931 -80 | Vintermek!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, Wiechersbåge klar.

#736 Post by Cédric »

s99kalle wrote:Jag satte en liten tillsvarvad bussning på öglebulten så att den ser ut som orginalbulten men med ögla. Sen monterade jag 3-punktsbälten precis som vanlig och satte 6-punktsbältet i öglorna. Spännet till 3-punktsbältet bytte jag mot ett baksätesspänne som är kortare för att kunna spänna bältet genom hålet i stolen.

Jag kan lägga upp upp några bilder ikväll om du vill?

Låte smart, blir inte diametern på hylsan för stor för att fästet ska gå att trä utanpå?

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 931 -80, Wiechersbåge klar.

#737 Post by s99kalle »

Inte om man gör den tillräckligt tunn...

Jag lyckades inte hitta någon färdig rörstump som passade så det fick bli en specialsvarvad.
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 931 -80, Wiechersbåge klar.

#738 Post by s99kalle »

Så här löste jag det och som sagt sitter det en liten hylsa på öglebulten med samma mått som den ogängade delen på originalbulten:
Image


Så här hamnar trepunktsbältet i stolen med baksätesspännet istället för original framsätesspänne:
Image

Hoppas det blev lite tydligare med bilder!
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, Wiechersbåge klar.

#739 Post by Cédric »

Snyggt, blir nåt liknande sen..

Idag var jag på besiktning, alltid lite nervigt. Han började såklart sncka om buren och att den måste regbesiktigas. Efter lite tjafs så släppte han på det och gick vidare tack å lov. Sen blev det lite tjat om mina hjälpfjädrar, som han tyckte va för klena. Jaja, nu gick den iaf igenom med blankt papper, skönt ! Trodde han skulle gnälla på min läckande oljeretur från turbon, men det brydde han sig inte om.

Bilen måste nog också höjas litegranna, den är lite opraktiskt låg, det va preciis så att det gick att få under kontrollvagnen på besiktningen. Det får jag dona med under semestern, den ser inte alls så låg ut men det är verkligen på gränsen. Avgasröret har fått en del stryck också..

Bra dag hursom, min temporära WG slang ploppade av på hemvägen, så det gick fort hem , försiktigt på gasen bara :)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80, Wiechersbåge klar.

#740 Post by Joakim.S »

Grattis!
Nu är det bara ut att åka, blev det trångt med buren?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80, Wiechersbåge klar.

#741 Post by patand »

Grattis till att ha smitigt igenom besiktningen! :) Ser trevligt ut med buren på plats!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, Wiechersbåge klar.

#742 Post by Cédric »

Min kylare är riktigt trött, tänkte därför byta och passa på att uppgradera inför eventuell effekthöjning. Har försökt få tag på en ny std 951 kylare, men den stora bildelsleverantören jag försökte köpa av fick aldrig in nåt i lager. Väntade bort hela sommarn :) så blir det när man är snål :)

Istället blev det en gorillasvetsad 951 kylare från ebay, beställde från kina men kom från Holland via ups, märkligt. Aja, får se om det håller, vet en annan som kör med en sån i en trimmad 931 och det verkar lira. Finishen är ju rätt kass, men förhoppningsvis funkar den bra, kommer ju kräva lite jobb för att få på plats dock..

Image

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80, Wiechersbåge klar.

#743 Post by patand »

Ser ju lite taskigt svetsad ut. Men verkar också rejäl på något sätt. :) Får man fråga vad den kostade?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 931 -80, Wiechersbåge klar.

#744 Post by Karl Birgander »

Cedric, gällande montering av bälteslås så finns det hos PC en "bygel" som används ihop med skalstolar i 964rs och 993 och 968 som helt enkelt är en böjd plåtbit med rätt gänga. Den sätter man under sidostöden för stolen (höjer stolen 2 mm, men du, liksom jag har väl inga problem med det? :) ) då följer låset med stolen. Smidigt om man är fler som kör och inte vill kladda med bältet bak till fästet jämt...
Så har jag och det funkar prima. Sedan har jag borrat där bältet sitter original i 924 och satt fia/sbf-platta i transaxeltunneln till 6-punktsbältet.

Vill minnas att plåtbiten kostar 250kr eller så. Dyrt för en plåtbit, men om porsche sätter i den i bilen lär den hålla för mig och man slipper gänga i UNF-gänga...

Du ser delen på Bubby's bil en bit ner:
forum/viewtopic.php?f=17&t=5485&p=16354 ... 5s#p163542" onclick="window.open(this.href);return false;
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, Wiechersbåge klar.

#745 Post by Cédric »

Jo det blir utmanande när man är två som ska kunna köra, allt blir ju mer komplicerat när det kommer till bältet. Riktigt bra tips ang öglan, men jag antar att dom nyare 944orna osv har stöddigare infästning av stolen? 4st m6or är jäkligt tantigt. Jag har ju satt fästena i stolens orginal glidskenor.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 931 -80, Wiechersbåge klar.

#746 Post by Karl Birgander »

Skillnaden är att i 944 sitter det två bultar i bakkant...
Men smidig lösning är det.
I mitt fall vill jag bilen ska funka för mig o frun (båda 1,7m) och svärfar (1,95m)...
Min stol är monterad på skenor från alfa 33 eller 75, dom har justerbygel som går sida till sida = lättare att hitta! :)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, Wiechersbåge klar.

#747 Post by Cédric »

Sitter det dubbla skruv även ner i golvet?

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 931 -80, Wiechersbåge klar.

#748 Post by Karl Birgander »

Cédric wrote:Sitter det dubbla skruv även ner i golvet?
Japp!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 931 -80, Wiechersbåge klar.

#749 Post by QV_ »

På stolen som nu sitter i Cabben så skall det vara en sportstol från en 968 och den hade original bältesfästen monterat på stolen. Skillnaden är att det sitter 6 skruv ner i golvet (istället för 4 som på 924án)
Jag har också en känsla av att det bara var M5 på 924 och alltså M6 hål i stolen.

Det var inget jag funderade vidare på eftersom 4 av hålen passade utmärkt mot chassiet.

/Jan

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, 931/951 turbopyssel

#750 Post by Cédric »

Här var det verkligen dött, ganska så representativt faktiskt :) Har ju byggt hus och garage så tiden för räserbil har varit och är rätt så snäv. Men nu när porschen står hemma så har jag faktiskt hunnit köra en del, riktigt härligt.

Har börjat pyssla lite med mitt IC projekt som sträcker sig över detta årtionde :). För att kunna göra en mer elegant dragning så byter jag till 951S K2670 kompressorhus är tanken, och detta kombineras med lagerhus och turbin från min K2470/6 turbo som jag har på hyllan (nästan fabriksny i orginalkartong!)

K2670 vs K2470, det senare av förhistorisk design, inget som någon bör använda om man vill åka fortare.
Image

#6 turbinhus i nyskick!
Image

Pressgjutet 951S kompressorhus, litet och nätt jämfört med 931ans bamsehus.
Image

Kompressorhjulet till 951S turbon visade sig vara skadat när jag fick laddaren, går allt i lås kommer det lösas på ett klart spännande sätt :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users