Page 55 of 59

Re: 931 -80, Första provturen!

Posted: 2018-09-09 16:15:53
by Cédric
Tack! Känndes viktigt att få prova och komma ut med bilen innan vintern, får hoppas bes går bra, men det är vissa grejer som kan bråka lite :)

Re: 931 -80, Första provturen!

Posted: 2018-09-17 07:54:48
by Cédric
Ätnligen är bilen ute i det fria på riktigt, tom godkänd av SBP. Även fast just den biten alltid är nervös när man har moddat saker och ting. Men snubben var vettig och fokuserade på det viktiga. Lillgrabben fick åka med och det blev väldigt populärt, kul att ha en till som tycker åka porsche är skoj :) Bilen fick en MOMO prototipo som tack för att den tog sig igenom besiktningen, inte så nödvändigt egentligen, men den ratten är jäkligt snygg :)

Tog även en tur på krokiga vägar med ErikD så att vi båda fick lufta våra gragagedammiga kärror, riktigt kul att äntligen få köra igen. Bilen är verkligen riktigt skoj, ser fram emot mer körande, även fast todolistan fortfarande är rätt lång. Nu är den rejält utsotad iaf, får se om det hinns med fler turer i år.


Image

Image

Re: 931 -80, Första provturen!

Posted: 2018-09-17 08:02:32
by Bathory
Härligt Cedrik.
Blir bara "lite" avundsjuk :#drool: :#cheers: :#944burn: :#pray:

Re: 931 -80, Första provturen!

Posted: 2018-09-20 19:08:15
by patand
Bra jobbat med moddningen! Ser verkligen bra ut!

Jag som tycker min går bra utan IC och med standard laddtryck...

Re: 931 -80, Första provturen!

Posted: 2018-09-20 19:15:58
by Cédric
Den går riktigt fint med ic, ser väldigt mycket fram emot att få krana på mer, men gissar att det blir nästa år.

Hsr blivit en del körning sen den besiktigades i lördags, har hunnit köra 20mil till, med en hel del gasande, svårt att låta bli :) himla trevligt när bilen är hemma så man kan åka till jobbet bilen, och andra spontanresor.

Lustigt att du har co problem, har aldrig behövt skruva på nåt inför besiktning, den har alltid haft perfekta värden.

Re: 931 -80, Första provturen!

Posted: 2018-09-20 20:34:54
by patand
Det är just det där med spontant användande jag ser fram emot också. T.ex tänkte jag inte ställa av den i vinter utan istället sätta på vinterdäck. :-)

Ang co så är det nog inget problem. Jag är antagligen och skruvar upp det för högt efter besiktningarna bara, vill hellre ha för fet blandning än för mager.

Re: 931 -80, Första provturen!

Posted: 2018-09-21 13:11:14
by Eddie Varvstopp
Så kul att se att det rullar :D #getoutanddrive :wink:

Re: 931 -80, Första provturen!

Posted: 2018-09-21 19:02:20
by Cédric
Ja verkligen, blir skönt att kunna byta skala på fixandet och börja beta av den sen länge långa to-do listan som fått vila pga motorjobbet. Förhoppningsvis ska det kunnas sättas lite vassare varvtider nästa år. Har kört en del varvtidssimuleringar och det ser lovande ut, så länge chauffören inte har rostat fast för mycket.

Re: 931 -80, Första provturen!

Posted: 2018-09-25 21:33:22
by Bobby
Så nu har jag tagit mig igenom dessa 55 sidor, mycket intressant och rolig läsning =) Grymt jobbat!

Re: 931 -80, Första provturen!

Posted: 2018-09-25 21:44:50
by Cédric
Oj, trodde aldrig nån skulle läsa allt gammalt skrot. Synd att många gamla bildlänkar är döda,det är tyvärr faran med att inte ha en vettig bilduppladdningtjänst på forumet(även om det funkar lite bättre nu),så andra mindre stabila tjänster används istället.

Re: 931 -80 | Första provturen!

Posted: 2019-08-16 07:15:39
by Cédric
Får bli en extremt kort sammanfattning, om nån är mer intresserad så får man kika i min tråd på 924board.org

Hur som helst har jag gasat runt i höstas och i våras, oftast med loggningssystemet för att få koll på vad bränslesystemet gör med nya motorsetupen. Hade fram till nyligen problem med att den gick alldeles för fett, AFR10 och även under på fullgas vid 1 bars laddtryck. Försökte justera men fick allra bäst resultat när jag helt enkelt tog bort laddtryckskompenseringen på wuren, då blev det näst intill precis som jag ville ha det. Så det bådar riktigt gott, har ett problem med att det smäller till/eldflamma i ändröret vid växlingar, det får jag ta så småningom. Har även köpt på mig ett par 7x16et23 Maxilie fuchskopior, så det blir nog att sälja av lite av fälgförrådet, någon som behöver något? 6+7 16" Design 90? Eller 7x15 cookie cutters?

