Page 52 of 59

Re: 931 -80, turbo och IC pyssel

Posted: 2017-01-31 20:36:22
by gtBen
Cédric wrote:Halloj!
här händer inte mycket på bilen, mest i teorin, enklast så :) Har jobbat vidare en del med min simuleringsmodell av min motor, är en del jobb och skulle behöva jobba lite till, främst med lite geometrier och portflöden för att få det riktigt bra. Men den stämmare bra nu mot bromsdatat, se bilden nedan. Har fått digitalisera kompressormapparna och det tar en jäkla tid.
(detta jobbar jag med varje dag, fast i större skala, och mer detaljerade modeller)
Den approachen låter seriöst så det förslår! vad tänker du göra med det i slutändan, vråltrimma eller förfina?

Bengt

Re: 931 -80, Prestandasimuleringar + Quaife!

Posted: 2017-02-16 23:03:35
by peed
Hej Cedric.

Fråga till dig som har koll på 931. Jag har köpt en fin originalbil -80 931 8000 mil. Bränsle ledningar/slangar ser trötta ut. Finns det något bra sätt att renovera/byta ut gummisektionerna eller måste man köpa allt nytt? Eller är det bara att köra även om dem ser små sprickiga ut?

Tacksam för hjälp och tips.

/Peder

Re: 931 -80, Prestandasimuleringar + Quaife!

Posted: 2017-02-16 23:23:40
by gegge
Det är förstklassiga plastslangar under det skyddande gummihöljet. Sprickorna ser trista ut, men påverkar inte.

Re: 931 -80, Prestandasimuleringar + Quaife!

Posted: 2017-02-17 08:27:16
by Cédric
Har funderat på hur man ska göra det snyggare, kanske hitta en matchande slang som man kan skära upp och lägga på. Det ser ju onekligen tråkigt ut.



F.ö är ett kopplingskit på väg, dyrt, men hoppas det löser mina problem, och håller ihop när det blir lite mer mos än orginal. 6k ink frakt från england blev kostnaden.

Har även stött på patrull med turbobygget, har beställt lite delar som förhoppningsvis ska lösa det hela.

Lutar åt att jag preppar mitt grenrör med EGT givare för att hålla lite koll i framtiden.

Det blir ju en hel del grejer som ska till när motor åker ur+turbobyte, mycket packningar, högtempskruvar, nya rör å slangar, osv osv att samla ihop först. Det förberedande arbetet jobbas på nu, ska försöka planera in en bilflytt till farsans garage senare i vår för att sätta igång arbetet.

Re: 931 -80, Prestandasimuleringar + Quaife!

Posted: 2017-02-17 19:53:09
by peed
gegge wrote:Det är förstklassiga plastslangar under det skyddande gummihöljet. Sprickorna ser trista ut, men påverkar inte.

Ok tack för svar så det är inget som det brukar vara problem med tolkar jag det som. Är det något annat 931 specifikt som man bör tänka på?

/Peder

Re: 931 -80, Prestandasimuleringar + Quaife!

Posted: 2017-03-05 20:27:44
by patand
peed wrote:Ok tack för svar så det är inget som det brukar vara problem med tolkar jag det som. Är det något annat 931 specifikt som man bör tänka på?
Ja, även om det är en fin orginalare så jag jag satsat på att installera en laddtrycksmätare och kanske en knackindikator. Detta då det är viktigt för motorns överlevnad. Borde gå att installera det på ett snygg och inte så invasivt sätt. :)

Re: 931 -80, Prestandasimuleringar + Quaife!

Posted: 2017-04-08 19:45:41
by Cédric
Sååå är turbon äntligen hemma, nybalanserad, nya ringar osv. Eftersom kompressorhjulet i 951 kompressorn var skadad köptes ett bearbetat hjul istället, ser riktigt bra ut, borde flöde mer och prestera bättre, ska försöka analysera geometrin noggrannare i ett senare skede. Ska bli kul att se vad denna pärla kan ge, förhoppningsvis enligt simuleringarna. Kompressorhjulet är nog en trevlig uppgradering för 951or som vill ha lite mer mos, hör av er i så fall, han har fler hjul kvar tror jag.

#6 Turbinhus från 924T, lagerhus från 924T, kompressorhus 2670 från 944 250hp med billethjul från SL turbo i degerfors, tror det är KTS som är leverantören.


Image

Image

Image

Re: 931 -80, nya turbon är hemma!

Posted: 2017-04-19 07:31:50
by Cédric
Bet hårt i läppen och slantade upp för att byta ut mitt rostade blybatteri mot en lättviktsvariant. Bra drag i batteriet, får hoppas det fortsätter fungera bra.

12Ah LiFePo4 från Per på TopEnd, han har gjort lite reklam för sig på rejsa.nu om det känns bekant. 11.5Kg viktminskning, inte helt försummbart.

Image

Re: 931 -80, nya turbon är hemma!

