931 -80 | Vintermek!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

#781 Post by Henka_E »

Precis sådär såg mina lameller ut på den tiden jag körde roadsport - de sprack... I mitt fall gick de ut och låste mot svängjulet så att det inte gick att frikoppla. Hade jag vetat hur bra det funkar med 4-puck lamell då så hade jag sparat många tusen...

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4611
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

#782 Post by Cédric »

Henka_E wrote:Precis sådär såg mina lameller ut på den tiden jag körde roadsport - de sprack... I mitt fall gick de ut och låste mot svängjulet så att det inte gick att frikoppla. Hade jag vetat hur bra det funkar med 4-puck lamell då så hade jag sparat många tusen...

Hmm, jo, minns att du hade problem med lamellerna, jag skyller en del på frun som inte kan varvtalmatcha när hon kör bana :). Åkte med och coachade lillbrorsan i min bil också (nybörjare), då inser man hur elakt det är mot drivlinan utan vettig häl tå, det liksom gnisslar till lite i bakhjulen vid kopplingsuppsläpp, inte snällt. Undra om hårda motorfästen accentuerar problemet genom att skicka högre stötlaster, kanske... Får se hur nya lamellen håller, kommer iaf bli betydligt mindre bankörning framöver för denna lamell, eftersom vi inte hinner nu för tiden. :)

Denna lamell hade även david bengtson när han körde sin orangea 931a i pcsr, så den har ju varit med ett tag, men likväl uselt av lamellen tycker jag.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4611
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

#783 Post by Cédric »

Med långsamt tempo har arbetet satt igång igen, är inte lätt när man inte har tid :)

Åka fort turbon är på, härligt med nya skruva och packningar, bytt sump eftersom den läckte lite i tätningen (hade en som jag redan gjort fin). Hittade en del koks och annat som är rengjort, inspekterade även cylinderloppen med kamera och det såg jättebra ut, skönt.

Arbetet fortgår, rengöring, kamrem, kopplingsbytet, svänghjulsmontering, lager till kopplingsarm, diverse slangar och packningar, oringar m.m

Sen tillkommer ju slangdragning för tryckrör osv, få in kylar emed fästen osv osv..


Image

Image

Image

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

#784 Post by NTF »

Snyggt!
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4611
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

#785 Post by Cédric »

Det är ju lite dött här i projektdelen nu för tiden, men jag hostar väl in lite blandade bilde för att iaf hålla igång litegranna. Har ju gjorts en hel del små och stora jobb, koppling, packboxar, kyslangar, nya kopplingsslangsar, o ringar här och där, tänddelar, remmar,tråg mm mm har donats med, och såklart det nya kylpaketet och oljekylaren.

Har också fått ändra plan med dragningen av laddluften, försökte kopiera en annan snubbes lösning, men det blev alldeles för jäkla trångt, allt krockade och jag fick ta till en annan lösning med kompressorutloppet. Så nu går en 180 gradare ut och sedan längs med styrracket, verkar funka ganska bra. nästa garagerunda så ska jag försöka få upp ICn igen och se om allt lirar ihop.

Får inte mycket garagetid, bara skvättar här och där eftersom jag inte har garagemöjligheter hemma, men det går sakta frammåt.

Image

Image

Image


Image

From comp to IC, something like this, or maybe ill use a straight alu pipe.
Image

Tight, but roomy compared to the alternative, might need to grind of the corner of my sway bar bracket.
Image

Getto DIY bead rolling, worked ok, but the pipes were a bit thick walled.
Image

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4611
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

#786 Post by Cédric »

Fick lite mer tid att meka med röran, börjar ta sig, en del justering kvar för att få till frigång och rätt plats på saker och ting, men det börjar ordna sig, nästa blir vatten och efter det oljerör, kämpa på :)

Image

Image

Image

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

#787 Post by Joakim.S »

Ser att du gått tvärtom med IC slangarna mot vad jag byggde den för, fast det är kanske svårt att byta håll på spjället.
Ser fint ut annars, skall bli spännande och se vad det gör för skillnad för dig om bränslet räcker till.
/Joakim

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4611
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

#788 Post by Cédric »

Jag använder ju orginal laddrör ovan motorn, för att den ska se helt orginal ut ovanifrån, det ställer ju till med stora mängder krångel då det blir snortajt mot chassit och mot inloppsröret till kompressorn. Men får jag det å funka så blir det elegant. :)

Det jag sett från annat håll så verkar det gå att få duktigt med sås, speciellt s2 Bränslehubudet flödar ytterligare lite till. Verkar finnas rimligt med sås för att lätt passera 250ponnysar med fet blandning. Det knepiga blir att få till en rimlig afr kurva, utan att dränka motor på mellanvarv, finns en del trix, får se vilken väg jag tar, beror på hur det ser ut.

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

#789 Post by Joakim.S »

Fanns väl någon programerbar wur, men jag har för mig att du har koll på den.
En V 16 enem kam skulle nog vara bra i din motor

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4611
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

#790 Post by Cédric »

Jo, den är ju deluxelösningen. Frankencis verkar ju fungera fint dessutom.

