931 -80 | Vintermek!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

931 -80 | Vintermek!

#1 Post by Cédric »

Nu gör jag ett vettigt första inlägg för att kunna ha en liten sammanfattning om bilen, lite jobbigt att läsa 30+ sidor för att få reda på vad som hänt. Här kommer historien och listan på vad som är gjort:

Bilen köptes 2006 om jag minns rätt, det var en riktigt sliten bil som jag såg spanade in under en resa till göteborg med patand för att hämta en annan 931a. Den stackars bilen var riktigt sliten och tråkig och skulle troligtvis förbli så tills den dagen den skulle skrotas om jag inte räddade den. Sagt och gjort så åkte jag ner några veckor senare och köpte hem bilen. Jämn kompression och ingen rök verkade ju bra. Försäljaren intygade att maskinen var skapligt frisk. Tanken var att ha en bil med lite mer potential och värde i att slänga ner alla pengar på istäler för min blåa 924a. Väl hemma så radades problemen upp med mycket rök och mycket leakdown. Motorn togs ur och det konstaterades att samtliga övre kolvringar var trasiga. Ingen ide att sura så en renovering påbörjades, en mycket tidskrävande sådan då toppen skulle putsas och bytas styrnignar på. Samtliga "runtomkringdelar" skulle bytas eller snyggas till och slangar skulle bytas, inget fuskjobb var det tänkt. Tillsammans med ett galet jobb på att få bilen fräsch så blev det oerhört tidskrävande och det rimmade inte väl med studierna på KTH och lediga tiden blev knaper. Då beslutades det att köpa en "färdig" 931 s2 motor för att snabbt kunna få ut bilen på gatan, den verkade ha en del trevligheter som ny koppling, nyreonverad turbo osv. Sagt och gjord så stod motorn en dag på en pall i gargaet och nerhissning påbörjades efter byte av lite packningar. Sammanfogandet mellan två helt skillda kabelhärvor och tändsystem blev ett riktigt äventyr som kan skådas i denna långa tråd, dessutom kom flera problem relaterade till tändnign och bränsle. Samt så upptäcktes det problem med turbo, urtrampningslager, sprucket grenrör osv. Men det var min första säsong på bana med 931an och det var svinkul, det blev iaf två banträffar och några konbanor. Målet med bilen är att få den "perfekta" 931an enligt mig. Så orginal som det går samtidigt som rejsnödvändigheter såsom ställbara krängare och skalstol var ett måste. Än så länge tycker jag att det har blivit riktigt bra men det är fortfarande en lång bit kvar. Här nedan listar jag lite vad som gjorts med bilen:


Motor (den som är i bilen:)/växellåda
Från en 931 s2 mao digitalt tändsystem och 8.5 i komp. kabelhärva konverterad för att passa i en s2 bil (krävdes nytt hål i torpedväggen dock då gamla kabelhärvan går paralellt)
Numera större turbo från min s1 motor, 2664 avgashus och det mindre #4 avgashuset.
Fint grenrör från s1 motorn men av s2 design.
Nytt urtrampningslager, lamellen är också nästan ny.
SPAL 12" fläkt för mer plats och bättre flås.
motorblock och en de flesta runtomkringdelar är lackerade/målade/utbytta eller renoverade och den börjar se vettig ut tom, en hel del nya packningar och tätningar och slangar
Renoverad wastegate från gammla, nya packningar och membran, 0.7 bar istället för 0.65 som s2 motorn har orginal.
Hårda motorfästen "fast road" från Vibra Technics
Downpipe omsvetsat med flexrör för att minimera brytningar, simons slutburk bytt till en 2.5" från Apple Racing med uppgraderat styvare fäste.
Nytt expansionskärl.
Nya filter, remmar m.m
Vxlådan standard förutom ny olja från Red Line
Nya kopplingscylindrar.

Framvagn:
Blästrat och lackerat samtliga delar, inkl bromsar och styrning.
Bussningar från superflex
GAZ GAI 2008 Stötdämpare, justerbara i retur.
"Coilover"sats från rallydesign.co.uk med 60N/mm fjädrar.
Nya orginal topplagringar.
Nya hjullager
Stålomspunna bromsslangar från Paragon-products
Nya belägg Hawk HP+
Renoverade OK + huvudcylinder
Nya skivor
Krängingshämmare 28mm justerbar från Weltmeister
Nya spindel/styrleder.
ATE racing blue bromsvätska/RBF600, alternerar

Bakvagn:
Bara delvis blästrat/lackat än så länge tyvärr.
28 mm torsionsstavar från cip1
GAZ stötdämpare, justerbara i komp/retur simultant
22mm justerbar krängare från Weltmeister
Plastbussning runt fjäderarmen från Utzon (tror jag)
Nya bromsskivor
Nya belägg Hawk HP+
Stålomspunna slangar.
Nya lager+hbroms
Kaross:

Motorrum: rengjort,putsat och delvis omlackat vid turbon., framlampornas "skelett" och mekanik omlackerat. Genomgått alla spolarpumpar. Motorhuv rengjord+polerad och klippt diy ny ljudisolering.

