951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#331 Post by gurra »

Trist med ras. Jag har varit med om att kamremmen gått av utan att ventilerna blivit böjda. Händer det vid låga varvtal kan man klara sig.

Det du skrev om trycksatt kylsystem vs för fet blandning får jag dock inte ihop. Går den fetare brinner det långsammare och risken för spikningar minskas och cylindertryck & effekt går ner och därmed risken för trycksatt kylsystem via läckande toppackning eller stötkokningar.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#332 Post by bergodalvana »

Fy vad trist... med det löser du på en eftermiddag :) på´t igen bara.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#333 Post by DLS »

Dags för 3l spis :)

Gurra
Tror han laborerat med tändningen också för att få ner cylindertrycket o därmed inte trycka ur sig.
Men jag tycker att eftersom den tryckt ur sig en gång så borde därmed packningen inte täta helt längre om man börjar ladda på igen (för har toppen lättat på trycket en gång så tror inte jag att den sitter åt ordentligt längre om det nu är topplyft).
Men är det däremot punktkokning pga för mycke värme då kan det däremot hålla tätt (om inte toppen istället slagit sig lite pga värmen)

Jaja vi hoppas att det bara är remmen som gått sönder.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#334 Post by Petrus »

Det ilade i magen när jag läste om haveriet.
Trist som F-n men precis som det skrevs här ovan så kanske är det inte så illa. Håller tummarna!

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

Re: 951 -86 | "Max Green" 370 hk?

#335 Post by YocaL »

Trist! Men...

Hur det än går, så kommer du alltid kunna resonera som så att; det kunde hänt 6sek tidigare,
med fullt laddtryck och höga varv. O det kan ju vara en tröst.

Heja heja! :)
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sv: 951 -86 |

#336 Post by Jacko »

Erol wrote:Säg den lycka som varar...

Var ute idag och skulle provocera maskin lite, för att se om det håller tätt efter att jag dragit toppen. Åkte och tankade och hämtade en polare å sen skulle det gasas lite. Gick bra en repa, den började laddtrycket dra iväg.

Först såg jag att nålen visade 1,2 bar i stället för det inställda 0,9 bar. Strax efter så slog vi näsan i instrumentpanelen då fuelcut är ställt på 1,3 bar.

Stannade till och lyfte på locket i jakt på trasiga/lossade vacuumslangar, men hittade inget som inte var ok. Där efter lunkade vi vidare ut till en flygraka som det skulle vara kvällsaktiviteter på.

Lät bilen stå och kallna innan jag fortsatte felsöka. Upptäckte att taktventilen sög luft ur nippeln som går till wastegaten, så ska det ju inte vara. Kopplade förbi ventilen och hade genast skenande laddtryck!

På med slangen igen och nu laddade turbon 0,4-0,5 bar. Så att byta taktventil står överst på listan.

För övrigt så kan jag meddela att det går att rita svarta sträck på ettan, tvåan och trean, trots endast 0,5 bar i laddtryck :twisted:
Hur kopplade du förbi taktventilen? Direkt från insuget med en separat slang eller?
Jag har nämnligen ett laddtryck som ligger med stängd pysventil på ca 1,2 bar och som skenar desto högre fart man kommer upp i, typ till 1,4. Misstänker kanske wastegaten men vet inte, alla vakuumslangar kollade verkar ok.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Sv: 951 -86 |

#337 Post by Erol »

gurra wrote:Trist med ras. Jag har varit med om att kamremmen gått av utan att ventilerna blivit böjda. Händer det vid låga varvtal kan man klara sig.

Det du skrev om trycksatt kylsystem vs för fet blandning får jag dock inte ihop. Går den fetare brinner det långsammare och risken för spikningar minskas och cylindertryck & effekt går ner och därmed risken för trycksatt kylsystem via läckande toppackning eller stötkokningar.
Håller tummarna att ventilerna klarat sig, det visar sig förhoppningsvis i helgen då ny kamrem ska monteras och komprov skall utföras.

Min teori angående för mycket soppa, är att det gått galet fett i kombination med spridare med dålig spridarbild, läs droppar istället för dimma (se denna länk, jag använder Lucasspridaren, dvs. tredje från vänster), detta skulle då kunna leda till så kallat hydrolås som kan uppstå när feta blandningar eller vatten inte hinner undan för kolven. När man försöker att komprimera andra vätskor t.ex. vatten i förbränningsutrymmet så ökar kompressionen och min teori angående detta skulle kunna vara korrekt, då motorn inte tryckt ut sig kylvätska efter att jag höjt tändningen några grader och sänkt AFR från 10,5-11 till ca 13 på högre varv.

