Bilar vi minns

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#31 Post by patand »

[OT]
Bej wrote:Mycket konstigt, vart i V-härad bodde du?? vi bode på Nygårdsplatån. Enda Porschen i Vagnhärad, oj vad jag fick utstå mycket spe. På den tiden fanns det 1200 Porschar i Sverige inkl. tävlings bilarna.
Då bodde vi nog i Balders Hage om jag minns rätt, eller minns o minns jag minns ju inte den tiden så värst bra, men har ju fått berättat för mig. Men nu ska vi inte besudla tråden med mer OT... åter till ämnet! :) [/OT]
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Bej
S-Poster
Posts: 83
Joined: 2007-05-27 18:28:54
Contact:

#32 Post by Bej »

Det var tider när denna rullade på vägarna.

Åkte i par med den sista som skulle till Norrköping.
Vi åkte Esso (Statoil) i Skärholmen till Nyköping på 42 minuter. Det var 1977, motor vägen var då inte utbyggd hela vägen mellan Sthlm och nyköping.
Stannade och tankade efter jobbet, kl var 00. 45 ungefär. Polisen stod där och vi började prata, när det var dags att åka sade han vi åker i pol häng på. OJ, oj vad det gick. Tur att han inte hade kolegor ute.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Bernt

PCS #23

Tidigare Porsche 911T, Targa -70
Porsche 924 -77

Ola Nygren
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2007-01-18 12:32:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#33 Post by Ola Nygren »

Den gula BDA273 ägde jag 1989 på den tiden var den silver med skotsk rutig klädsel. sålde sedan den till Henrik Roos 1990 tror jag bestämt, sedan byggde han om den till nuvarande utsende körde sedan i många år med den. jag hade den som vinter bil. :lol:
/Ola

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#34 Post by Bosse »

Min första bil var en MGA av årsmodell 59.
Den köptes i Karlstad 1969 för 5000 sek.
Hadde mycket trevligt med bilen tills jag 1971 flyttade till Stockholm och behövde en mera praktisk bil.
Ronnie "Jappe" tog då över bilen och bytte senare in den mot en VW 1500.

Bosse

Bilder:
1 Semester i Skåne 1969.
2 Ronnie Realexamen 1970 Jag kör och lillebror Ulf tittar upp.
3 Ommålad efter missöde (se grillen förra bilden)
4 Bilen i nuvarande skick och lever i Stockholmstrakten.
Bilen har passerat en hel del renoveringar och var enligt nuvarande ägaren en av Sveriges bästa MGA.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#35 Post by emm »

Bosse!
Du såg ju ut som värsta rockstar! Respekt!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

#36 Post by Mr Dezent »

Kan man skriva om sin kärlek till en bilmodell som man bara varit ägare till ett kort tag vid två separata tillfällen?
För trots att jag varit just det och trots att jag för stunden inte äger någon Porsche 944 vet jag att det är just en sådan jag ska ha igen!
Och den här gången för att behålla!
Hur jag kan vara så säker på det återkommer jag till längre ned.

Jag är en notorisk Blocket-surfare. Kikar på Blockets bilannonser många gånger varje dag och håller mig rätt bra ajour med utbudet som finns.
En bilmodell som intresserat mig lite mer än genomsnittet har just varit Porsche 944.
En modell som jag egentligen inte visste ett skit om, men jag har alltid gillat formerna på dem.

En dag dök det upp en klarröd Porsche 944 S -87, svensksåld, få ägare, fullservad och i ett tillsynes riktigt fint skick ... till rena fyndpriset.
Vid det här laget hade jag funderat på en Porsche 944 ganska länge, så nu fann jag ingen anledning till att inte slå till.

Den affären öppnade upp en helt ny värld för mig. Helt ärligt.
Jag har ägt sjukt många bilar genom åren, en rad Saab-turbos, Mazda RX7 II Turbo, Toyota MR2 Mk1, Golf VR6 och mycket annat mer eller mindre roligt.
Men Porschen gav mig något mer än någon av dessa bilar tidigare kunnat förmedla mig ifråga om ren och skär körglädje.

Jag upptäckte redan på resan hem från säljaren att det var ju en jäkla känsla i grejerna. Visst, bilen var inte det snabbaste jag rattat direkt (Jag har upplevt Need for Speed eller Gran Turismo ... men i verkligheten!), men ändå ingav bilen ren och skär körglädje.

Kompisarna menade att jag fastnat för Porsche-märket. Inte bilen. I helvete svarade jag.
Och visst, vissa av dem medgav faktiskt att det var en jäkla rolig bil när de väl fick prova en kort tur.