Vänster framskärm har jag knackat ut två rejäla bucklor samt slipat och lackat om (ej färdigpolerat än tyvärr). Takluckan hade lacken lossnat på så den är omlackad och har fått ny tätning, även front och nedre fronspoiler är omlackerade, men nytt märke i fronten .
Bilen skulle behöva poleras igen rejält då alla delar är av lite varierande kulör.
Vingen är sedan tidigare ägare en 944 variant. Verkar ge aningens mindre lyft.
I övrigt är utseendet standard.

Fälgar/däck:

Gatfälgar är 15"-6"standard krysseker med gamla 195or på.
Banfälgar är 15"-7" "cookie cutters" med 205/50 15" Michelin PSC

Interiör:

Det behövdes en rejäl uppstädning, mattor är monterade och golvet bakom sätena ommålat.
Ny förarstol, Cobra imola 2 med egenbyggt stolsfäste som sitter i orginal glidskenor.
Egenbyggd mittpanel klädd i vinyl istället för radiogallret, den huserar oljetemp,laddtryck och knackvarning/shiftligth (TurboXS knock lite)
Hastighetsmätaren har fått byta plats med varvräknaren.
Dörrsidorna är delvis uppstyvade med tunn aluminum för att dom höll på att falla sönder, har fina på vinden som ska på i ett senare skede.
I övrigt standard med väl fungerande elbackspeglar, elhissar och strålkastarspolning
Djup räserratt från rally-design.
Shortshift spak från Ideolas garage

Konbana bromma:
http://www.youtube.com/watch?v=-V9a5EHTjIA" onclick="window.open(this.href);return false;

Bankörning Mantorp:
http://www.youtube.com/watch?v=axpbhujt5A4" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Image

Image

Image

Det var en liten snabbrevy på hur tiden varit än så länge, tråden uppdateras då och då med ny info så håll koll om du av någon anledning är intresserad :) Det är fortfarande en bit kvar innan jag är "klar" :D
Last edited by Cédric on 2023-01-01 21:31:17, edited 53 times in total.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Ska bli kul att följa förvandlingen av denna bilen! Jag var ju faktiskt lite inblandad redan vid köpet... :D

Har bara gått och väntat på att du ska sätta fart! ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by Cédric »

Ja, du va ju med från allra första början. Jag har ju småpillat lite, men nu när jag verkligen tänkt sätta igång så verkar den andra falla ihop totalt (se tråden på rejsa om min bil, där har jag skrivit ner lite av kaoset).
Men vi får se va som händer. Ett projekt är ju att sätta ihop det där rackarns biltema skrotet som ska bli en motorlyft. Man får ju snida hälften själv när kineserna fått tänka till :D

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Cédric »

Hej igen, tyvärr har jag inte hunnit pilla så mycket som jag önskat med den här bilen. Den blåa krävde lite kärlek den också. Men nu är det åtgärdat med rejsbromsbackar och lite annat.

Hur som helst så har jag fixat till ena dörrsidan litegrann vars konsistens var ungefär i likhet med isbergssallad. Lurigt och kladdigt. Men det blev ändå hyffsat. Förutom att den är skadad lite i nederkant. Men det är tyvärr inte något jag har tid att göra något åt nu.

Så här fint såg det ut när hela mackan pressades ihop.

Image

Och så här blev det. en plåt, ett lager glasfiber under.

Image

Här är dörren på plats, andra dörrsidan är i bättre skick. Konstigt nog. men nu funkar i.a.f elhissarna hyffsat, samt backspeglarna. Men va MYCKET skönare det hade varit å ha allt manuellt. Menmen...

