931 -80 | Vintermek!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | ute igen!

#871 Post by Cédric »

Får skriva senare vad jag pysslat med, men nu är bilen ute iaf, lite sent på säsongen kanske. Men bättre sent än aldrig 😂 den är numera besiktad till 2023 också!

Ska ju köra timeattack på gelleråsen 28e augusti, men är lite orolig att bilen inte är tillräckligt uttestad tills dess.

Just nu har jag problem med bakre axel. Bytte ju i vintras för att bli av med vobbel, samt även flänsaxeln. Men nu har jag problem med att skivan sitter för nära oket och tar i, samt att stora 36mm muttern bottnar innan den nyper åt mot flänsen. Ska byta spacer delarna i lagret och se om det blir bättre, blir bättre med gamla hubben/flänsen av nån anledning, men det är lite för på gränsen känns det som. Har även en litet glapp i lagrena, trots helt nya lager, känns märkligt och kräver nog demontering av allt igen, inte enligt plan, hade tänkt åka bana istället för mer mek :(


Image

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 931 -80 | ute igen!

#872 Post by Eddie Varvstopp »

Hoppas du får rätt på det så det blir lite åka med den fina vagnen.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | ute igen!

#873 Post by Cédric »

Snor lite bilder av migsjälv från rejsa för att fylla på lite här för dom som inte är så banåkiga av sig:

Bromsklyningsscoop, blev väldigt många iterationer på denna innan den slutade krocka i saker och ting med fulla rattuslag. Har testat den i min lilla flödesrigg tillsammans med pitotrör och konstaterat att funktionen ändå är helt ok, så den får testat i år.
Image

Printat i ABS med lite kolfiber i, hoppas dom sitter kvar :)
Image

En påminnelse från misärens tid, staget fick inte plats så det krävde karossmodiferingar i ett utrymme i praktiken utan plats för verktyg, fruktansvärt på alla sätt och vis. Behöver också byta styrracket för att bli av med allt glapp tyvärr, men det får ske i vinter tror jag.
Image

Image

Frigångstest med nya hjulen, funkar inte riktigt på max rattutslag, men i övrigt OK.
Image

Testar lite undertrayvarianter, blir ett problem med ett gap mot fronten tyvärr, någon som har en bra ide på vad man kan fylla gapet med på ett snyggt sätt?
Image

ca 0.69m2 som den ser ut nu, men kommer säkert behöva kompromissa mer, men det borde räcka ganska långt. kommer mäta trycket sen för att göra lite uppskattningar av DF bidrag.
Image

Den världsberömda oljepåfyllningstratten, tröttnade på att alla trattar ramlar ur när man fyller på olja, så jag designade och printade en som kan låsa i hålet på samma sätt som orginallocket. Blev omåttligt poppis och jag har skickat trattar till andra 931 ägare över hela världen, från puerto rico, frankrike, tyskland, usa mm Lite oväntat, men den funkar bra :)
Image

3D printad batterilåda, funkar hur bra som helst.
Image

Numera 2tum istället för 2,5tum, samt mer alurör och mindre silikonslang, ger betydligt bättre markfrigång, nu är inte laddröret lägsta punkten på bilen, en förutsättning för den undertray som visas ovan.
Image

Har även varit ute på landsväg och skrubbat in mina nya kumho rdäck, tänkte köra på arlanda den 11e augusti och se om bilen håller ihop, shakedown inför time attack. Testkörde lite med polarens släp som jag tänkt låna då, ville se att allt funkar så man slipper stå där och svära på fredakväll innan rejset. Husbilen är ju ingen raket med sina 125hk, men det tuffar på rätt bra, kommer bli skönt med lite komfort i depån :)

Bilen käns för ruskigt snabbt på nya rdäcken, får se vad det kan tänkas ge på bana, accet blev ju märkbart segare tyvärr, och utväxlingen blev lite lång på 3an. Hur det funkar i praktiken får jag utvärdera på bana, vore kul att slå PB på gelleråsen iaf :)

Image

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 931 -80 | ute igen!

#874 Post by felix83 »

Jag blir så vansinnigt imponerad av den kunskap och klurighet som finns här! Snyggt!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | ute igen!

#875 Post by Cédric »

kopierar skamlöst mina inlägg från rejsa för att hålla lite kontinuitet...Från 16 Aug, nån som vet varför youtube inbäddning inte funkar?



Bjuder på ett ihopklipp från gröndal/GTR, plågad av innerhulspinn men det var kul ändå. mer grepp och mer effekt har definitivt gjort det jobbigare för innehjulet. Gillar ju egentligen inte hårnålar, men det var kul ändå att få gasa på, det var verkligen länge sedan i den här bilen på bana, trots min rätt så klantiga avåkning, som jag får skämmas lite för, den är med i filmen om ni letar vid 3:30. Finns även lite rejsafolk om man kikar noga..

Bilen fungerade kanon, även om jag upptäckte att balansen var lite of och krängarna ställda lite mjukt. Nackdelen med den långa utväxlingen med nya hjulen blev iaf en fördel med väldigt komfortabla cruisevarvtal i hög hastighet på motorvägen.

Tyvärr verkar det som att det läcker kompression ut i kylsystemet igen, vilket betyder att det inte blir någon TA den 28e, iaf inte med denna bilen. Med tanke på att jag gjort allt som gick att göra (Planad topp, MLS packning, ARP skruvar osv) så ser jag inget hopp för denna motor, något måste ha hänt med antingen någon spricka eller att blockets deckplan är ojämt efter toppackninshaveriet förra gången. Lite tung då man jobbat så länge med så lite tillgänglig ork för att då ihop bilen, en riktig kalldush. Ska försöka sätta på lite bättre bromsbelägg på GT86 bruksbilen och se om den orkar med en dag på banan istället..

