Jaha... då ska man kanske summera gårdagskvällen och presentera framtidsplanerna.
Efter många års snack så blev det i går verklighet, jag tog mig till Brostugan för att kolla på lite bilar. Åkte ditt tillsammas med "Maxx" och träffade "PCU944" på plats. Efter att ha sparkat däck, tagit en fika och snackat lite frontmotorporsche så bar det iväg hemåt.
På vägen hem passade jag på att mappa bränsle, då bilen gått fett på högre varv och misstanken att det kunde vara en orsak till att den tryckt ur sig kylvätska. Efter några mils mappning så började det bli bra snurr i maskineriet och inget vatten hade tryckts ut ännu, trots att flera av gaspådragen borde genererat en fontän med tidigare inställningar
Äntligen kanske man kan se slutet på detta problem han jag tänka och bara sekunder senare dog motorn. Jag hade precis kört en repa 3500 varv till 6000 varv på 4:ans växel, släppte av, kopplade ur och rullade (behövde få ner farten). 5 sekunder efter att kopplingen tryckts ner dog motorn. Jag höll huvudet kallt och fortsatte rulla och funderade på vad som kunde ha hänt, motorn hade stannat, inte under belastning, utan på tomgång och dessutom hade inga missljud hörts.
Efter att hittat ett något så när hyfsat säkert ställe att stanna på E20 mitt i mörka natten så tog jag mig ut och öppnade huven...
Det tog bara 3 sekunder att hitta felet i mörker, iofs. har jag alltid föredragit att hitta felet snabbt och slippa felsöka, men i detta fall kändes det som allt hopp rann ur mig. Remmen har gått av tvärt, den var 3 år och hade rullat ca 300 mil, misstänker att det kommit in nått mellan rem och remhjul. Tyvärr hade jag inte kåporna på då jag de senaste dagarna laborerat med kaminställning.
Det var bara ta tjuren vid hornen och ringa assistans, dvs. Maxx. Som grädde på moset la varningsblinkersen av efter 15 min, inte allt för spännande att stå på en bäcksvart väggren längs en motorväg där 120 km/h gäller. Nu står bilen hemma på gården i väntan på att ork och motivation skall infinna sig, men en sak är klar säsongen är över för denna gång.
Passar väl på att fråga om någon har erfarenhet av kamremsras på 944 turbo, jag har läst att ventilerna kan klara sig på dessa motorer, dock så har jag inte bättrat på mina odds då jag planat toppen rätt rejält för att höja kompet.
Over and out!