951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"
- s99kalle
- S2-Poster
- Posts: 239
- Joined: 2011-09-20 07:11:00
- Bilmodell: 924 Targa
- Årsmodell: 1984
- Location: Almösund, Tjörn
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Vansinnigt vad fin bilen är! Riktigt kul att se den live. Hoppas du får ordning på de som krånglade under helgen!
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Den ser hög ut fram
Ser dessutom ut som att den vill lyfta på vänster fram på andra bilden
Ser dessutom ut som att den vill lyfta på vänster fram på andra bilden
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Jo, blir ju så när man gasar med lite effekt, bilen sätter sig bak och reser sig lite fram. Kanske inget du varit med om, då du har lite klenare motorDLS wrote:Den ser hög ut fram
Ser dessutom ut som att den vill lyfta på vänster fram på andra bilden
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
ja jag har byggt om min till fwd för det är ju så mycket roligare
haha
haha
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- NA-Poster
- Posts: 36
- Joined: 2013-07-07 15:25:56
- Bilmodell: Har ännu ingen porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Att efterdra toppen på en 944:a kan inte varit så intressant enligt de tyska ingenjörerna som har konstruerat motorn.
Riva bort kamrem, insug, kamhus (som i sin tur genererar oljespill på de i avgasbandage inlindade grenrören) samt diverse rör och slangar för att kunna komma åt toppbultarna. Jag kände en viss glädje att slippa skruva bort originalluftburken och trassla med balansaxlar!
Som tur var, gjordes inte jobbet för jäves. De flesta av muttrarna satt med ca 115 nm, trots att jag dragit dessa med 135 nm. Efter att på nytt dragit toppen till 135 nm så var det bara att som Hayne's säger "Montera i omvänd ordning".
Där efter så kommer den sedvanliga startauppochbrännabortalloljafrångrenrörs-rutinen.
Denna procedur tog ovanligt lång tid och vid närmare granskning så såg jag ett litet läckage från kamhuset ner på grenrören. Efter att efterdragit kamhuset, kontrollerat att det såg tätt ut och ett varv runt kvarteret, så började oljedimman avta.
Så nu återstår det att se om det funkar framöver, eller om det fortsätter att trycka ut avgaser i kylvätskan. Körde hem bilen från garaget i dag, utan att provocera eller gasa allt för mycket och när jag stängde av bilen och lyfte på locket till expansionkärlet fanns det ingen som helst tillstymmelse till tryck i kärlet, vilket känns son ett positivt tecken.
Passade på att tvätta bilen då den var rätt så skitig efter nästan 90 mils körning till och från Såtenäs.
Riva bort kamrem, insug, kamhus (som i sin tur genererar oljespill på de i avgasbandage inlindade grenrören) samt diverse rör och slangar för att kunna komma åt toppbultarna. Jag kände en viss glädje att slippa skruva bort originalluftburken och trassla med balansaxlar!
Som tur var, gjordes inte jobbet för jäves. De flesta av muttrarna satt med ca 115 nm, trots att jag dragit dessa med 135 nm. Efter att på nytt dragit toppen till 135 nm så var det bara att som Hayne's säger "Montera i omvänd ordning".
Där efter så kommer den sedvanliga startauppochbrännabortalloljafrångrenrörs-rutinen.
Denna procedur tog ovanligt lång tid och vid närmare granskning så såg jag ett litet läckage från kamhuset ner på grenrören. Efter att efterdragit kamhuset, kontrollerat att det såg tätt ut och ett varv runt kvarteret, så började oljedimman avta.
Så nu återstår det att se om det funkar framöver, eller om det fortsätter att trycka ut avgaser i kylvätskan. Körde hem bilen från garaget i dag, utan att provocera eller gasa allt för mycket och när jag stängde av bilen och lyfte på locket till expansionkärlet fanns det ingen som helst tillstymmelse till tryck i kärlet, vilket känns son ett positivt tecken.
Passade på att tvätta bilen då den var rätt så skitig efter nästan 90 mils körning till och från Såtenäs.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Säg den lycka som varar...
Var ute idag och skulle provocera maskin lite, för att se om det håller tätt efter att jag dragit toppen. Åkte och tankade och hämtade en polare å sen skulle det gasas lite. Gick bra en repa, den började laddtrycket dra iväg.
