931 -80 | Vintermek!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, 931/951 turbopyssel

#751 Post by Cédric »

halloj!

Här är det lugnt som vanligt.. Har egentligen inte kommit särskilt mycket längre eftersom jag mest donar med hus och familj. Har hunnit köra en del på väg, eventuella snabbåkningstillfällen fick ställas in pga kopplingsproblem som jag gör en separat tråd om. Det blev trevligt med bältena iaf, testkört på kurvig väg och man sitter verkligen kanon. Sonen fick åka med för första gången och det uppskattades verkligen, han pratade om det lång tid efteråt, svänga mycket pappa !!! Inge tak pappa! åka snabbt!! (han är van med att åka grand scenic med 110 hästar :))

Sedan var jag och köpte JoakimS före detta laddluftkylare, flödesmässigt rätt ful, men den är stor så tryckfallet borde bli ok ändå, har ju framgångsrikt gått med mycket mos en gång i tiden, och jag ska ha betydligt mindre. Verkar passa kanon tillsammans med min alukylare som också ska in.

Image

Image

Image

Image

Image

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80, turbo och IC pyssel

#752 Post by Joakim.S »

Som sagt inte värdens mest flödesriktiga IC, men passar bra utan så mycket modifiering i bilen.
Som du var inne på så är den ganska rejäl area på den. Info till övriga är att den är Provad i bänken till 400hk, en 10 cm tjock Kina IC lämnade förvisso 10hk till fast med dubbla vikten

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, turbo och IC pyssel

#753 Post by Cédric »

Joakim.S wrote:Som sagt inte värdens mest flödesriktiga IC, men passar bra utan så mycket modifiering i bilen.
Som du var inne på så är den ganska rejäl area på den. Info till övriga är att den är Provad i bänken till 400hk, en 10 cm tjock Kina IC lämnade förvisso 10hk till fast med dubbla vikten
Kommer passa mig bra, för jag hade ju tänkt göra en superstealth-installation :) kommer ju ha en stor kompressor så tryckfallet spelar inte lika stor roll, dessutom är den stor så då blir det mindre känsligt. Synd att dom har fullbelagt i blåsriggen på jobbet, annars hade jag tänkt mäta tryckfallet där. Det är ju ändå sånt jag jobbar med rätt ofta, så man blir ju nyfiken :)

Den är ju betydligt större än 924 gts kylaren tex, så det kommer nog räcka och bli över!

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80, turbo och IC pyssel

#754 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:
Joakim.S wrote:Som sagt inte värdens mest flödesriktiga IC, men passar bra utan så mycket modifiering i bilen.
Som du var inne på så är den ganska rejäl area på den. Info till övriga är att den är Provad i bänken till 400hk, en 10 cm tjock Kina IC lämnade förvisso 10hk till fast med dubbla vikten
Kommer passa mig bra, för jag hade ju tänkt göra en superstealth-installation :) kommer ju ha en stor kompressor så tryckfallet spelar inte lika stor roll, dessutom är den stor så då blir det mindre känsligt. Synd att dom har fullbelagt i blåsriggen på jobbet, annars hade jag tänkt mäta tryckfallet där. Det är ju ändå sånt jag jobbar med rätt ofta, så man blir ju nyfiken :)

Den är ju betydligt större än 924 gts kylaren tex, så det kommer nog räcka och bli över!
Jag tror att du hinner blåsa den innan du fått dit den, nu när du har barn och hus så är du nästan lika snabb som jag :?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, turbo och IC pyssel

#755 Post by Cédric »

Haha, sant, men innan jag fyller 40 är den väl på iaf :) (då har jag 8 år på mig iaf)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80, turbo och IC pyssel

#756 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:Haha, sant, men innan jag fyller 40 är den väl på iaf :) (då har jag 8 år på mig iaf)
8år? Vad sjutton jag fyller 51 :cry:
Det går fort nu

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, turbo och IC pyssel

#757 Post by Cédric »

Halloj!

här händer inte mycket på bilen, mest i teorin, enklast så :) Har jobbat vidare en del med min simuleringsmodell av min motor, är en del jobb och skulle behöva jobba lite till, främst med lite geometrier och portflöden för att få det riktigt bra. Men den stämmare bra nu mot bromsdatat, se bilden nedan. Har fått digitalisera kompressormapparna och det tar en jäkla tid.