Nu är det bara bryta ihop och ladda om för ett motorbygge från grunden, har ju i princip alla delar, inkl smidda kolvar, så det är mestadels maskinarbete och montering som behövs, men det får bli till nästa år.

[Youtube]https://youtu.be/yGGyJ6euyqQ[/Youtube]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -80 | ute igen!

#876 Post by [Bobo] »

Jag blev ju inte mindre sugen på att hämta 931:an nu direkt...

Hoppas att du får ordning på grejerna! Vad är det du behöver för att lösa problemet?
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | ute igen!

#877 Post by Cédric »

[Bobo] wrote: 2022-01-14 10:47:33 Jag blev ju inte mindre sugen på att hämta 931:an nu direkt...

Hoppas att du får ordning på grejerna! Vad är det du behöver för att lösa problemet?
Fler inlägg kommer strax 😂

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | ute igen!

#878 Post by Cédric »

Har hållit på att plocka fram gamla delar från förr inför motorbygget, man kan säkert se dom nånstans i början av den här tråden 2006-07 nån gång, nu gör dom comeback iaf till kommande motorbygget.

Idag tog jag iaf första steget och körde iväg toppen med löst innehåll till trendab för att påbörja arbetet med nya styrningar, bearbeta ventiler, svetsa några små skador och sen plana ytan, grejerna har legat på hyllan i nästan 15 år, men det mesta har gått att gräva fram.

Köpte även en skvalplåt från mittlemotor som trendab ska få svetsa in i tråget, blir intressant att testa, men det tar jag nästa vända tillsamman med block, vev, kolvar osv :)


Image
Image
Image
Image

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | ute igen!

#879 Post by Cédric »

Hämtade toppen idag hos Trendab när jag var förbi med lite smågrejer till bygget, ser trevlig ut, nya styrningar, avgasventiler, bearbetade säten, svetsade några skador och planad osv. Efter några vändor fram och tillbaka så är snart bottendelen ihop med nya kolvarna, ser riktigt prydligt ut. Har ont här å var så kan inte riktigt få ur motorn som sitter i bilen, vilket ställer till det lite. Men förhoppningsvis går det få till i det nya året. Sen får man ju ta sig en funderare med nya TA reglemenetet, om jag hinner få bilen race ready i år,

Image
Image

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | Vintermek

#880 Post by Cédric »

Motorprojektet har sölat fram i snigelfart, men är numera nära på redo för att hoppa in i motorutrymmet. Varje gång man petar på något så upptäcks nåt nytt som behövs fixas, som att grenröret behövde svetsas om igen och planas, vilket tog tid, sen passade inngenting längre. Så då fick fler saker modifieras, såsom turbofästet. osv osv, upptäckte även nyligen att turbon har ett annat utlopp på vevhusventilationen mot n/a (som mitt block kommer ifrån), vilket gör att det krockar med kylröret som ligger där. Upptäckte spår av kox i gamla motorn som repat lagrena, så jag beslöt att hitta en ny oljesil(hittade en NOS märkligt nog) och oljekylare (1 säsong gammal setrab :( ) för att vara på säkra sidan, osv osv

i december på utsatt tid fick jag hem mina stötdämpare från GAZ, men tyvärr hade dom glömt förlänga slaglängden fram enligt det vi kommit överrens om (bak var gjort dock). Men jag måste säga att Larkspeed (som jag köpte dämparna av) och GAZ löste det riktigt smidigt, på bara några dagar var dämparn upphämtade, ombyggda och hemskickade igen, tummen upp för bra hantering av ärendet! Dämparna är inte jättedyra direkt, ganska trevligt att man utan kostnad kan ändra på alla mått, och få lite vettig service. Slaglängden fram blev då 6" istället för 5" (britterna jobbar inte metriskt än verkar det som , men nu borde det iaf finnas gott om slag både in och ut. Skulle inte rekommendera att köpa dessa såsom dom kommer från GAZ, det stället högra krav på att man sätter rideheight på ett specifikt ställe för att det ska bli bra med slaglängderna.

Ser nu på bilden att jag monterat ena bumpgummit åt fel håll, men på denna bilden är slaglängden rätt iaf. Satte ihop dämparna med fjädrarna jag börjar med 350lbs 60N/mm, mao samma som jag har idag, och så kommer jag köra utan fjädrar bak. Så kan jag utvärdera bara dämparna innnan jag byter fjädrar.
IMG20221115225954.jpg
IMG20221206173713.jpg
IMG20221226154444.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80 | Vintermek!

#881 Post by gegge »

Härligt Cédric! Snigelfart känner jag igen. Förra året han jag med att sätta några klibbor på på favvo-bilen. Carrera på framskärmen osv. Byggde en 924S motor förra hösten som fortfarande sitter på sitt ställ...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80 | Vintermek!

#882 Post by Cédric »

gegge wrote: 2023-01-01 21:51:11 Härligt Cédric! Snigelfart känner jag igen. Förra året han jag med att sätta några klibbor på på favvo-bilen. Carrera på framskärmen osv. Byggde en 924S motor förra hösten som fortfarande sitter på sitt ställ...
Ja det är inte lätt när det går trögt, tur att inte bilarna tröttnar och drar nån annan stans :) Är det din vässade 924S motor som står i pallen?

Har ju varit delsjukriven i över ett år, och är det fortfarande, så orken utöver att lyckas jobba och hantera barnen är oftast rätt liten på kvällarna. Det hjälper kanske inte farten i garaget.

Nu har jag iaf printat nya bussningar till generatorn, dom från porsche håller inte länge innan dom blir totalt mos, så jag hoppas att dom printade håller längre :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users