Något som värt att notera är att jag och Johan (DLS) båda använder dessa Lucasspridare och vi båda har haft stora problem med topplyft. Det finns andra bl.a Björn Nilsson och Bergodalvana som kör på E85 med 2,5 litersblocket och laddar på ordentligt (1,5-1,8 bar) med större turbo, detta utan problem med att motorn trycker vatten. Skulle vara intressant och veta vilka spridare de kör med.
Jacko wrote:Hur kopplade du förbi taktventilen? Direkt från insuget med en separat slang eller?
Jag har nämnligen ett laddtryck som ligger med stängd pysventil på ca 1,2 bar och som skenar desto högre fart man kommer upp i, typ till 1,4. Misstänker kanske wastegaten men vet inte, alla vakuumslangar kollade verkar ok.
Enklast är att rycka slangen till WG och köra med största försiktighet, turbon bör då ladda ca 1 bar om man har originalfjäder i WG.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -86 |

#338 Post by Erol »

Idag tog jag mig mod att montera ny kamrem på bilen för att kunna göra ett kompprov.

Demontering av den gamla remmen och montering av den nya gjordes utan större komplikationer hemma på uppfarten. Som tur var kom Maxx förbi och kokade lite kaffe år mig, vilket tydligen behövdes då jag inte fick min 21 mm tändstiftshylsa att passa på tändstiften. Efter kaffet passade denna hylsa alldeles utmärkt!

Image


Den gamla remmen demonterades på otroliga två minuter och är nu mer till salu, PM:a mig om du vill köpa en lätt begagnad kamrem som endast gått 350 mil :wink:

Image


Efter att monterat den nya remmen så var det äntligen dags att få dommen!

Image


Två cylindrar var helt komplösa, vilket innebär att jag kommer ställa av bilen och siktar in mig på att ha bilen körklar till våren. Har även några idéer på förbättringar när toppen ändå skall lyftas.

Passade även på att uppgradera mitt uttjänta lock till expansionskärlet, inte för att det gör någon som helst nytta när bilen står i garaget. Men då har jag ett fräscht lock till nästa säsong.

Image
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"

#339 Post by Petrus »

Det blir toppen att få se bilen rulla igen till nästa säsong!

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 951 -86 |

#340 Post by martenheller »

Bara kämpa på och ta sikte på att kunna köra massvis på nästa års Såtenästräff!
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 951 -86 |

#341 Post by emm »

Urk, lider med dig, så länge som du kämpat med bilen...
Lycka till!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Sv: 951 -86 |

#342 Post by bergodalvana »

Erol wrote: Något som värt att notera är att jag och Johan (DLS) båda använder dessa Lucasspridare och vi båda har haft stora problem med topplyft. Det finns andra bl.a Björn Nilsson och Bergodalvana som kör på E85 med 2,5 litersblocket och laddar på ordentligt (1,5-1,8 bar) med större turbo, detta utan problem med att motorn trycker vatten. Skulle vara intressant och veta vilka spridare de kör med.
Siemens Deka kör jag med. :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 951 -86 |

#343 Post by Björn Nilsson »

Jag kör med 1260cc Trickflow, men just nu tror jag faktiskt att spridarna har packat ihop...Trickflow har visst rätt många haft problem med. Jag kommer satsa på Bosch 1200cc-högohm istället.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 380
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 951 -86 |

#344 Post by jockes »

Har läst igenom hela din tråd (igen tror jag) och jösses vilket jobb du lagt ner på bilen och JÖSSES vilken otur du haft med Murphy :| Om du får ihop bilen igen så tror jag du har gett din beskärda del till honom, så framöver borde det vara lugnt att gasa utan att det rasar. Snygg bil btw!
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -86 |

#345 Post by Erol »

jockes wrote:Har läst igenom hela din tråd (igen tror jag) och jösses vilket jobb du lagt ner på bilen och JÖSSES vilken otur du haft med Murphy :| Om du får ihop bilen igen så tror jag du har gett din beskärda del till honom, så framöver borde det vara lugnt att gasa utan att det rasar. Snygg bil btw!
Jo, tydligen så är han Murphy delägare i min bil...

Har iallafall fått tag på "nya" ventiler och skall inom kort mirafräsa dessa samt se över toppen och i synnerhet kolla hur styrningarna mår.
DSC_1588_1.jpg
Till synes är det "bara" tre ventiler som blivit krökta, men samtliga kommer att tas ur och ses över innan toppen monteras igen.
DSC_1595.jpg
Det är väl dax att sätta fart nu, har ju slalomkörning bokat den 18:e :#944burn:



/ Erol
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]