951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#16 Post by Erol »

Ventus sport 104 - köpta på Däckonline

Så det stämmer bra det....
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: 951 -86 | Erol

#17 Post by Pär Hylander »

Erol wrote: Det vi inte hadde tänkt igenom i detta läge var hur vi skulle få hem bilen!
Jag tänker inte gå in på några detaljer i detta läge men ett par ledtrådar
kan ni få: Det tog lååång tid, det var kallt (-20) samt inga motorvägar fick
användas...
Galningar :lol: 8)

Det var rätt kallt i bilen kan jag tänka mig... :D

Ingen dragkrok på bilen i kom i?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -86 | Erol

#18 Post by Erol »

Pär Hylander wrote: Galningar :lol: 8)

Det var rätt kallt i bilen kan jag tänka mig... :D

Ingen dragkrok på bilen i kom i?
Nope, ingen dragkrok, vi övervägde att ta bil och släp ner men var lite för
kaxiga å intalade oss själva att vi skulle få fart på bilen och i så fall skulle
det vara onödigt att ta med ett släp... "Vissa straffar gud med en gång" :wink:

Jo, kylan i bilen var det inget fel på, fick komplitera med några varma plagg,
men största boven va ju att det isade igen på vindrutan och vi fick stanna
och skrapa av den i tid och otid!



Har nu fått ner bilen igaraget, dax för att byta packboxen vid oljepumpen.
Image


När jag lyfte upp bilen såg jag att jag behöver byta en krängningshämmar-
bussning också, den som sitter vid vattenpumpen saknades, där satt en
slangstump intryckt :roll:
Image

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#19 Post by Erol »

Så där, nu var packboxen på vevaxeln vid oljepumpen bytt, nu ska det
bara monteras ihop igen.


En bild på den nya packboxen på plats
Image


När jag fått ihop alla pryttlar så stundar en rejäl motortvätt, det verkar ha
runnit olja överallt :roll:


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#20 Post by DLS »

hm undrar om det kan vara den som läcker på min med?

Vad kosta den och hur mycke var du tvungen att ta bort för att komma åt den?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

Vilket rent och fint garage! :D Vågar inte visa bilder på mitt garage... prylar överallt... :oops:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#22 Post by Erol »

DLS wrote:hm undrar om det kan vara den som läcker på min med?

Vad kosta den och hur mycke var du tvungen att ta bort för att komma åt den?
Jag gav 140:- för packboxen &12:- för ioringen samt 40:- i frakt , dvs. tot
192:- hos Sandén.

Arbetet var det lite värre med man måste riva ner hela transmisionen till
kam & blansremmar, så i stora drag bort med luftburk, tryckrör,
kamremskåpa, rotor + alu-kåpa bakom den, bort med spännare och
balansaxel rem, bort med spännare och kamrem, ta bort remskiva på
vevaxeln, bort med bakre kamremskåpa sen ska du komma åt.

Det är lite meck, nollställ motorn innan och märk upp hur ballansaxlarna
sitter, man kan nämligen vända dem fel rätt så lätt...

Som tur är så har jag haft en hel del hjälp av en kille är på forumen som
är väldigt van att skruva 944, för oss verkar det som operationen kommer
att ta ca ca 3 timmar i lungt tempo... så räkna med några timmars meck
om du ska ge dig i på det. Själv passar jag på att sätta dit ny kamrem då
det saknas info om hur gammal den är.
patand wrote:Vilket rent och fint garage! :D Vågar inte visa bilder på mitt garage... prylar överallt... :oops:
Tacker!
Jo jag vet hur det är, efter flera år av garage som sett ut som kriget har vi
skaffat ett nytt garage och gett os F-n på att hålla det cleant :wink: Det är
sååå mycket roligar att vara igaraget när man hittar saker och slipper ha
en hinderbana där.

Mvh Erol
Last edited by Erol on 2008-05-16 09:38:22, edited 2 times in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#23 Post by patand »

Erol wrote:
patand wrote:Vilket rent och fint garage! :D Vågar inte visa bilder på mitt garage... prylar överallt... :oops:
Tacker!
Jo jag vet hur det är, efter flera år av garage som sett ut som kriget har vi
skaffat ett nytt garage och gett os F-n på att hålla det cleant :wink: Det är
sååå mycket roligar att vara igaraget när man hittar saker och slipper ha
en hinderbana där.l
Problemet med mitt garage är att det är för litet i förhållande till hur mycket prylar man försöker klämma in... :oops:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#24 Post by Erol »

Då har man tillbringat några timmar till i garaget, fick ihop remmar,
kugghjul och spännare med hjälp av "Orrhammar Sportbilsservice".

Image

Lyckades även plocka ner krängningshämmaren för att byta ett av
gummi som var ersatt med en slangstump :roll:

Fick storhetsvansinne nu på kvällskvisten och funderar på styvare bussningar/krängare.... Får se hur det slutar.


Over and out / Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#25 Post by Erol »

Har nu bestämt mig för vilken färg det blir på bilen till nästa år...
Den nuvarande lacken kanske ser bra ut på bild men lacken är bedrövlig i
verkligheten, därför skll den lackas till nästa år!


Manipulerad bild på den "nya" färgen:
Image


Har även börjat lacka en del saker i motor utrymmet i en iögonfallande
färg som bryter av snyggt mot det mörkgråa, även bromsoken får denna
snygga färg till nästa år :wink:


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#26 Post by GLind »

Vad har du hängade över verktygsskåpet? Tycker det ser ut som en frontläpp...

Var tänker du köpa bussnigar till krängnigshämmare, mina är slut också.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#27 Post by Erol »

GLind wrote:Vad har du hängade över verktygsskåpet? Tycker det ser ut som en frontläpp...

Var tänker du köpa bussnigar till krängnigshämmare, mina är slut också.
Visst är det en frontläpp :wink:

Efter som jag har 24 mm krängaren så verkar det svårt att hitta powerflex
bussningar eller liknande , så i bristpå annat så kommer jag att svarva
egna i nylon eller liknande. Fick för övrigt krängaren blästrad igår och den
är på pulverlack idag....



Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#28 Post by DLS »

Snygg färg :)

Ska du inte byta upp dig till 968 M030 30mm krängare när du ändå är igång ;)

Annars borde det ju finnas en del som har sina 26,8mm liggandes när dom bytt till 30mm??
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#29 Post by Erol »

DLS wrote:Snygg färg :)

Ska du inte byta upp dig till 968 M030 30mm krängare när du ändå är igång ;)

Annars borde det ju finnas en del som har sina 26,8mm liggandes när dom bytt till 30mm??
Nja får se fram över, tror att 24:an med hårda bussningar kommer hålla i
lika bra som en 26,8 med org. bussninar. Ska börja med att byta till bättre
dämpare runt om då mina nog har gjort sitt sen får vi se vad ekonomin
tillåter!

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#30 Post by Erol »

Har efter lite krångel fått ut bilen igen...

I fredags när jag tog ut bilen så lekte servopumpen fontän!

Image

Det visade sig att jag missat att dra åt en bult som håller pumpen :oops:

Efter att tagit en tur till granstaden Västerås och besiktat bilen så har jag
konstaterat att stötdämparbyte är rätt så akut!!!

Förslag på lämpliga dämpare/coilovers motages med glädje, i dagsläget
lutar det mot ställbara gula konidämpare runt om då bilen inte körs på
bana utan bara busar lite på gata.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users