Skicket på den röda 944 S -87:an var riktigt gott.
Men bekymmer väntade runt hörnet. Inte så att bilen gick sönder eller så, utan egentligen mer ett moraliskt dilemma än ett bekymmer.
För se - bilen var fram till denna dag fullservad enligt bok hos Porsches egen verkstad. Och nu närmade sig en ny serviceintervall.

Jag ringde till Porsche i Nybro, uppgav reg-nummer och önskade offert på den aktuella servicen.
Minns att killen som svarade var skeptisk, med tanke på bilens relativt låga marknadsvärde, men när han i sin dator såg att jag hade fullständigt serviceprogram hittills höll han med om att det var värt att lämna in 944:an hos dem.
Offerten hamnade på över 15.000 kronor med tillägget "förutsatt att vi inte hittar några fel förstås!.
Host! Mors och adjö!

Nu till dilemmat. Skulle jag serva bilen själv och sumpa en hittills full historik, eller lägga nästan hälften av vad jag själv lagt för bilen i bara en servicekostnad?
Jag är inte smålänning, men jag bor jäkligt nära för att klassas som en. Och då bränner en servicekostnad på 15.000 spänn jäkligt mycket.

Jag kom fram till att jag inte ville bli ansvarig för att ha sumpat en så fin bils servicehistorik. Och därav, enbart därav, blev det försäljning.
Hade boken varit ofullständig allaredan så hade jag behållt 944:an. Det är jag helt säker på, för då hade en egen service inte tärt lika mycket på mitt samvete.

Image
Image

Vi bläddrar framåt i kalendern drygt ett år och hamnar på sommaren 2007, alltså i fjol.
Jag hade då fortfarande inte kunnat släppa tankarna om en Porsche 944. Men, då sambon och jag precis vid tillfället köpt kåk så var det befängt att tro att man skulle ha råd att köpa en fräsch sådan bil igen. Det fanns andra kostnader att ta just då.

Men så dök det upp en jäkligt billig Porsche 944 -85B.
Eftersom jag just gillar den inredningen (föregångaren är inte my cup of tea, tyvärr) och priset var mycket lågt så slog jag till.
Skillnaden denna gång var att jag redan när jag köpte bilen beslutade mig för att bara ha den över sommaren och sälja den till hösten med målsättning att åtminstone få pengarna åter.
Och efter viss övertalning gav sambon sin välsignelse.

Skicket på den vita var långt från lika bra som den röde. Man får, som bekant, i regel vad man betalar för och priset var l-å-g-t.
Stötdämparna fram var tokslut. Ojämnheter i motorvägsfart var direkt livsfarligt om man inte hade ett stadigt grepp om ratten.

Men det slitna skicket till trots - nog fanns det positiv känsla i bilen också.
Dämparna förtog glädjen en hel del, men ändå lyckades den slitna 944:an förmedla samma positiva entusiasm som jag känt när jag ägde min röda 944:a!

Hur som - hösten kom och som förbestämt såldes den vita. Hymlade givetvis ingenting om att dämparna var tokslut och prislappen blev därefter.
Ungefär densamma som jag själv hade gett för bilen.

Image
Image

Jag ska inte skriva att jag är på jakt efter en Porsche 944 igen. Det skulle inte vara att fara med osanning, men jag är helt enkelt inte på jakt efter en Porsche 944 just nu.

Som jag nämde tidigare köpte jag och sambon kåk i fjol. Med det kommer en hel rad olika utgifter.
Men jag har en målsättning som jag just nu arbetar stenhårt för:
Jag ska äga en Porsche 944 igen.
Och skillnaden mot tidigare är att denna ska behållas.

Det sägs att man lär sig av sina erfarenheter. Och det jag lärt mig av de 944:or jag ägt hittills har gett mig följande:
Jag ska köpa en Porsche 944 i jäkligt bra skick, men med redan bruten servicehistorik.

Då slipper jag känna dåligt samvete över att göra servicen själv, jag slipper bli den som sumpar servicehistoriken på en fräsch bil och jag får ändå ut allt det jag fick ut av mitt första 944-ägande.

Det är en anledning till varför jag är säker på att nästa Porsche 944 blir en keeper.
Det finns en anledning till som också bidrar till denna övertygelse:
De pengar jag investerade i mina förra bilar har helt gått in i huset, på ett eller annat vis.
Således har jag börjat spara på helt ny kula. Ni som har normal månadslön, äger normalstor kåk och redan (som jag) har tre bilar att hålla igång vet ungefär hur mycket man lyckas spara varje månad.
Det är tufft.

