931 -80 | Vintermek!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#16 Post by Cédric »

Här är en liten uppdatering på vad som händer i garaget. Det är mycket på gång nu. Och det är en hel del kul grejer inköpta.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Skriver lite imorgon, nu är det sent och sovdags.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#17 Post by patand »

Tyvärr inte oväntat att du hade en spricka i grenröret... men det verkar som det går bra att svetsa sprickorna iaf. Funkar ju bra med mitt svetsade grenrör iaf. :)

Har du köpt en sprillans ny WG? :shock: Eller är det den gamla som du pollerat upp så fint? :shock: :shock:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#18 Post by Cédric »

wastegaten har jag gjot fin. Blir lite jobb om jag ska få allt så fint men jag ska försöka. Det känns rätt trevligt att leka med fräscha grejer.

Sprickan sitter på samma ställe som dina sprickor satt. Jag läste i någon tråd att du inte betalade särskilt mycket för svetsningen. Men gjorde förarbetet själv. Exakt hur ska man göra det ?

Sen skulle jag behöva fler lådor, försöker desperat att hålla isär alla prylar och försöka sortera in dom, men det blir lätt kaos bland prylarna. Blir jobbigt när man ska pilla ihop grejerna sen...Men det är ju ett senare problem :)

Har någon tänkt på hur hög motorn ser ut att vara om man ställer den på högkant som på bilden ovan, ser helt galet ut.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

Cédric wrote:Sprickan sitter på samma ställe som dina sprickor satt. Jag läste i någon tråd att du inte betalade särskilt mycket för svetsningen. Men gjorde förarbetet själv. Exakt hur ska man göra det ?
Förarbetet handlar om att slipa upp en ränna/dike längs med sprickan som man kan lägga svetsfogen i. Man ska nästan slipa igenom materialet och behöver en höghastighetsslipmaskin med små slipstift (smidigast var bollformade stift tyckte jag i diameter runt 5-7 m.m).

Jag använde mig av tryckluftsdrivna slipmaskiner på farsans jobb som varvar 25000 - 30000 varv/min eller liknande. Gick smidigt och var inte så mycket jobb som jag trodde när jag stod i garaget med slipstift och vanlig borrmaskin... det funkar inte alls kan jag säga! Med rätt verktyg tog det nog max 1,5 timme att slipa upp alla sprickor på båda grenrören.

Så här ska det se ut när det är klart:

Image

Här har du inlägget i min blog där du även kan se var sprickorna sitter på undersidan av grenrören:

http://www.freewebs.com/patand/senasten ... yid=330451

På ovansidan sitter de nästan rakt ovanför de undre sprickorna om jag minns rätt...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#20 Post by emm »

Cédric wrote: Har någon tänkt på hur hög motorn ser ut att vara om man ställer den på högkant som på bilden ovan, ser helt galet ut.
Det första jag reagerade på, har tusan får den plats?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

emm wrote:
Cédric wrote: Har någon tänkt på hur hög motorn ser ut att vara om man ställer den på högkant som på bilden ovan, ser helt galet ut.
Det första jag reagerade på, har tusan får den plats?
Tänkte samma sak när jag hade ur min motor i vintras... men på något vis fick vi ner den i bilen igen och kan stänga huven... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by Cédric »

Oj vilka sprickor du hade. Min spricka är betydligt mindre. Om du fortfarande är sugen på affär så ser mitt grenrör ut så här just nu:

Image

Det har hänt väldigt mycket i garaget ikväll. Bilder dyker upp snart.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#23 Post by Cédric »

Nu hamnade bilderna i fel ordning, men det spelar ingen roll. Hur som helst så tog jag å far ett krafttag och plockade isär skiten idag. Och jag blev väldigt glad över att allt såg schysst ut, hade befarat det värsta. Speciellt då det är kladdigt i expansionskärlet. Men det verkar som att toppen är frisk, kolvarna är fina, loppen är fina och lagrena är schyssta (ska dock ändå bytas). Så tur för mig. Men kolvringarna däremot, se bild nedan. Mycket spännande att det krasat på samtliga kolvar. Det kan dock ha läckt förbi lite såg det ut som på toppackningen därav gegget i kylarvätskan.

En sak som du patrik också anmärkte på förut är dom stängda kylkanalerna, mycket spännande det där. Men någon tanke lär det finnas bakom det...

Image

Patrik, jag tror jag vet varför det var så mycket "blow by" när vi gjorde leak down teste :D
Image

Image

Image

Image

1 manskraft ersätter 170 hästkrafter :)
Image

Image

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#24 Post by patand »

Vi kan säkert komma överens Cédric! Jag tar med mitt extra grenrör till slalomen. :)

mmm nu har vi förklaringen på de kassa värdena på leakdown testet... vi måste nästan göra ett nytt test när du fått ihop motorn igen. Bara för att jämföra! :)

Kul att det såg bra ut i övrigt, bara lite putsning av toppen osv och sen plocka ihop grejerna så är du klar sen! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#25 Post by Cédric »

Jag har planerat att göra litegranna innan jag drar ihop skrotet. Plana topp/block. Kanske slipa in ventilerna. Och givetvis nya lagerbanor.
Men det är ju inga stora ingrepp direkt. Som tur är. Jag fruktade värre saker än så här.

Jag tar med mig mitt grenrör och gummit !

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#26 Post by patand »

Plana blocket för att få högre komp? Då kanske du måste sänka laddtrycket också för att det inte ska spika...

Vi ses i morgon och idkar byteshandel! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#27 Post by Cédric »

nae, inte ta ner så mycket. Mest plana för att det ska vara plant när jag drar ihop det sen.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#28 Post by patand »

Cédric wrote:nae, inte ta ner så mycket. Mest plana för att det ska vara plant när jag drar ihop det sen.
Då kan du ju börja med att kolla om det är plant eller ej och bara åtgärda om det behövs. :) Ingen dum idé för övrigt!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#29 Post by Cédric »

Det är ju lite svårt att avgöra med ögonmått, det är ju väldigt känsligt det där. Så jag håller på att luska fram priser från en duktig motorbyggare, sen får vi se vad som händer...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#30 Post by patand »

Ja inte sjutton kan du se med ögonmått om det är plant... menade att man kollar upp det genom att mäta förståss. Jag brydde mig dock inte om detta på min motor i vintras och än så länge har det ju funkat bra iaf... fast man kan ju aldrig vara för säker! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]