Först såg jag att nålen visade 1,2 bar i stället för det inställda 0,9 bar. Strax efter så slog vi näsan i instrumentpanelen då fuelcut är ställt på 1,3 bar.
Stannade till och lyfte på locket i jakt på trasiga/lossade vacuumslangar, men hittade inget som inte var ok. Där efter lunkade vi vidare ut till en flygraka som det skulle vara kvällsaktiviteter på.
Lät bilen stå och kallna innan jag fortsatte felsöka. Upptäckte att taktventilen sög luft ur nippeln som går till wastegaten, så ska det ju inte vara. Kopplade förbi ventilen och hade genast skenande laddtryck!
På med slangen igen och nu laddade turbon 0,4-0,5 bar. Så att byta taktventil står överst på listan.
För övrigt så kan jag meddela att det går att rita svarta sträck på ettan, tvåan och trean, trots endast 0,5 bar i laddtryck
Var ute idag och skulle provocera maskin lite, för att se om det håller tätt efter att jag dragit toppen. Åkte och tankade och hämtade en polare å sen skulle det gasas lite. Gick bra en repa, den började laddtrycket dra iväg.
Först såg jag att nålen visade 1,2 bar i stället för det inställda 0,9 bar. Strax efter så slog vi näsan i instrumentpanelen då fuelcut är ställt på 1,3 bar.
Stannade till och lyfte på locket i jakt på trasiga/lossade vacuumslangar, men hittade inget som inte var ok. Där efter lunkade vi vidare ut till en flygraka som det skulle vara kvällsaktiviteter på.
Lät bilen stå och kallna innan jag fortsatte felsöka. Upptäckte att taktventilen sög luft ur nippeln som går till wastegaten, så ska det ju inte vara. Kopplade förbi ventilen och hade genast skenande laddtryck!
På med slangen igen och nu laddade turbon 0,4-0,5 bar. Så att byta taktventil står överst på listan.
För övrigt så kan jag meddela att det går att rita svarta sträck på ettan, tvåan och trean, trots endast 0,5 bar i laddtryck
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Finns några filmklipp på tuben som bekräftar det där med att rita på asfalten
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
-
- Turbo-Poster
- Posts: 976
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Härligt med effekt Min ritar knappt något på någon växel även att det finns gott om effekt. Men jag kör med MPSC vilket greppar fint
/Björn
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Beror iofs på hur man kör, men om man provocerar lite så sparkar det loss. Vid gaspådrag släpper det bara på ettan.Björn Nilsson wrote:Härligt med effekt Min ritar knappt något på någon växel även att det finns gott om effekt. Men jag kör med MPSC vilket greppar fint
/Björn
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Jaha... då ska man kanske summera gårdagskvällen och presentera framtidsplanerna.
Efter många års snack så blev det i går verklighet, jag tog mig till Brostugan för att kolla på lite bilar. Åkte ditt tillsammas med "Maxx" och träffade "PCU944" på plats. Efter att ha sparkat däck, tagit en fika och snackat lite frontmotorporsche så bar det iväg hemåt.
På vägen hem passade jag på att mappa bränsle, då bilen gått fett på högre varv och misstanken att det kunde vara en orsak till att den tryckt ur sig kylvätska. Efter några mils mappning så började det bli bra snurr i maskineriet och inget vatten hade tryckts ut ännu, trots att flera av gaspådragen borde genererat en fontän med tidigare inställningar
Äntligen kanske man kan se slutet på detta problem han jag tänka och bara sekunder senare dog motorn. Jag hade precis kört en repa 3500 varv till 6000 varv på 4:ans växel, släppte av, kopplade ur och rullade (behövde få ner farten). 5 sekunder efter att kopplingen tryckts ner dog motorn. Jag höll huvudet kallt och fortsatte rulla och funderade på vad som kunde ha hänt, motorn hade stannat, inte under belastning, utan på tomgång och dessutom hade inga missljud hörts.
Efter att hittat ett något så när hyfsat säkert ställe att stanna på E20 mitt i mörka natten så tog jag mig ut och öppnade huven...
Det tog bara 3 sekunder att hitta felet i mörker, iofs. har jag alltid föredragit att hitta felet snabbt och slippa felsöka, men i detta fall kändes det som allt hopp rann ur mig. Remmen har gått av tvärt, den var 3 år och hade rullat ca 300 mil, misstänker att det kommit in nått mellan rem och remhjul. Tyvärr hade jag inte kåporna på då jag de senaste dagarna laborerat med kaminställning.
