Page 2 of 5

Posted: 2006-06-07 22:49:16
by Anders K
Det här är den bil jag haft kortast tid.
2 veckor.
Råkade törna emot ett fast föremål, takluckan lixom hoppade bort, vi hittade den aldrig.
Båda airbagarna gick.
Bilen finns nu tyvärr inte kvar.
Torsen diff, M030, fetbromsar, AC, 10t mil, 95a.
Fantastisk bil
:oops:

Posted: 2006-06-08 08:16:54
by Erppa
Min mest minnesvärda bil var också min första. En totalt sönderskruvad och "lite" rostig datsun 280zx med targatak, vinröd lack och vinröd inredning. Bilen var körd 280.000km enligt mätaren och jag tror inte att det fanns något på bilen som inte var slut. Men otroligt kul bil att sladda runt med första året med körkort, enda problemet var att någon bytt till en mindre kylare än original och bilen kokade ganska ofta. Trotts detta körde jag över 15000km med bilen under första året. Sålde den då den inte gick igenom besiktningen p.g.a. för mycket rost, t.om. bränsletanken hade börjat läcka :roll: . Var faktiskt än sväng ner till belgien med bilen utan större problem. Förutom att startmotorn var slut och tömde batteriet titt som tätt och sedan fick man skuffa. Problemet löstes med att köpa ett batteri på 100AH :lol: Ett annat angenämt problem var att generator- och vattenpumpsremmen inte hölls spänd utan började slira till följd att bilen började koka. Konstigt nog gick motorn inte sönder trotts att bilen kokade över 20 ggr det året, man var nog inte så mogen på den tiden. :wink: Efter det köpte jag en "ordentlig" sportbil, en pontiac fiero... orkar inte ens berätta allt som gick sönder på den.

Posted: 2006-06-08 08:18:35
by Erppa
Anders K wrote:Det här är den bil jag haft kortast tid.
2 veckor.
Råkade törna emot ett fast föremål, takluckan lixom hoppade bort, vi hittade den aldrig.
Båda airbagarna gick.
Bilen finns nu tyvärr inte kvar.
Torsen diff, M030, fetbromsar, AC, 10t mil, 95a.
Fantastisk bil
:oops:
Skall bilen repareras eller är den på något skrot? Växellådan skulle ju kunna vara intressant.

Posted: 2006-06-08 10:29:49
by Anders K
Erppa wrote:
Anders K wrote:Det här är den bil jag haft kortast tid.
2 veckor.
Råkade törna emot ett fast föremål, takluckan lixom hoppade bort, vi hittade den aldrig.
Båda airbagarna gick.
Bilen finns nu tyvärr inte kvar.
Torsen diff, M030, fetbromsar, AC, 10t mil, 95a.
Fantastisk bil
:oops:
Skall bilen repareras eller är den på något skrot? Växellådan skulle ju kunna vara intressant.
Way beyond repair.
Dessutom var det snart 6 år sedan.
/Anders

Posted: 2006-07-14 11:35:50
by broberg
1. Opel Ascona -73, Röd "Norrlands-körd". Körde den knappt då jag saknade körkort när jag fick den.
2. BMW 520 -89, Champagne-Metallic. Jävligt trevlig bil, tyvärr fick jag en spricka i toppen pga överhettning.
3. SAAB 900 -84, Vit. Billig bil, riktig pansarvagn, flög ut på en åker med den. Den går dock fortfarande i Linköping.
4. SAAB 900i -87, Mörkblå. Ghettosmurfen, gick aldrig sönder, bara tuffade på!
5. Porsche 944 -82, Alpinvit. Pärlan, enda bilen jag har haft i mer än ett år ;) (nu snart uppe i tre år)
6. Opel Kadett 1.8i -91, Mörkgrå. Skitbil, köptes för 12kkr .. Lagades därefter för över 15kkr.
7. Saab 9000i 2.0, Röd. Trevlig bil, dock hemskt tråkig att köra.
8. Mazda 323F V6, Silvermetallic. Riktigt härlig bil! dock lite liten som bruksbil. Men förbannat rolig att köra!
9. Saab 900i 2.0, Vit. Nuvarande bruksbilen slö så bara innåthelvete. Men den är vit :D


Vad jag rekommenderar? Mazda 323F V6 och Porsche 944 såklart ;)
Har haft körkort i snart 5 år... Blir ungefär 2 bilar per år.

Alla bilar som jag sålt har varit i bättre skick än när jag köpte dem, bortsett från BMW'n som såldes som reservdels-bil!

Posted: 2006-07-21 12:29:31
by Johan Bergendorff
Pär, den gröna 911:an tittade jag faktiskt på, hade gärna köpt den, men det blev en 944 Turbo istället i Juni 2002, vilket jag nu ångrar när jag ser i vilket fantastiskt skick den bilen måste ha varit i. Annons låg på porscheklubbens hemsida med den första bilden.

