Page 1 of 6

944N/A - 968

Posted: 2006-04-04 11:21:05
by Maag
Efter att "smygit" runt på det här forumet i några år så tänkte jag delge er mitt "lilla" projekt som pågår i de norrlänska mörka skogarna :D

Eftersom jag inte hade mage att köpa och "förstöra" en riktig 968:a för busbils ändamål så räddade jag istället en gammal 944:a N/A 83:a från att möta sitt öde på skroten.
Den var för priset i rätt skapligt skick, fast den har någon gång i tiden blivit påkörd bak (av plåtjobbet att dömma). Då jag ändå hade planer på att byta ut hela bakpartiet så gjorde det inte så mycket.

Det som gjorts i dagsläget är:

Skurit ut bakpartiet och plastat dit 968:ans "bak"
Bytt till 968 skärmar, huv, front allt i glasfiber & kolfiber (med alla modefieringar & ombyggnadtioner som det innebär).
Byggt om fjäderbenen fram med Utzon:s ombyggnads sats till ställbara.
Inhandlat 968 kjolar som ska dit. (klart)
Hitta på någon bra lösning för att slippa "pop" upp lysena. (nästan klart)

Kvar att göra:
Inhandlat 968 Turbo (ställbara) vinge.


Tanken är att göra klart "utseendet" på bilen och få den lackad.
Förhoppningsvis är det klart nu till sommaren -07 :D
Nästa vinter går nog alla energi (och päningar) åt till att ändra inredningen och väghållningen..

Bilder kommer inom kort...

Posted: 2006-04-04 11:23:39
by patand
Spännande! Mycket jobb förstår jag! :D

Blir det billigare än en riktig 968 i slutändan... :roll:

Posted: 2006-04-04 11:26:34
by Maag
Mycket jobb är det.. mer än vad jag hade föreställt mig :?

I slutändan kanske det inte blir ekonomiskt försvarbart.. !!.. men man har fått något roligt att fördriva de mörka, kalla vinterkvällarna med & man har mage att göra "vad man vill" vilket jag inte skulle vilja göra med en riktig 968:a :D

Posted: 2006-04-04 13:56:22
by bill b
Bilden "innan omvandling" visade ju en riktigt
fräsch bil! Ska bli kul att se den färdigställd!

Lycka till!

fler bilder..

Posted: 2006-04-04 16:03:09
by Maag
Här har jag grovjusterat in skärmar, front så jag ser på ett ungefär vart och hur jag ska bygga fästen till dom.

Posted: 2006-04-05 16:02:36
by Fredrik C
Vackert :D . Vart köpte du fronten o vad gick kalaset på?

Posted: 2006-04-05 20:44:23
by Maag
Fredrik C wrote:Vackert :D . Vart köpte du fronten o vad gick kalaset på?
Front, skärmar & huv köptes av MA Composit & Racing KB.. Tror fronten gick på 2500:- och det var riktigt hög kvalitet på grejerna tycker jag :P

Posted: 2006-04-05 22:13:03
by bill b
Vad kostade bakdelen då?

En sån skulle jag vilja ha på min S2 så att den blev en S3 som
det en gång ju skulle blivit :)

Posted: 2006-04-06 08:26:38
by Maag
bill b wrote:Vad kostade bakdelen då?

En sån skulle jag vilja ha på min S2 så att den blev en S3 som
det en gång ju skulle blivit :)
Bakdelen köptes av VanZweeden (han finns i Holland).
Jag gav €330.00 EUR passade på och köpte en 6-delad 968-turbo vinge (ställbara) av han oxå för €375.00 EUR :)

Fjäder ben..

Posted: 2006-04-07 21:01:50
by Maag
Någon som har erfarenhet av att använda "orginal fjäder koppar" till Utzon:s fjäderbens satts ?? :?
Om det är värt att prova ?? eller om någon redan "gjort" det ??

Posted: 2006-04-08 08:42:44
by Peedster
Kul bygge!! :D

Jag är F-n till att bygga om 944 baken till 968! Funderar själv på att göra detta så småningom!

Men, plastar du igen hela baken mot karossen, alltså blir det ingen glipa mellan kaross och bak som orginal?

Mvh Peter

Posted: 2006-04-08 10:57:24
by Fredrik C
En idè innan du lackar är att ta upp ett större luftintag på fronten så det blir en "turbo" front :D .

Posted: 2006-04-08 11:43:51
by headline
Det ska väl inte vara några problem att göra som du beskriver med fjäderbenen...tänkte du använda orginalfjädrarna då eller har du några andra? Kan ju funka att bygga så så att den blir rullande om den nu är tanken med det. Om det ska bli permanent så röstar jag på riktiga fjädrar som satsen är ämnad för!

GRYMT bygge måste jag säga!!

Lycka till!

Mvh Gustav

Posted: 2006-04-08 16:50:34
by Maag
Peedster wrote:Kul bygge!! :D

Jag är F-n till att bygga om 944 baken till 968! Funderar själv på att göra detta så småningom!

Men, plastar du igen hela baken mot karossen, alltså blir det ingen glipa mellan kaross och bak som orginal?

Mvh Peter

Det plastas direkt mot karossen så det blir inte någon glipa mellan, så man får inte listen som sitter orginal. Det går säkert att bygga om så att man kan skruva bakdelen som orginal, men jag törs inte tänka på vilket jobb det innefattar..... :D

// Tobbe

Posted: 2006-04-08 16:53:39
by Maag
Fredrik C wrote:En idè innan du lackar är att ta upp ett större luftintag på fronten så det blir en "turbo" front :D .
Tankarna finns :wink: ..
Min idé med bilen är att bygga en "race" kopia på en turbo (den som jag har som visnings bild) ...