Men jag är redan en jäkla bra bit på väg och det känns jäkligt skönt.
Således kommer nästa Porsche 944 att bli mer än en bil för mig och den kommer väljas med omsorg.

Dock lär jag inte kunna titulera mig Porsche-ägare igen än på ett tag.
Min målsättning och tidsplan är fastställd sedan länge. Har redan sparat och gnetat ett år allaredan och skulle kunna köpa en halvvettig Porsche 944 redan nu, men ...

Tunneln är lång, men eftersom jag redan är mer än halvvägs och vet vad som väntar i dess ljusa ände känner jag varken frustation eller förtvivlan.

Fortsättning i ärendet lär följa ... Var så säker!
:wink:
Last edited by Mr Dezent on 2008-02-01 07:57:10, edited 1 time in total.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#37 Post by patand »

Jättekul inlägg att läsa Mr! :D Håller tummarna för att tunneln blir kortare än väntat för dig!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
dimhoLt
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2008-04-03 00:11:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#38 Post by dimhoLt »

Tja, för att ändra posten: Har bara ägt en bil, och den köpte jag för mindre än en vecka sedan ^^; Carry on, boys.
Last edited by dimhoLt on 2008-04-09 15:13:31, edited 1 time in total.
//Helge Söderström
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=15354]Porsche 924 -76, röd[/url].

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#39 Post by Pehr Johnsson »

Dimholt: Denna infon kom nog lite fel!! Skapa en ny tråd oh lägg allt där. Denn tråden tråden är till för bilar som inte längre finns med oss eller bilar vi en gång ägt.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
dimhoLt
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2008-04-03 00:11:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#40 Post by dimhoLt »

Ah, kanske missuppfattade lite... Infon ligger under "våra bilar". Ville bara vara delaktig på nåt sätt >.< Men med lite erfarenhet kanske man har lite mer att komma med *hehe*...
//Helge Söderström
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=15354]Porsche 924 -76, röd[/url].

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

LYX 194

#41 Post by 931Melander »

Här passar det bra in med "bilar vi minns"

Tyvärr så verkar LYX vara ett minne blott.

Min första Porsche, inköpt i Stockholm osedd för 10k. BBS äkta split magnesium fälgar, motor som gick på 3 burkar.
Lyx var ett klart budgetobjekt.

Gick genom besiktningen UA efter motorbyte och en översyn av belysning.

Drömmen om att löra bil på racerbana gick i uppfyllelse, så tack LYX för det. Numera har någon våldfört sig på henne och kvar i min ägo finns bara BBS fälgarna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#42 Post by Pehr Johnsson »

Som en del av er känner till så har jag varit Porschefrälst hela livet. Min pappa gick tyvärr bort och nu när vi går igenom hans grejor så hittade jag några bilder på hur hans bil såg ut när han köpte den 1973. Den ser ju inte så het ut med rost och plåtfälgar, men jag minns den som gul (hellgelb) Carerra RS-73 replika med fuchsfälgar. Bilen renoverades/byggdes om 74/75. I denna bilen tillbringade jag mina fem första år tills min mor blev påkörd i Porschen av en Volvo Duett. Bilen var utom all räddning men Porschemagin hade satt sina spår i det lilla pojkhjärtat och drömmen om en egen Porshche växte...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#43 Post by Pehr Johnsson »

Två till!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#44 Post by bergodalvana »

Såg att Björn C's 951 inte är med - och rent spontant kan man nog säga att blingigare motor-rum har nog aldrig skådats på detta forum, ett sant kännetecken på uthållighet, fingertoppskänsla och en helsikes massa dödtid. :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Bilar vi minns

#45 Post by Pehr Johnsson »

Pär Hylander wrote:...eller rättare sagt bilar vi haft. Kanske man kan berätta sin historia i korta ordalag i en tråd här?

Min mor har alltid varit lite svag för 356 och 911. 1995 skred min far och jag till verket och införskaffade en rätt bedagad röd 911 T targa från 1972. Ingen raket direkt med sin 2.2 liters motor på 130 hk. Alice som bilen kom att heta fick faktiskt ett aktivt liv några år tillsammans med mig på banor och runt slalomkonor. Efter det påbörjades en karossrenovering och efter det har hon inte fått se några motorbanor förutom från åskarplats så att säga. Alldeles för närvarande har hon sin motor i bitar och väntar på att jag ska bygga ihop den igen efter oljepumpshaveri.


Image
Hur ser den ut i rumpan? Knappast orginal va?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users