Det var bara ta tjuren vid hornen och ringa assistans, dvs. Maxx. Som grädde på moset la varningsblinkersen av efter 15 min, inte allt för spännande att stå på en bäcksvart väggren längs en motorväg där 120 km/h gäller. Nu står bilen hemma på gården i väntan på att ork och motivation skall infinna sig, men en sak är klar säsongen är över för denna gång.
Passar väl på att fråga om någon har erfarenhet av kamremsras på 944 turbo, jag har läst att ventilerna kan klara sig på dessa motorer, dock så har jag inte bättrat på mina odds då jag planat toppen rätt rejält för att höja kompet.
Over and out!
Efter många års snack så blev det i går verklighet, jag tog mig till Brostugan för att kolla på lite bilar. Åkte ditt tillsammas med "Maxx" och träffade "PCU944" på plats. Efter att ha sparkat däck, tagit en fika och snackat lite frontmotorporsche så bar det iväg hemåt.
På vägen hem passade jag på att mappa bränsle, då bilen gått fett på högre varv och misstanken att det kunde vara en orsak till att den tryckt ur sig kylvätska. Efter några mils mappning så började det bli bra snurr i maskineriet och inget vatten hade tryckts ut ännu, trots att flera av gaspådragen borde genererat en fontän med tidigare inställningar
Äntligen kanske man kan se slutet på detta problem han jag tänka och bara sekunder senare dog motorn. Jag hade precis kört en repa 3500 varv till 6000 varv på 4:ans växel, släppte av, kopplade ur och rullade (behövde få ner farten). 5 sekunder efter att kopplingen tryckts ner dog motorn. Jag höll huvudet kallt och fortsatte rulla och funderade på vad som kunde ha hänt, motorn hade stannat, inte under belastning, utan på tomgång och dessutom hade inga missljud hörts.
Efter att hittat ett något så när hyfsat säkert ställe att stanna på E20 mitt i mörka natten så tog jag mig ut och öppnade huven...
Det tog bara 3 sekunder att hitta felet i mörker, iofs. har jag alltid föredragit att hitta felet snabbt och slippa felsöka, men i detta fall kändes det som allt hopp rann ur mig. Remmen har gått av tvärt, den var 3 år och hade rullat ca 300 mil, misstänker att det kommit in nått mellan rem och remhjul. Tyvärr hade jag inte kåporna på då jag de senaste dagarna laborerat med kaminställning.
Det var bara ta tjuren vid hornen och ringa assistans, dvs. Maxx. Som grädde på moset la varningsblinkersen av efter 15 min, inte allt för spännande att stå på en bäcksvart väggren längs en motorväg där 120 km/h gäller. Nu står bilen hemma på gården i väntan på att ork och motivation skall infinna sig, men en sak är klar säsongen är över för denna gång.
Passar väl på att fråga om någon har erfarenhet av kamremsras på 944 turbo, jag har läst att ventilerna kan klara sig på dessa motorer, dock så har jag inte bättrat på mina odds då jag planat toppen rätt rejält för att höja kompet.
Over and out!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Bathory
- Addict
- Posts: 3569
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Fy vad trist.
Hoppas att inget allvarligt har hänt & att du snart är ute på vägarna igen.
mvh
Sven
Hoppas att inget allvarligt har hänt & att du snart är ute på vägarna igen.
mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Borde väl ha låtit ganska illa om ventilerna tagit i när remmen gick av?
Har du tur kanske du bara kan sätta dit en ny rem och allt är funkis igen! *håller tummarna*
Har du tur kanske du bara kan sätta dit en ny rem och allt är funkis igen! *håller tummarna*
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1759
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?
Respekt Erol att orka ta bilder när skiten skvalpar kring vristerna.
Tack för ditt givande inlägg. Nu vet jag att jag inte ska hoppa över kåporna. Funderat på detta för att underlätta meket.
Tvivlar inte på att du kirrar detta fel, så fort du skakat av dig dammet!
Tack för ditt givande inlägg. Nu vet jag att jag inte ska hoppa över kåporna. Funderat på detta för att underlätta meket.
Tvivlar inte på att du kirrar detta fel, så fort du skakat av dig dammet!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users