på tanklogen så ser jag att jag kört en bra bit över 500 mil i år och förbrukat ca 635 liter soppa, mestadels vpower, billigt värre :? Nästa år tror jag jag kan få ner förbrukningen något eftersom tanken numera inte läcker på banan när den är full :)
Finns dessa coilover-rör kvar att köpa? Är benen på en 931 tjockare än på en vanlig n/a 924?
Får mina till 49-50 mm.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -78

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 929
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | ute igen!

#862 Post by safe »

Jag kollade nyligen med Gaz och deras enklare (inte Gold) coilover kit skulle gå på £677 + frakt (och sen moms + tull numera). Det är med fljädrar för att ta bort torsionsstavarna. Jag tycker det verkar rätt prisvärt för helt nya prylar.
Tar man bort stavarna bak så är det relomenderat som jag förstår det att byta bussningarna i svärdet till något stabilare.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Ingemansson
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 931 -80 | ute igen!

#863 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2021-03-30 13:29:52 Jag kollade nyligen med Gaz och deras enklare (inte Gold) coilover kit skulle gå på £677 + frakt (och sen moms + tull numera). Det är med fljädrar för att ta bort torsionsstavarna. Jag tycker det verkar rätt prisvärt för helt nya prylar.
Tar man bort stavarna bak så är det relomenderat som jag förstår det att byta bussningarna i svärdet till något stabilare.
Det är det ju absolut, är det fortfarande för ombyggnad fram eller är det kompletta och färdiga ben?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -78

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 929
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | ute igen!

#864 Post by safe »

Ingemansson wrote: 2021-03-30 13:45:49
safe wrote: 2021-03-30 13:29:52 Jag kollade nyligen med Gaz och deras enklare (inte Gold) coilover kit skulle gå på £677 + frakt (och sen moms + tull numera). Det är med fljädrar för att ta bort torsionsstavarna. Jag tycker det verkar rätt prisvärt för helt nya prylar.
Tar man bort stavarna bak så är det relomenderat som jag förstår det att byta bussningarna i svärdet till något stabilare.
Det är det ju absolut, är det fortfarande för ombyggnad fram eller är det kompletta och färdiga ben?
Kompletta ben. Bolt off - bolt on :) Kanske ska man kolla att övre fjäderbenslagringen är ok innan man påbörjar jobbet.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Ingemansson
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 931 -80 | ute igen!

#865 Post by Ingemansson »

Alright, tack för tipsen. 😊
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -78

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4237
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | ute igen!

#866 Post by Cédric »

Dom finns fortfarande att få tag på för superbilliga pengar från flera ställen. Men ska man ändå köpa nya dämpare osv så finns ju numera GaZ coilovers som Magnus tipsare om (fanns inte förr i tiden när jag fixade mina ben) som är prisvärda. Synd bara med brexitdebacklet som gjort allt dyrare och krångligare.

Ingemansson
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 931 -80 | ute igen!

#867 Post by Ingemansson »

Cédric wrote: 2021-03-30 20:01:17 Dom finns fortfarande att få tag på för superbilliga pengar från flera ställen. Men ska man ändå köpa nya dämpare osv så finns ju numera GaZ coilovers som Magnus tipsare om (fanns inte förr i tiden när jag fixade mina ben) som är prisvärda. Synd bara med brexitdebacklet som gjort allt dyrare och krångligare.
Brexit suger.. men då har jag bättre koll på utbudet!
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -78

Jarlingar
S-Poster
Posts: 126
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 931 -80 | ute igen!

#868 Post by Jarlingar »

Om försäljaren kan intyga att grejerna man köper är tillverkade i UK så slipper man moms tull mm enligt info jag fått

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1322
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 931 -80 | ute igen!

#869 Post by Janne J »

Jarlingar wrote: 2021-03-31 17:15:46 Om försäljaren kan intyga att grejerna man köper är tillverkade i UK så slipper man moms tull mm enligt info jag fått
Som jag tolkar det är det bara tull, moms kommer du alltid att få betala.
https://www.tullverket.se/sv/privat/bre ... 915c2.html
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4237
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | ute igen!

#870 Post by Cédric »

Janne J wrote: 2021-03-31 20:25:16
Jarlingar wrote: 2021-03-31 17:15:46 Om försäljaren kan intyga att grejerna man köper är tillverkade i UK så slipper man moms tull mm enligt info jag fått
Som jag tolkar det är det bara tull, moms kommer du alltid att få betala.
https://www.tullverket.se/sv/privat/bre ... 915c2.html
Det gör ju rätt stor skillnad, är inte tullen 11%? Svenska momsen är väl 25 istället för 21 som den brittiska är om jag minns rätt. Så kommer man undan tullen blir det inte så farligt. Sen tillkommer väl en hanteringsavgift, men den är ju liten i förhållande när man köper åt dyrt.

Borde kanske uppdatera tråden också med vad som hänt i garaget, även fast det inte är så mycket :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users