Image

Sen har jag börjat snickra på ett "Pär Hylander-stolsfäste" till min cobrastol. Inte så enkelt som man först trodde att det skulle vara. Dessutom tar det tid att kapa så tjock plåt med vinkelslip. Och man skulle lätt kunna tro att en så dyr stol är byggd med presicion ?
Men nejnej, höftbälteshålen skiljer ungefär en cm i höjdled. Likadant skruvhålen fram. Tyvärr upptäcktes det sistnämnda lite för sent. Vilket gör att vi kommer behöva svetsa dit lite extraplåt o.s.v. Bilder på det kommer när det är utfört. Här kommer ett gäng bilder på projektet:

Ungefär så här började det. Fast remsorna satt fast i plåten :)
Image

Jag battlar en utav remsorna.
Image

Nånting så här ser det ut nu. Blev dessutom tvungna att vrida plåten då stolen inte är plan mellan hålen...suck.
Image

Fick lite extrahjälp av far min.
Image

Dubbla bottnar va tvunget för att den skulle gå fritt över mekanismen för stolsjustering.
Image

Så. Ungefär så ligger det till i dagsläget. Hoppas bara få ett slut på den här historien snart så man kan sätta igång med det som finns under huven.

Jag hade tänkt döpa mitt projekt till nåt ballt. Men jag har ju inte börjat göra något räsigt på bilen än, bara massa onödig lyxutristning, så det får vänta ett tag till :)

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#5 Post by Bathory »

Cédric wrote:


Här är dörren på plats, andra dörrsidan är i bättre skick. Konstigt nog. men nu funkar i.a.f elhissarna hyffsat, samt backspeglarna. Men va MYCKET skönare det hade varit å ha allt manuellt. Menmen...
Om du är intresserad så kan vi byta dörrar rakt över om dina är ok i skicket.
Jag har manuella hissar & har suttit manuella speglar på (finns inga alls för tillfället.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Cédric »

WTF, jag skulle frågat innan jag lade ner sånt tid på att få igång skiten. Högermotorn är lite tröttare än den den vänstra. Så det är inte så trevligt å byta bort dom kanske. Men tack för erbjudantet. Är dina dörrar vita ?

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#7 Post by Bathory »

Nix. Silvermetallic
Jag har motorer liggande så det är inget problem
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Kul att det händer lite nu Cédric! Appropå dörrarna så behöver ju du och Sven inte byta hela dörrarna, räcker ju om ni byter insidan och fönstermekanismen så spelar det ingen roll vilken färg det är på dörren. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by Cédric »

Sen sist så har det hänt lite grejer, stolsfästena har blivit helsvtetsade målade och placerade i bilen :)..Känns riktigt bra faktiskt. Man hamnade rätt lågt ner faktiskt. Fast orginalratten är lite större än vad jag är van vid.

Här kommer lite bilder:

Fästena svetsade
Image

Målade med århundradets skitfärg.
Image

Stolen på plats i bilen, har torrbrummat lite och det känns riktigt bra.
Image


Ett STORT tack till Pär Hylander för inspirationen och tips !!!

Tanken är att kanske provköra stolen i den blåa bilen, under tiden jag fixar på 931an. Måste ju få köra in stolen ordentligt =)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by Cédric »

Säg hej då till 931an, idag var den ute och brummade sin sista brum. Den fick sig en tvätt också. Och se, där under någonstans finns det en lack, jag tror den är vit :)..Syns det att höger fram är lite provpolerat =)..Aja, ikväll rullas bilen in på så sätt att motor kan lyftas ur + annat meckande. Så det var sista gången den här bilen ser solen på ett tag.

Man sitter som en gud i den här stolen. Måste nog plocka över den i andra bilen under tiden...

Image

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by Maxx »

Den är alpinvit någonstans där under ... :wink:

Och snälla, ta bort det där fula klistermärket med Lysekils stadsvapen som sitter på främre regskylten. Den ger mig rysningar ... :(
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Hur kändes det att köra Turbo då Cédric?! :D

Iof kanske du inte hann gasa något direkt... men iaf! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by Cédric »

Först såg det ut ugnefär så här.
Image

Efter ett par riktigt djävliga meckdagar såg det ut så här
Image

Här står härligheten och väntar på sitt motorstativ..
Image

Vissa stunder så ångrar man att man började mecka med en turbo =). Uppskattat ungefär 5 gånger djävligare än att plocka ur motorn på min andra kärra. Fy...

User avatar
Otto.D
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-02-07 10:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Landskrona
Contact:

#14 Post by Otto.D »

Men sen är det fem gånger roligare när den är tillbaka o du kör igen :lol:
Otto

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

Cédric wrote:Vissa stunder så ångrar man att man började mecka med en turbo =). Uppskattat ungefär 5 gånger djävligare än att plocka ur motorn på min andra kärra. Fy...
Men det löste sig till slut iaf! Hoppas du fick någon hjälp av mina tips vid dina samtal till mig. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]