Steve idet brittiska gänget kör uppåt 1.4bar i sin maskin, med minsta kompressorn på afr 10. Så sås verkar finnas. Han kör en rpm styrd solenoid som håller trycket ifrån wurren upp till ett bestämt varvtal. Verkar funka bra. Finns lite andra latjo lösningar som man kan fundera på, men de får vi avhandla framöver :)

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

#791 Post by mojo158 »

Hej Cedric,

Av bilderna att döma ser det ut att vara ett hantverksmässigt bygge, snyggt!

/Staffan

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4611
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

#792 Post by Cédric »

Joakim.S wrote:Fanns väl någon programerbar wur, men jag har för mig att du har koll på den.
En V 16 enem kam skulle nog vara bra i din motor

Står på ENEMs hemsida att den kräver mekaniska tryckare, är inte riktigt sugen på det med tanke på krånglet. Stämmer det verkligen?

Ska försöka kika noggrannare på kamspecen och se hur den kan tänkas prestera..Mina tidigare undersökningar visar att den verkar gilla mer duration på insug och pyttelite mer overlap, i kombination med kort avgasuration.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

#793 Post by gegge »

ENEM kammen har en gammal men ok profil och den drar inte nytta av 924ans paradgren som är enorma tryckare vilket skapar möjligheter. Volvon har 35mm, även om kammen klarar sig med 32mm, där Porsches är 38,5mm. Geometrin blir annorlunda. Alltså vinner man inte lyft med högre duration och flyttar bara register utan ökad effektivitet.

Originalkammen har en duration på 255° vid 0,015mm jämfört med V16 som har en "rated duration" på 268° vid 0,022mm. Brukligt är att "rated" är där rampen går över till flank. Vid 1,00 mm har Porschen 228° och det är först här luften börjar röra sig. En uppmätt V16 har 245° vid 1,00mm. Duarationen på V16 är därmed nära 20 grader högre. Den V16 som jag köpte för många år sedan hade 11,98mm i lyft mätt som skillnad mellan höjd och bredd på kamloben. ENEM förklarade det med att duration inkl ramper var över 360° (vilket stämmer med den uppmätta kammen). Märk väl att om då spelet är 0,4mm har du lägre lyft än originalkammen!

Som jämförelse kan jag nämna att min turbokam från AGAP har en duration på 231° vid 1,27mm och lyft på 13,5mm. Alltså klart mindre duration än V16 som uppmätt vid samma lyft har 238° mot original uppmätta 221°. AGAP har över 1,5mm extra lyft. Min vassa AGAP 924 sugmotorkam med 14mm i lyft och 251° vid 1,27mm lyft öppnar och stänger 20° snabbare än V16 vilket ger bottendrag OCH topp. Poängen är att AGAP har en modern Volvoprofil designad för solida 37mm tryckare och fördelen är tydlig. Mer lyft och mindre duration. Kom ihåg att duration är ett ont måste för att kompensera dåligt flöde i tvåventilstoppar.

Standardtryckare fungerar utmärkt då de är lika mekaniska till sin konstruktion som solida. Däremot BÖR man använda nya tryckare till en ny kam för rätt inslitning då tryckaren ska kunna rotera i sin brunn.

Original är flödesbalansen mellan insug och avgas fel, till avgassidans fördel som flödar "för mycket". Så mer duration på insug är rätt. Portar du bara insug behövs det inte. Portar du inte insug behövs ingen höglyftarkam då flödet stallar vid 9mm och är relativt konstant.

Alltså:

1. Originaltopp trivs bäst med originalkam. De passar ihop.
2. Portad topp kan dra fördel av kam med högre lyft. Räcker med DIY putsning.
3. Tryckare i nyskick till ny kam. Annars slits kamnockarna snabbt ut.
4. Undvik en kamprofil som smygöppnar med långa ramper. Det ger kass botten.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

#794 Post by gegge »

En V16 som är uppmätt:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4611
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -80, motorfix pågår..

#795 Post by Cédric »

Fick en stund i garaget, vilket var länge sen. Så jag passade på att montera kylare, dra dit kompressorkåpan, och ett jäkla slangmekeri med alla kylarslangar som behövde anpassas till 944 kylaren. Lite nyinköpt saabslang fick hjälpa till att få ordning på det som saknades, tror det kommer bli rätt bra. Har fortfarande problem nere vid ena anlsutningen dock där tryckslang och kylarslang krockar med varandra, och tryckslangen ligger även emot rambenet. När tid finnes ska jag svetsa till en riktig specialare för att få det bra.

Kvar för start är oljekyl, el, bränsle, avgas mm inför en uppstart, men det börjar ta sig, sakta med säkert. egna garaget har även blivit med klinkrat, så nu börjar det sakta närma sig garageverksamhet hemma, vilket kommer bli en helt ny dimension med bilmekande för min del..


Image

ser fortfarande orginal ut, vilket känns bra!

Image

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users