951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#61 Post by tkgb »

hejsan kollade lite på dina bilder i garaget,jag kanske är helt ute å cycklar nu men jag tyckte din honing av cylindrarna hade väldigt mycket kryssrepor av den typ man ska ha på vanliga gjutjärnscylinderlopp
I samband med att jag fick mitt block honat så sa dom på wallen´s motorrenovering att alusilcylindrar måste honas med alusilpasta till helt jämn yta annars kommer bilen ryka som en gammal dieselmerca!

mvh tommy

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#62 Post by Millen »

Gick in på tråden för att säga samma sak men någon hann tydligen före.
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
wennergren
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2007-08-24 07:06:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Danderyd/Sthlm
Contact:

#63 Post by wennergren »

kollar in era trådar och försöker lära mig ngt :-) alltså, jag är djupt imponerad över er som "bara" plockar ur motorn (ibland nästan innan den har landat i garaget) osv! respekt. detta får ju mina små handtagsfix och lacka fälgarna att te sig som en prommis i solsken ;-)

nåja, jag läser, tittar och försöker lära mig. tack för alla detaljerade trådar här på forumet!
mvh filip
Alfa Romeo -torsk for life.
Porschen -äntligen är pojkdrömmen stillad!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#64 Post by Erol »

tkgb wrote:hejsan kollade lite på dina bilder i garaget,jag kanske är helt ute å cycklar nu men jag tyckte din honing av cylindrarna hade väldigt mycket kryssrepor av den typ man ska ha på vanliga gjutjärnscylinderlopp
I samband med att jag fick mitt block honat så sa dom på wallen´s motorrenovering att alusilcylindrar måste honas med alusilpasta till helt jämn yta annars kommer bilen ryka som en gammal dieselmerca!

mvh tommy

Är inte så påläst ang. detta själv. Men han som honade cylindrarna har
honat 951 block tidigare med bra resultat. Han förklarade för mig att det
fanns olika skolor/metoder att göra detta, vilken som är mest rätt vet jag
inte. Jag misstänker att han inte drivt sin motorenorverings/trimfirma i
många år utan att veta vad han gör...


wennergren wrote:kollar in era trådar och försöker lära mig ngt :-) alltså, jag är djupt imponerad över er som "bara" plockar ur motorn (ibland nästan innan den har landat i garaget) osv! respekt. detta får ju mina små handtagsfix och lacka fälgarna att te sig som en prommis i solsken ;-)

nåja, jag läser, tittar och försöker lära mig. tack för alla detaljerade trådar här på forumet!
mvh filip
Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig... Jag skulle bara byta
koppling och uppgradera turbon :roll: Sen spårade det ur...

Jag har ingen direkt förkunskap om totala mototrenorveringar, bara bytt
nån topp, bromsar, koppling, generator osv. tidigare...


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#65 Post by Erol »

Äntligen har det sista sakerna inför lackeringen anlänt...


Image


Nu börjar det dra ihop sig för lack och ihopsättninga av bilen....


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#66 Post by Erol »

ÄNTLIGEN!!!

Det tog tid att bestämma färg... men nu är bilen äntligen lackad!

Hoppas nu att jag hinner få ihop bilen innan sommaren är över....


Image



/ Erol



Ps. ändrade rubriken på tråden till ett något mer passande namn!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#67 Post by bergodalvana »

Riktigt snyggt!!! :d=:
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#68 Post by Erol »

bergodalvana wrote:Riktigt snyggt!!! :d=:
Tack!


Det har varit ett rent helvete att välja färg, men känner nu att jag har valt
helt rätt färg! Ska ner i garaget i helgen och börja montera ihop bilen.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Björn.C
Turbo-Poster
Posts: 946
Joined: 2006-09-23 13:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#69 Post by Björn.C »

Riktigt fräck färg, är det någon standard? eller något du "hittade", Sotenästräffen är ju om 3 veckor, bilen är väl ihopsatt tills dess :P
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468

[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#70 Post by Erol »

Björn.C wrote:Riktigt fräck färg, är det någon standard? eller något du "hittade", Sotenästräffen är ju om 3 veckor, bilen är väl ihopsatt tills dess :P
Färgen är inte från Porsches färgkartor, tror inte att 944:an fanns i grönt.
Hittade färgen på en annan sportbil :wink:

Jo, det hade varit nice att komma på träffen, men det får bli nästa år.
Jag trodde i min enfald att bilen skulle varit klar till våren, men allt går inte
riktigt som man tänkt sig. Det är mycket att montera och allt tar MYCKET
längre tid än man räknat med.

Jag hoppas att jag hinner åka lite under sensommaren.


/ Erol
Last edited by Erol on 2008-05-16 09:55:41, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#71 Post by gurra »

Snyggt!! Inte helt olik min Porsche Rainforest Green.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#72 Post by Erol »

Då har man ängnat några timmar i garaget igen... Det känns kul att äntligen
få sätta ihop bilen, nu ser man resultat! Har fått rätt så mycket gjort ikväll,
med tanke på de få timmar jag var där.

Jag har damsugit ur bilen och torkat bort allt lackdamm, sen har jag börjat
att montera inredning och gummilister, fick även dit bakljusen av bara farten!

Bifogar några bilder:

Image



Image



Image



Image



Väntar fortfarande på kofångare, speglar, kjolar, targa, handtag, lister
frontplåt, plåten till popuplysena m.m som ännu inte är lackade.



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#73 Post by DLS »

Snyggt killen :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#74 Post by JBlom »

Riktigt snygg, helrätt färgval. :)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#75 Post by Erol »

Nu har jag tagit mig an motorn, har fått dit kolvar, stakar, vev, oljepickup,
ena balansaxeln.

Image


Image


Image


Image


Har dessutom lagt ner nästan 4 timmar på att fästa ena skalstolen i bilen,
stolen har klart och tydligt visat att den inte vill sitta i min bil, men jag ger
mig inte...


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]