951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#31 Post by DLS »

sanden säljer en vettig bilstein club sport dämpare som är ok för dom med inte så jättestora ban ambitioner.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#32 Post by Erol »

Så där, nu har jag ställt av Porschen för i år och börjat att riva ner motorn
för en grundlig genomgång.

Det som står först på "att göra listan" inför vintern är:

-Turbobyte
-Kopplingsbyte
-Rengöring i mororutrymmet
-Renovering av toppen
-renovera Wastegate

Image


Jag började så smått igår mad att plocka bort tryckrör, luftbrk/LMM, insug
och huv. Hissade även upp bilen och dränkte skruvarna till wastegaten i
rostlösningsmedel...

Det kommer garanterat inte vara allt som blir gjort, men det är det som
prioriteras i första hand!
Last edited by Erol on 2008-06-10 14:06:43, edited 2 times in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#33 Post by Erol »

Nu så börjar det hända lite saker!
Jag har börjat riva motorn på allvar och räknar med att lyfta ur den under
kommande helg (18-19 nov).

Image

Som det även framgår på bilderna så har stolarna åkt ut för att ersättas av
glasfiberstolar....

Mer info och bilder kommer efter helgen!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

GRR
S2-Poster
Posts: 290
Joined: 2006-10-08 21:40:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vänersborg
Contact:

#34 Post by GRR »

Inte lite händig! Ser fram emot fler bilder.
PCS-nr: 2739

Tidigare vagnar:
944 S2 -91 panthero metallic
944 S2 Cab -91 indischrot
944 S2 -89 alpinweiss
944 -85B steingrau metallic
356 B -60 condor gelb

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#35 Post by DLS »

vad blev det för stolar då ?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#36 Post by Erol »

Nu så har det hänt lite saker...


Stolarna ser ut som följande:¨
Image


Sen så va det där med motorn... den skulle ju ut ur bilen...
Image


Efter en hel del meck så hade vi äntligen fått ner motorn!
Image


När vi bökat lite med att höja upp karossen så kunde vi äntligen knuffa ut motorn i frihet!
Image


Det ser lite tomt ut nu....
Image


Så här ligger vi till idag, i väntan på ett motorstativ!
Image
Jag får ursäkta för de halvdanna bilderna, men då när minnet sviker och kameran glöms hemma så får man ta mobilen till hjälp!


Sist men inte minst så måste jag ge ett stort TACK till 951Master för all hjälp under helgen, utan
honom hade motorn suttit kvar i bilen än...

Ny rapport kommer när det hänt nått!



/ Erol
Last edited by Erol on 2008-05-16 09:47:01, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#37 Post by Erol »

Nu har jag börjat att dona så smått nere i garaget...


Upptäckte att motorstativet krävde en mindre justering för att få fast motorn ordentligt...
Image


Har även passat in de nya speglarna!
Image





Sen har jag påbörjat uppgraderingen av agregatet 8)


Om man tar en låda blandade turbodelar...
Image


Sprider ut delarna över golvet, mäter, donar, fixar, trixar och justerar så...
Image


.... skall någon form av kompressor passa här förhoppningsvis :roll:
Image


Vi får se om jag får ihop nått och vad det blir framöver....


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#38 Post by Cédric »

Får dunderångest av att se sladdinfernot vid motorn. Jag som tyckte jag hade det knepigt. Lycka till ! :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#39 Post by patand »

Vågar man plocka isär en turbo på det viset? Hur stor är risken att det blir för mycket obalans i den när man plockar ihop den igen? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#40 Post by Ionizer »

Hallå där.

Speglarna ser kalasbra ut, vart är dom köpta och hur har du monterat?
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#41 Post by Erol »

Cédric wrote:Får dunderångest av att se sladdinfernot vid motorn. Jag som tyckte jag hade det knepigt. Lycka till ! :)
Jo, de är lite avskräckande... skall se om det går att rensa upp i djungeln.

patand wrote:Vågar man plocka isär en turbo på det viset? Hur stor är risken att det blir för mycket obalans i den när man plockar ihop den igen? :)
Risken är nog jävligt stor att den vobblar som en kantstött gammal fälg,
därför kommer den nya konstruktionen skickas på balansering när jag är klar :wink:

Ionizer wrote:Hallå där.

Speglarna ser kalasbra ut, vart är dom köpta och hur har du monterat?
Kommer inte ihåg vart jag köpte dem, någon av stylingsidorna på nätet...
Har inte monterat dem än, men jag kommer att montera en platta vid
rutlisten som jag fäster spegeln i.

Återkommer med inköpsställe och monteringsråd framöver...


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#42 Post by Erol »

Nu har jag äntligen tagit mig ork att ta bort toppen!

Började med att dokumetera så man vet hur saker å ting skall sitta...


Image



Här har jag fått bort kamaxelhuset!

Image



Innehållet i kamaxelhuset, kammen såg faktiskt rätt så fräsch ut


Image



Någon som är bra på att läsa stift??? Så här såg mina ut...

Image



Toppen, fortfarande med packningen på plats!

Image



Kolvarna, som tagit lite stryk.. förmodligen från ett tidigare ras!

Image



4:ans kolv i närbild.

Image


Hittade detta på blocket, nått man har någon nytta av???

Image



Detta var allt för nu, återkommer snart...


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#43 Post by Erol »

Då har man gjort ett ryck igen....

Bara å sätta igång å riva isär!

Image


Ingen idé att stanna innan allt är borta...
Image


Misstänker att motorn är bytt/ordentligt renorverad tidigare då bilen är en-86:a

Oljepump!
Image


Fäste till servopump!
Image


Överfallet till vevaxeln!
Image



Tycker att bottendelen ser väldigt fräsch ut...
Image

Image

Image



När man gör en sådan här omfattande isärtagning är det viktigt att hålla ordning på alla skruvar å pinaler...

Image




/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#44 Post by patand »

Erol wrote:Ingen idé att stanna innan allt är borta...
Image


:shock: Har du garaget i vardagsrummet eller vardagsrummet i garaget? Eller är det en hopklippt bild för att få oss betraktare chockade och förvirrade? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#45 Post by GLind »

Vet du vad som har hänt med motorn tidigare? Det var ju tydliga märken från ventilerna. Är toppen renoverad tidigare?

Måste säga att det ser ut som riktigt familjeidyll ovan =) En älskling och två familjemedlemmar.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]