Posted: 2017-04-19 20:25:03
by gtBen
Cédric wrote:12Ah LiFePo4 från Per på TopEnd, han har gjort lite reklam för sig på rejsa.nu om det känns bekant. 11.5Kg viktminskning, inte helt försummbart.
Ett sånt ligger i planen, först behöver man bara höra några positiva recensioner av det och sedan fixa laddningen/generatorn på bilen.
Jag är elektriskt efterbliven och kan inte förstå varför det pangar om man kör med en starthjälp på det? ...men det stämmer säkert, du behöver inte prova det :shock:

Bengt

Re: 931 -80, nya turbon är hemma! + lithiumbatteri

Posted: 2017-04-19 20:31:39
by Cédric
Kan kanske ha å göra med att batteriet får ta emot enorma mängder laddning eftersom ingenting i batteriet säger stopp, så rostad det på så sätt. Ett urladdat batteri bör man helst ladda med laddare innan man kör det i bilen för att vara på säkra sidan att den inte överladdar i början. Kanske har å göra med lithiumbatteriernas väldigt låga inre resistans, vilket också gör att det går att kräma ut otroliga mängder startström, denna lilla plutt mosar ju på dubbelt så mycket startström som mitt "silber biltema" gör.

Re: 931 -80, nya turbon är hemma! + lithiumbatteri

Posted: 2017-04-19 20:31:39
by Cédric
-......

Re: 931 -80, nya turbon är hemma! + lithiumbatteri

Posted: 2017-05-26 13:22:00
by Cédric
Arbetet är igång, nu är motorn urkopplad och krimskramset runt motorn borta och allt urkopplat. Nästa tillfälle så åker motorn ur helt. Det är lite pyssel, men det mesta rätt trevligt meckande.

Har även fixat lite så att kylare och IC passar in, behöver kompletteras med en lite större oljekylare också. Men det ser lovande ut. Målet är som sagt att när man lyfter på huven ska allt till synes se helt orginal ut, får se hur bra jag lyckas :)


Fullastat med kul delar, kylare, IC, turbo, EGT, Quaife diff mm
Image

Kylare och IC, krävs lite nya fästen osv, men verkar passa ok.
Image

Provmonterat kyl och IC, nu är krimskramset borta, men det verkar som att det kommer passa hyffsat, ska till lite plåtviklar för att hålla upp det hela sen.
Image

Re: 931 -80, motorfix pågår..

Posted: 2017-06-14 15:35:42
by patand
Ser ut att bli bra när det är klart! Gillar tanken på originalstuck med mer mos och bättre körbarhet! :)

Du behåller K-jetroniken? Vad siktar du på för effekt?

(Du kanske redan svarat på dessa frågor tidigare i tråden, var ju ett tag sedan jag läste här...)

Re: 931 -80, motorfix pågår..

Posted: 2017-06-14 20:38:18
by Cédric
patand wrote:Ser ut att bli bra när det är klart! Gillar tanken på originalstuck med mer mos och bättre körbarhet! :)

Du behåller K-jetroniken? Vad siktar du på för effekt?

(Du kanske redan svarat på dessa frågor tidigare i tråden, var ju ett tag sedan jag läste här...)
Självklart så är Kjet kvar, det är ju en viktig del av känslan, både utseendemässigt och tekniskt. Vet andra som kör med 1bar+ med bara lite småfilande.

lägger upp en plott från motorsimuleringarna, sen får vi se hur det går, mest sannolikt kör jag inte fullt ladd på bana för att spara på grejerna, men vi får se hur det fungerar. ca 240-245 vid 1bars laddtryck och ca 225 på 0,85 som kanske är ett bättre val för varma bandagar. blir en fråga om knackmarginal. Simuleringarna är dock baserade på 944 turboS kompressor, inte den förbättrade billetkompressor som jag har monterat. längst ner i plotten är simulerad vs provad motoreffekt med dagens setup, verkar stämma rätt bra..

motorn är iaf ute nu, som vanligt rätt bökigt jobb, men nu kan arbetet sätta igång!

btw, patand, kan inte forumet uppgradera så att bifogade bilder kan vara större än 256kb, nu lägger jag alltid upp bilderna på en annan server, där bilderna kanske inte alltid kommer ligga kvar.

Image

Re: 931 -80, motorfix pågår..

Posted: 2017-06-28 19:51:20
by Cédric
Arbete pågår sporadiskt, det är ju rätt tidskrävande mekande. Har iaf hunnit konstatera vad som är fel på kopplingen, lamellen håller på att rasa i bitar, tur att jag hittade det i tid. Vet att en del från 944spec racingserien också har haft problem med dom här lamellerna, den nya verkar vara av helt annan design, får hoppas det är till det bättre.

nu är det samla fler delar som gäller, packningar, packboxar, slangar, rör, skruvar, muttrar osv osv, tusenlappar rinner iväg fort :) Men snart ska det ihop, vilket ska bli kul! Svänghjul är hos ultra motors för svarvning och balansering, tar det säkra före det osäkra.

Hittade också varifrån mitt oljeläckage kom från, oljereturen har haft en spricka i sig som legat och sipprat ut olja, har ett annat rör preparerat redan som ska på. funderar på att även plocka av sumpen för inspektion och omtätning när allt ändå är av

Gamla turbon var fortfarande i finfint skick, så den blir bra att ha som backup, grenrör osv mår fortfarande fint trots hård körning. Blir en del rengöring och puts när allt åker ihop, blir lite smutsäckligt efter ett par år i tjänst..

ny vs gammal lamell
Image

trött lamell, den va inte särskilt sliten i övrigt
Image

lånade en setrab som jag måttade lite med, ska monteras på ordinarie plats är tanken, blir nästan dubbla kylaren, men luftflödet är ju kompromissat en hel del där bakom.
Image

trött oljerör, troligtvis gick sprickan upp mer när jag monterade av röret.
Image