931 -80 | ute igen!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2559
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

Post by gegge »

Mycket snyggt! En föredömlig installation :D
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 863
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

Post by Joakim.S »

ser fortfarande orginal ut, vilket känns bra!
Precis som min :roll:

Ser bra och original ut :D skall bli kul att att se om det blir någon skillnad!
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4184
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

Post by Cédric »

Fick ett gäng timmar i garaget, tyvärr mest krigande med att få upp WG h*******, det är så jäkla trångt å bökigt, samt annat trassel bakom motorn typ värmekran och annat som skrapar sönder armarna :) Men nu är det bara oljekylare kvar innan provstart, slangen är inmätt och är nu hos hydroscand för pressning. Blev deluxeslang pga att jag fick bra pris på den, den är väldigt flexibel och temptålig, vilket är en klar bonus.


Köpte ett stag för att ge karossen ett lättare liv, det satt på en annan 931a med standardmotor, men det passade inte min bil rakt av märkligt nog. Dels skiljer våra bilar typ 5-7mm i bredd, sen verkar min motor sitta någon cm högre upp. Får se om jag modifierar staget eller säljer det vidare, blir ett framtida projekt hur som helst. Nu är fokus på att få bilen körbar.



Image

Image

Image

Image

A future project..
Image
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4184
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

Post by Cédric »

Fick ett gäng timmar i garaget, tyvärr mest krigande med att få upp WG h*******, det är så jäkla trångt å bökigt, samt annat trassel bakom motorn typ värmekran och annat som skrapar sönder armarna :) Men nu är det bara oljekylare kvar innan provstart, slangen är inmätt och är nu hos hydroscand för pressning. Blev deluxeslang pga att jag fick bra pris på den, den är väldigt flexibel och temptålig, vilket är en klar bonus.


Köpte ett stag för att ge karossen ett lättare liv, det satt på en annan 931a med standardmotor, men det passade inte min bil rakt av märkligt nog. Dels skiljer våra bilar typ 5-7mm i bredd, sen verkar min motor sitta någon cm högre upp. Får se om jag modifierar staget eller säljer det vidare, blir ett framtida projekt hur som helst. Nu är fokus på att få bilen körbar.



Image

Image

Image

Image

A future project..
Image
User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1332
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

Post by Eddie Varvstopp »

Har inte mycket annat att säga än att detta är verkligen prydligt :D . Lycka till med resten :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing - Utzon | Min Blogg: http://eddievarvstopp.tk
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4184
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

Post by Cédric »

Sorry, har inte riktigt tid att skriva ett inlägg på svenska, så jag gör en fuling den här gången, ni får ursäkta mig.

So, they day have come, the car is finally out on the road, the weather here has been insanely good the last month, and I also hurt my back, so very little car stuff have been done.

Did some finishing touches like heat shielding cables, getting all the suspension back up. Oil cooler is now semi temporary installed etc

First the bad stuff, something is wrong with the clutch, i have a vibration in the pedal the first centimeters of clutch travel. You can also feel it when you drive away and slip some clutch, but not when its up and running. This is devastating after all effort (considering my limited garage time available) and all the new parts. Something must have been damaged during the marriage between engine to the torque tube, any ideas are welcome. Clutch work with engine in the car, i never even tried it, is it possible or will i want to burn up the car rather than doing it? :) You can hear it in this clip:

https://youtu.be/5URopFgox-M" onclick="window.open(this.href);return false;



The good stuff:

After fixing some leakages I took it for a ride, to get the heat up and see that everyhing works. I didnt intended to do full throttle runs but couldnt resist :)

I was afraid that it would loose to much in the bottom end, even though the simulations said I wouldnt. But no fears, the response is very nice, at about 1800rpm you hear the turbo spin up, somewhere after 2k it starts building boost, and then somewhere between 2 and 3 it surges away, im not sure when i get full boost, will need to do some actual logging later on, its hard to look at two gauges at the same time :) The top end is of course as expected. Im very happy that i now got some turbo whine back from the very lowest rpms, a funny little touch.


Next step is to get my MOT/yearly inspection, and hope the dont mind the modding. After that ill take it back home to my garage. Despite the clutch trouble i will try to get some miles on it to make sure everything works, then ill have to start logging AFRs, maybe build some leak test equipment to test my piping system and BOV. I havent plugged in the boost controller yet, that will have to wait a bit, but it will be nuts a 1 bar, thats for sure.