Nu i rätt topic: 944 -84 | 18 jan 1984 - 24 aug 1995

Posted: 2007-04-19 17:47:46
by erc
Med anledning av kommande köp av 944 rotade jag fram gamla foton och andra handlingar rörande min ungdomskärlek. :)

Bilen såldes ny av Hahn Sportwagen GmbH i Stuttgart till en Annemarie Beckman. 1986 importerades bilen som flyttgods till Sverige. Jag köpte bilen tidigt på våren 1995, när det fortfarande låg snö på vägarna. Mätarställningen var ca 7500 mil. Som 22-åring fick man såklart varnande synpunkter på driftkostnader av sina föräldrar - men förblindningen tror jag alla här på forumet förstår. Varningarna blev såklart ett faktum när topplockspackningen gick framåt senvåren. Efter en (för mig då) dyr renovering lät jag bilen även skos om med nya Bridgestone Potenza RE71 och lät utföra en ordentligt hjulinställning. Tyvärr blev njutningen kortvarig eftersom jag på på kvällen den 24 augusti 1995 körde in i en stillastående Golf på E18 utanför Enköping. Resten är historia som det brukar heta.

Image
Blank, hel och ren utanför dåvarande lägenheten i Karlstad.

Image
Bild på skadan snett bakifrån. Var tog den snygga breddningen vägen?

Image
Bild på skadan snett framifrån. Förvånansvärt lite skador om man jämför med hur golfen såg ut...

Image
Bild på skadan rakt framifrån. Hade man väjt en halvmeter till...

Image
Bild på förarplatsen. Säcken innehöll något absorberande för att få upp vätskor på olycksplatsen.

Image
Bild på skadan på vänster bakflygel orsakad av den mötande Mazdan.

Image
Ungefär ett år efter olyckan är bilen i princip totalt tom på saker.

Image
Undrar vem som ville ha den trasiga frontspoilern?

Image
Artikel i Enköpingsposten.

Porschen var min femte bil. Karriären började våren 1991 med en Lancia Prisma 1600 (1985) jag fick dagen jag fyllde 17,5 år och kunde börja övningsköra. Ett halvår efter körkortet byttes den mot en skojigare Peugeot 205 GTI (1985). Peugeoten var tyvärr inte i något vidare skick varvid den såldes med brakförlust och en VW Golf GLS (1978) införskaffades som nödbil. Väl på fötter igen fortsatte jag i VAG-världen med en VW Golf GTI (1985) som sedan fick flytta på sig till förmån för Porschen ovan. Efter 944'an införskaffades den första fabrisnya bilen, en VW Golf (1995) med liten motor och airbag. Efter golfen var det stundtals billöst i och med universitetsstudier. Nästa nya bil dök upp 1998 i form av en tjänstebil, en Audi A3 1.9TDIs som jag stormtrivdes med. Nästa jobb innebar ingen tjänstebil så snålvattnet tillät bara en VW Lupo Open Air (2000) som senare byttes mot en VW Polo Trendline (2002). Sedan orkade jag inte med VAG's kvalitet längre utan skaffade en ny BMW 316i (2004) som efter ett knappt år fick följa med exet. Kvar stod jag och trillade ner några pinnhål igen med en vit gammal 316i (1993). Den gamla BMW's såldes med tickande ventiler och en Seat Cordoba Vario (1998) köptes. Spanjorskan såldes i februari 2007 och sedan dess kör jag runt i en Suzuki Ignis SUV (2005). Som den uppmärksamme noterat har jag saknat biler med körglädje sedan 1995. Detta ska det nu rådas bot på eftersom jag nu letar efter en trevlig 944 igen. Denna gång inte som bruksfordon utan som entusiastkärra.

Posted: 2007-07-06 16:42:05
by Bej
Första ögonstenen, som inhandlades 1976.
Årsmodellen var 1970, typen 911T targa.
Visade sig vara behäftad med rost i massor.
Bilderna visar bilen före resp. efter plåtrenoveringen.

Före
Image

Efter
Image

Bilderna går att klicka upp för större.

Posted: 2007-07-07 13:06:54
by patand
Bernt - Var det den Porschen ni hade när ni bodde i Vagnhärad?! Den som mekanikerna tjuvkörde på natten... :)

Posted: 2007-07-07 13:18:24
by Bej
patand wrote:Bernt - Var det den Porschen ni hade när ni bodde i Vagnhärad?! Den som mekanikerna tjuvkörde på natten... :)


Stämmer bra :lol:

Posted: 2007-07-07 13:33:56
by patand
Bej wrote:Stämmer bra :lol:
Hmmm konstigt att jag inte minns den... jag bodde ju i Vagnhärad även på den tiden och var ju iaf 3 år gammal... borde ju minnas en Porsche tycker man... ;) :lol:

Posted: 2007-07-07 14:18:32
by Bej
Mycket konstigt, vart i V-härad bodde du?? vi bode på Nygårdsplatån. Enda Porschen i Vagnhärad, oj vad jag fick utstå mycket spe. På den tiden fanns det 1200 Porschar i Sverige inkl. tävlings bilarna.
Ev. köper jag en 924 martini imorgon, håller den vad säljaren säger så tar jag den.

Posted: 2007-07-07 15:40:27
by Herman
Bej wrote:Mycket konstigt, vart i V-härad bodde du?? vi bode på Nygårdsplatån. Enda Porschen i Vagnhärad, oj vad jag fick utstå mycket spe. På den tiden fanns det 1200 Porschar i Sverige inkl. tävlings bilarna.
Ev. köper jag en 924 martini imorgon, håller den vad säljaren säger så tar jag den.
Jasså det är den du ska köra ifrån Johan med ? :wink:

Posted: 2007-07-07 17:57:30
by Bej
Om jag hade haft den kvar hade Johan inte haft en chans. Många år sedan denna bil lämnade mig.