Linjerna som ligger på varandra är bromsning respektive simulering av bromsningen, kurvorna ovan är med 951 kompressor (den jag ska ha) samt skalad till 2660 trim @ 1bars laddtryck+ skaplig IC, vilket ger riktigt farliga turbovarv med lilla laddaren, men perfekt med 2670, gjorde 2660 simuleringen åt en annan. Kul att testa olika motorkombinationer och se hur det påverkar motorn, har kört igenom ett part tusen kamaxlar, men kommer inte våga beställa något förrän jag har riktigt bra portdata, verkar finnas en del potential. (detta jobbar jag med varje dag, fast i större skala, och mer detaljerade modeller)


Image

Annars så har jag spontanköpt en Quiafe LSD, något jag suktat efter många år, priset var rätt schysst och den var bara körd en säsong, och såldes av utzon. Får se när tiden finns att få dit den, helst hade jag haft hjälp med shimsa kronhjulet, någon som känner någon, jocke.s kanske känner någon? Kommer vara en nödvändighet för att behålla den fina balansen i bilen när effekten höjs..

Image

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80, Prestandasimuleringar + Quaife!

#758 Post by Joakim.S »

Kul uppdateringar :D
Jag tror att du kan skruva dit den och mäta, du flyttar inte pinjongen så med lite tur så ligger inom spec.

Skulle vara kul om du la ut lite data om kamsimuleringarna, undrar även om du kan simulera mottryck i ditt program.

Intressant att se hur lite du förlorar i botten på 2670 kompressorn jämfört med det högre registret
Bra jobbat Cedrik

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, Prestandasimuleringar + Quaife!

#759 Post by Cédric »

Joakim.S wrote:Kul uppdateringar :D
Jag tror att du kan skruva dit den och mäta, du flyttar inte pinjongen så med lite tur så ligger inom spec.

Skulle vara kul om du la ut lite data om kamsimuleringarna, undrar även om du kan simulera mottryck i ditt program.

Intressant att se hur lite du förlorar i botten på 2670 kompressorn jämfört med det högre registret
Bra jobbat Cedrik


Jo precis, enligt manualen ska inte pinjongen behöva shimsas, då är det ju betydligt enklare, men pilligt att mäta, mäta backlash ännu pilligare, iaf om man kollar i manualen, hur gjorde du?

Mottryck efter turbin eller innan turbin? nästan allt går att simulera, 90% av motorerna i fordonsindustrin är framtagna med GT, går även att simulera drivlinor, kamtåg, kylsystem osv osv. svårigheten när man gör simuleringar av egna grejer är bristen på mätdata. men hur har du tänkt dig? Saknar en sofistikerad knackmodell i den här motorn, kan mest se om knackkänsligheten blir värre eller bättre med dom olika koncepten.

Ska plocka fram lite bättre jämförelser imorn, men 2670 är en rätt bra kompressor , ska skicka upp lite jämförelse och tittta på kompressorverkningsgrad, turbovarv mm finns mycket kul att titta på. Men det som har hänt är ju att det jag vann i botten med ICn har jag torskat och hamnat tillbaka på referensens nivå, sen om det verkligen blir så från bromsningen svara på i framtiden. Men när man kör lite olika effektnivåer inser man snabbt att det inte är en slump att 2664 sitter på motorer kring 200hästar, 2667 kring 220 och 2670 kring 250hp, typ 924 GTS OCH 951, lancia delta s4 "gatversion" (har borg warners mjukvara så man kan se alla artiklar och vilka motorer dom sitter på). carrera GTns 2660 är i absolut minsta laget, men körbarhet fick nog stå före trimpotential där. Men visst går det att övervarva en turbo en del, men det är ju inte så smart om man kan undvika det.


BTW, min turbo är hos SLturbo nu och fräschas upp, balanseras och bestyckas med billet 2670 kompressor :)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80, Prestandasimuleringar + Quaife!

#760 Post by gegge »

Spännande!

Köpte du en hel låda 2670 hjul, eller lyckades du övertala dem om att skicka en provex först?

En goding från Quaife. Gissar att det är en torsen, hur fungerar en sådan när båda hjulen släpper?

Är bara k-jeten i gott skick har du snart 250hk :#944burn: :#944burn:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, Prestandasimuleringar + Quaife!

#761 Post by Cédric »

SL turbo hade redan tagit hem ett gäng, vet inte hur små batcher dom kan tänkas göra, men dom verkar rätt så flexibla. Min kollega designade (för eget bruk) ett specialhjul till TD05 som dom(KTS) fick tillverka, tror han kom undan med en väldigt liten batch trots att det var ett helt egen hjuldesign.