Heres a quick and dirty clip from my one and only test run, with no bonnet on and no MOT i didnt want to bring unnecessary attention, so I kept the test drive fairly short. The alu radiator seems to work well, kept it cool and didnt leak, even though it was 30 deg C.

https://www.youtube.com/watch?v=KCnqymbSspw" onclick="window.open(this.href);return false;


No modding in sight :) ..
Image

8" wheel on the front left and 6" on the front right, different tyres on the two back wheels, didnt feel as weird as it should do.
Image


I set the bar when the car still was on stands, and tried to mount it when i put the car on the ground just to see how it moves. Some flex is going on there :) But to get that strut bar there will need some modding..
Image
Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -80, Första provturen!

Post by Photobystewe »

Tråkigt med kopplingsstrulet, men jäklar vad den rör på sig. Kul att du fått igång den. Kollade en film som du lagt upp när du körde på Nürnberg ring och blev imponerad hur fort det gick ( vet ju att man kan köra 145 på trean) så jag kollar på växelspaken hur fort det går. Med nya uppsättningen borde det vara möjligt att kapa tiden lite där. Bra jobbat!
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4184
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, Första provturen!

Post by Cédric »

Photobystewe wrote:Tråkigt med kopplingsstrulet, men jäklar vad den rör på sig. Kul att du fått igång den. Kollade en film som du lagt upp när du körde på Nürnberg ring och blev imponerad hur fort det gick ( vet ju att man kan köra 145 på trean) så jag kollar på växelspaken hur fort det går. Med nya uppsättningen borde det vara möjligt att kapa tiden lite där. Bra jobbat!

Ja, det var riktigt bittert, hinner nog inte kika påt förrän vintern tror jag, koppling är ju rätt omfattande arbete tyvärr. Tänkte kanske ändå försöka mig på en besiktning imorn, ska bli spännande å se vad dom säger.

På ringen vet jag inte om jag vill ha mer effekt, många ställen går det aå sjukt fort att det känns obehagligt när man får upp tempot,blir inte bättre med mer mos :) . Scwedenkreuz, ett krön och sedan en vänstersväng, tror det var typ 230 blås mätarfart, vilket är typ 207 gps ungefär, svackan i fuchsröhre går väl typ i 170 blås gps. Visst kör många mycket fortare, men det är en jäkla upplevelse i en sån här bil. Nån dag ska vi tillbaka bilen å jag, men det får bli senare..
Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 863
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80, Första provturen!

Post by Joakim.S »

Grattis :#944burn:
Dock lite tråkigt med kopplingen hoppas att det är något lättfixat.
Hur mycket hann du provköra? Lite nyfiken på om du känner någon skillnad med IC
Ha de Joakim
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4184
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, Första provturen!

Post by Cédric »

Skulle besikta idag, pedalen gick i botten och urtrampningslagret åkte ur tryckplattan. Suck, då var de bara skruva isär igen. Ska byta jobb så får passa på att ta ut lediga dagar å fixa skiten.

Ang prestandan, svårt att veta hur mycket som är kompressor och hur mycket som är ic, minns inte va simuleringen sa där. Men den sa oaf att med båda så skulle jag få 196hp med std laddtryck, kam nog stämma, den gick riktigt bra. Blev glad att turbon svarade såpass bra i botten, var orolig att den skulle bli trött med större turbin och kompressor. Simuleringen sa att de skulle bli ungefär samma i botten tack vare icn som ger en del ökad densitet på luften där med. Sen kommer ju påverkan av billethjulet också, som nog är positiv. Bådar gott för ökat ladd, kommer bli sjukt kul! Men måste montera loggning av afr å så först.
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4184
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, Första provturen!

Post by Cédric »

Så, nu är mardrömmen förhoppningsvis över, efter två lediga fredagar med heldagsmek (och 600+ svordommar kravlandes på golvet under bilen) så har nu kopplingen varit isär och sen skruvats ihop igen. Det verkar som att det var en shim för mycket mellan urtrampningslagret och tryckplattan, så att inte låsringen satt 100% (det är min gissning iaf). Tog ur en ring och satte ihop skiten igen och nu verkar det fungera. Var ute på en rejäl provrepa inkl lite myssladdar och det är riktigt bra tryck i maskinen. Ser fram emot att få ta en rejälare provtur framöver, nästa helg siktar jag på besiktning!

Image
User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1307
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 931 -80, Första provturen!

Post by Janne J »

Gött jobbat!
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2559
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80, Första provturen!

Post by gegge »

Efter allt slit är provturen dig väl värd!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3474
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 931 -80, Första provturen!

Post by Bathory »

Härligt. Gasa på :D :#944burn:
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Pågående bygge)
Porsche 931-80
claes
S2-Poster
Posts: 268
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 931 -80, Första provturen!

Post by claes »

Kul, Cedric! Efter allt slit kommer belöningen! :#944burn:
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Mattias 924