Passade även på att köpa på mig min nya Rdäcks setup, kumho v70 i 245/45 R16 på 8" D90, passar förvånansvärt bra faktiskt!

Tyvärr gick topplockspackningen lite försiktigt här under sommaren, blev en hel del tryck i kylsystemet, ingen rök dock. Så just nu står toppen avplockad och ska monteras isär för nya ventiltätningar och sen planing. Tänkte köra på MLS stålpackning och ARP skruv för att hålla ihop grejerna. Tyvärr verkar det ha smygläckt ett tag, så det har stått lite vatten i cylindrarna och skapat lite korrosionsskador, så kommer behöva plocka ihop ett nytt block vid sidan av. Har inte möjligheten att ta ut hela motorn nu såsom garaget ser ut.

Bilen är sjukt kul vid 1 bars laddtryck kan man iaf konstatera, ser mycket fram emot att få komma ut igen !

acc1.PNG
IMG_20190710_201213.md.jpg

Re: 931 -80 | Första provturen!

Posted: 2019-08-22 23:20:37
by gtBen
Cédric wrote: 2019-08-16 07:15:39Passade även på att köpa på mig min nya Rdäcks setup, kumho v70 i 245/45 R16 på 8" D90, passar förvånansvärt bra faktiskt!
Har du kört enbart 15tum innan D90 och Fuchs:en kom in i bilden? antar att det är den låga et:n på 931 :roll:

Re: 931 -80 | Första provturen!

Posted: 2019-08-23 12:17:11
by Cédric
gtBen wrote: 2019-08-22 23:20:37
Cédric wrote: 2019-08-16 07:15:39Passade även på att köpa på mig min nya Rdäcks setup, kumho v70 i 245/45 R16 på 8" D90, passar förvånansvärt bra faktiskt!
Har du kört enbart 15tum innan D90 och Fuchs:en kom in i bilden? antar att det är den låga et:n på 931 :roll:

Jag har ju kört på D90 på gatan ett tag, men i 8+6". Men gillar egentligen inte dom fälgarna alls, tunga och fula/för moderna, men eftersom jag hade 2 set så var planen hela tiden att få ihop ett set 8 tummare lagom till att jag fått motortrimmet igång. Inte optimalt då det förändrar utväxlingen rätt mycket, vilket påverkar accet, men motoreffektsökningen gör att det blir rätt bra ändå. Behövde göra nånting, för med 205/50 15" Rdäck så var det precis på gränsen att dom orkade med, Michelin pilot sport cup (säljs inte längre) klarade tempen, men inte R888 som snabbt smälte bort på några få banträffar, samt blev sladdriga. Så D90 blev den minst sämsta lösningen. 16x8 ET52 finns inga direkt bättre fälgar att välja på tyvärr om man inte beställer custom (DYYRT). Egentligen skulle jag vilja ha 15x8, men då är det ännu svårare.

Låga ET på fuchsen, samma et och dimension som jag har på mina BBS mahle (som inte kommer användas i närtid)och cookies. Är ju tight fram, men med mycket negativ camber och inte så breda däck går det ju ändå :) Bak behöver jag rulla in läppen för att kunna köra med org.spacer på, nu kör jag utan.

Re: 931 -80 | Första provturen!

Posted: 2019-10-22 07:52:19
by Cédric
Århundradets segaste byte av toppackning fortsätter, eller knappt. Har mest köpt på mig delar, nya tätningar, packningar, lite nya slangar osv. Däremot finns inte riktigt orken att ta tag i det, den orken som finns har jag lagt på att göra i ordning förråd osv för att kunna flytt ut alla grejer som just nu fyller upp garaget så man knappt kan gå runt där inne.

Trendab var väldigt sega, tog över 1 månad, men jobbet ser ut att ha blivit bra gjort. Blev även bearbetning av några ventiler och säten då dom inte riktigt klarade trendabs täthetsprov. Så nu borde toppen vara i god form om jag bara får dit den nån gång. Har börjat lite smått med att få rent blockytan, får se hur bra det blir.

Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

Posted: 2019-10-28 17:05:51
by Bobby
Kämpa!