Page 1 of 2

944 -90 Bruksbilen

Posted: 2006-05-12 15:02:28
by mats ivarson
Hej alla Porsche-ägare

Köpte kompisens projekt som han knappt kört med själv efter att han byggt ihop den. Bilen är från början en Porsche 944 turbo S - 90 som fått en hel del godis.

Väghållning

Bilstein coilover fram och stötdämpare med hjälpfjädrar bak (från Forza)
Grövre ställbara krängningshämmare fram och bak
Porsche Cup-1 17"
Michelin Pilot Sport

Motor

2.5liters 8V
Nya kolvringar
Nya ventilstyrningar
Grova turbostakarna
Portad topp
Vassare kamaxel från dBilas
3" rostfritt system med racekatt
1000cc MSD spridare
Haltech E6K sekventiell insprutning mappat av mig
Nya tryckrör samt inloppsrör med öppet filter framför vänster framhjul
Laddtryck 1.6 bar (håller än)
Massa bilsport ++ hästar

Exteriör

968 backspeglar och handtag
Snygg svart vinge (ingen äcklig gummiläpp)

Image

Image

Mvh Mats

Posted: 2006-05-12 15:24:08
by emm
Välkommen!

Posted: 2006-05-12 15:35:54
by sweanders
1,6 bar med K26/8?

Posted: 2006-05-12 15:36:10
by Karl Birgander
Trevligt åk!
(även om minnena från torslanda gamla flygfält med en rostig 242 med takräcke som körde från allt rakt fram är nog så kul! :D :D )

En liten grej som våra adminstratörer vill: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6694

Posted: 2006-05-12 15:40:44
by DLS
kul :)

Välkommen hit mats, det är lika bra du säljer 242:an för nu har du fastnat i porsche träsket ;)

Den måste jag se live nån gång.

Posted: 2006-05-12 16:02:12
by GLind
Har du några bilder på motorrummet du kan lägga upp?

Riktigt snygg bil.

Posted: 2006-05-12 16:26:50
by mats ivarson
sweanders wrote:1,6 bar med K26/8?
Jag vet inte exakt specifikation men det är en specialare från Christer Johansson på NLR Sverige som "äger" specen mer än att det i grunden är ett K26/K27. Aggregatet byggs av Svensk Turboservice. Skall klara av 40-50hk mer än vanliga kombinationen av K26/K27. Bromsar 460hk på drivhjulet på motorcykelturbos med samma setup av aggregat. Bör klara liknande siffror i motorn på bilmotorer som inte brukar vara lika effektiva som motorcykelmotorer.

Alla tror man är dum i huvudet som laddar på såpass i en 944 för alla har gått på myten att man inte kan ladda mer än 1.3 i en 944:a. Vi får väl se hur det går i längden. Har gått en bra stund på fullast sammanlagt.

Topplockspackningen är av standardtyp dock 1.4mm tjock (toppen planad). Ingen o-ringning eller annat.

Har legat långa perioder i sträck på fullast vid fullfartskörning, tex mot en M3 E46. Började accelerera i ca 140km/h och fick släppa av två gånger då det var andra bilar i min fil. Till slut fick han se sig omkörd i högerfilen när han hade 280kmh på mätaren (jag hade 300kmh). Fortare går det om man vill men jag vill inte fresta lyckan för mycket.. Har legat 290km/h + ett antal gånger.

Mvh Mats

Posted: 2006-05-12 16:27:37
by mats ivarson
Karl Birgander wrote:Trevligt åk!
(även om minnena från torslanda gamla flygfält med en rostig 242 med takräcke som körde från allt rakt fram är nog så kul! :D :D )

En liten grej som våra adminstratörer vill: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6694
Tack för tipset, borde läst innan.

Ligger lite filmer från den tiden på min hemsida.

Mvh Mats

Posted: 2006-05-12 16:37:51
by mats ivarson
Ägandet har hittills inte varit helt problemfritt. Skall se om jag kan lista dem:

1 Dumpventilen ville inte fungera riktigt, kvittrade oroväckande vid släpp. HKS SSQV är modellen av dump. Byggde om och monterade en Tial med samma resultat. Visade sig att det var skit i slangen till dumpen (hade loss slangen och det sög i den när motorn var igång men antagligen var arean kraftigt begränsad inuti). Byggde tillbaks till SSQV:n när jag lokaliserat felet.

2 Skjutit loss diverse vacuumslangar.

3 Klimatanläggnigen var trasig på standardsättet, dvs trasigt clips vid förarens högra knä.

4 AC:n har tappat tryck och skall konverteras. Väntar på torkfilter från Porsche. Bruksbilen måste ha AC.

5 Höger bakfälg började tappa tryck efter några dagars körande (hårt körande), visade sig vara en spricka i fälgkanten på insidan. Kommer sig troligen av en dålig "däckman-lik" renovering av fälgen där man bankat ut fälgen inifrån och sen svarvat ny löpbana. Bytt denna fälg.

6 Andra bakfälgen har däcket kanat ut på insidan och inte centrerat med konsekvensen att det vibrerat något ohejdat. Samma typ av fulrenovering av fälgen. Har lämnat in önskemål om ytterligare en ny fälg.

7 Halvljusen stod ner i backen, krävde justering av länkaget

8 Ena halvljuset var dött, kablarna har vikits av.

9 Dödat en uppsättning tändstift när det var extra varmt ute. Samma sak skedde förra året (BPR7E). Beställt race 8:or som det skall testas med.

10 Kopplat laddtrycksmätarens belysningsjord till annat ställe än till dörrkontaktens kabel som det var kopplat av förra ägaren, nu fungerar belysningen även när dörren är stängd Haha! Varje gång jag skulle felsöka fungerade lampan, nu vet jag varför.

11 Bytt dörrkontakten på högerdörren

Detta har hunnits med sedan 2:a maj då jag hämtade bilen :)

Mvh Mats

Posted: 2006-05-12 17:24:12
by DLS
Det där var väl inte så farliga fel ;)

Re: 944 -90 Bruksbilen

Posted: 2006-05-12 18:11:40
by Tord
..

Posted: 2006-05-12 18:16:55
by Tord
..

Posted: 2006-05-12 19:49:53
by Dea
Onekligen en trevlig "bruksbil".... :D

Är det detta Forza-kitet du kör: http://www.forzasuspension.se/sidor/special/mitt2.html ?

Vilka är dom "grova" turbostakarna ?

/Dea

Posted: 2006-05-12 20:50:48
by mats ivarson
Dea wrote:Onekligen en trevlig "bruksbil".... :D

Är det detta Forza-kitet du kör: http://www.forzasuspension.se/sidor/special/mitt2.html ?

Vilka är dom "grova" turbostakarna ?

/Dea
Hej

Ja, jag tror att det är det kittet. Får höra med förra ägaren.

Tror någon sa något i stil med "86-ans turbostakar" om de som numera sitter i. Kan det stämma?

Mats

Posted: 2006-05-12 21:05:18
by Dea
Hej

Noll koll när det gäller vevstakarna, har inte hört att dom skulle vara en svag punkt men så kanske det är ??

Trevligt kit, jag bytte till det fram häromdan (hade det redan bak) och det verkar lovande.

/Dea