För skojs skull lägger jag in lite fler kurvor

Turkos är min nuvarande turbo med bara IC och 1bar, den får lite svårt att hänga med, samt ökad knackkänslighet med lilla turbinen

La även in min kommance turbo fast på 1,4 bars laddtryck, men det var mest ett experiment, lite eftersom steve stundals kört 1,4 bar i sin 931a :)

Eftersom motorn är så standard och Kjet ska vara i princip standard så kommer jag nog aldrig köra mer än 1bar. Tanken är att ha ett lägre tryck för bana och högre tryck för buslek på gata.


Intressant blir också att kolla på kopressorverkningsgraden, där blir det också rätt uppebart varför man helst ska ha70trm eller därkring, den är nästan tom lite stor för 1bar på denna motor, man hade nog klarat sig på 67. 70 trim har samma verkningsrad på 1,4 bar som standardlaffaren har på 0,7bar i maxeffektpunkten. Små kompressorerna lider, turbovarvtalet blir farligt högt med stor risk för turboras, förutom att motorn blir knackkänslig.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80, Prestandasimuleringar + Quaife!

#762 Post by patand »

Ser väldigt spännande ut Cédric! :) Å klart bättre att jobba med bilen i teorin än inte alls...

När jag själv får bilen lite närmare och kan började fundera på att göra något så kanske jag måste rådfråga dig angående vad jag har för turbo liggandes i förrådet och vad som sitter på min bil idag. Jag har rätt dålig koll känner jag. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80, Prestandasimuleringar + Quaife!

#763 Post by gegge »

Brorsan laddade 1,2 bar som mest :D Ställbart från kupén 8)

Körde standard S1 motor med fördelare, 2670 turbo och k-jet. Kallstarten kunde kopplas till via en tryckvakt på 1 bar, men jag upplevde inte att det gjorde någon större skillnad. När den gula lampan tändes gick den in. Smalbandslambda och knacksensor flippade aldrig ur.

https://www.youtube.com/watch?v=pT6bV0IaE5Q" onclick="window.open(this.href);return false; på Knutstorp.

Den bilen var kul, gick 1:09 på Knutstorp med Otto D. vid spakarna. Tyvärr rätt kort register, 3500-5500 och det spann vilt på de lägre växlarna. Lite nervös i inbromsningarna. Hopplös i slalom men gud - vad man körde på småvägarna :#944burn:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, Prestandasimuleringar + Quaife!

#764 Post by Cédric »

gegge wrote:Brorsan laddade 1,2 bar som mest :D Ställbart från kupén 8)

Körde standard S1 motor med fördelare, 2670 turbo och k-jet. Kallstarten kunde kopplas till via en tryckvakt på 1 bar, men jag upplevde inte att det gjorde någon större skillnad. När den gula lampan tändes gick den in. Smalbandslambda och knacksensor flippade aldrig ur.

https://www.youtube.com/watch?v=pT6bV0IaE5Q" onclick="window.open(this.href);return false; på Knutstorp.

Den bilen var kul, gick 1:09 på Knutstorp med Otto D. vid spakarna. Tyvärr rätt kort register, 3500-5500 och det spann vilt på de lägre växlarna. Lite nervös i inbromsningarna. Hopplös i slalom men gud - vad man körde på småvägarna :#944burn:

Var tog den gamla godingen vägen? Skulle vara kul att ha en räserbil som man vågar gå på lite friskare på med sina ideer utan att behöva fundera på om det går att återställa.. :)

Varför var registret så kort, borde ha hållt i väldigt bra på höga varv, eller satt det någon plutteliten turbin på? Ser ju skoj ut iaf :)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80, Prestandasimuleringar + Quaife!

#765 Post by gegge »

Köparen till bilen ville ha något kul prisvärt på bana och tyckte inte hans övriga bilar i Maserati/Ferrari samlingen levererade i det sammanhanget. Tror det var Östergötland den hamnade i.

Fullt så illa som 3500-5500 var det nog inte. Men motorn var S1-slö upp till 3000 varv i alla fall. Min original S2 svarade så mycket bättre. Sedan tröttnade motorn på 924 vis över 5500 varv, det fanns liksom inte någon poäng att dra den mycket mer. Blåset var en snygg historia i 3" rostfritt, så där låg inte begränsningen. Jätte IC med hål i huven så till att hålla tempen löjligt låg. Tempen på kylvattnet FÖLL när man körde om andra bilar på motorvägen.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]