Page 36 of 36

Re: 944 S2 -90 | Burbygge pågår

Posted: 2017-07-15 18:32:30
by Karl Birgander
goliat_43 wrote:Kul att se burbyggandet och trevlig bil i allmänhet! Sliter just med bur själv så trevligt med lite inspiration. Lite filosoferande om du inte misstycker, kan ju PM:a om du vill ha tråden ren från spam :) Hur gör du med stolen? Tycker det blir lite väl tight mellan huvudet (speciellt med hjälm) och takrören, men det kanske beror på stolstyp, har en Mirco RS2.

Funderar också lite på fästet för din övre dörrsträva, skulle gärna ha såna själv men tolkade reglementet som att det inte var okej och SBF var inte direkt samarbetsvilliga på att säga ja/nej när jag mailade. Har du pratat med någon som har lite koll kanske?

//Niclas Eriksson
Hej!
Inte läst i min egen tråd på ett tag märker jag...
Ja takrören är ett stort problem... för min del är jag bara 170 cm lång så det blir hanterbart, men annars är det trångt. Jag siktar på att montera stolen längre bak än std och kanske förlänga pedalerna något. Vill bygga en bil som passar andra förare också, blir nog aningen mer lättsålt då! :)
Att luta stolen något bakåt frigör också lite huvudutrymme, men lätt är det inte!

Jag har haft kommunikation med en besiktningsmans från SBF som inte hade något att anmärka om det, hans enda anmärkning var att jag då inte hade strävor mellan huvudbåge och bakre rör, samt att strävan i instrumentbrädan skulle flyttas upp i panelen något. Båda dessa punkter är åtgärdade.
Ser inte var problemet är? Det är dessa kopplingar man kan köpa från finess och vad jag ser så är de med på SBF's tekniska reglemente?

Re: 944 S2 -90 | Burbygge pågår

Posted: 2017-07-15 18:41:44
by Karl Birgander
Här går det så sakteliga framåt.
Alla fästen sitter i karossen med helsvets. Buren är helt svetsad. Allt är grundmålat.
Idag ska jag strax ut och svartmåla plattorna och de ställen där jag svetsat efter att buren sattes in i bilen, samt där jag lyckats skava bort lite färg...
Kvar är att svetsa fast burplattorna på huvudbåge och bakre rör. Därefter grunda och måla de bitarna.
Troligen blir det regbes i början/mitten på augusti. Ringer varje dag och kollar tider för de släpper vartefter.
Smidigast och bäst verkar bilprovningen vara.
Image
Image

Re: 944 S2 -90 | Burbygge pågår

Posted: 2018-06-24 19:34:04
by Karl Birgander
Jag sa inte vilket år i augusti det skulle bli regbes...
Tummen har lossat de sista 1,5-2 veckorna!

Nu sitter bromsar på, luftade, hjulupphängningar sitter på med massa ledlager överallt utom inre bakre länkarmar. För att känna mig lite mer färdig än jag är så monterade jag på hjulen! :)

Hade monterat i instrumentbrädan, men nu när jag fick rycket så kom jag på att det faktiskt är rätt bra att montera tvärstaget i densamma innan allt monteras... :roll:

Nu har jag en punkt i buren kvar att svetsa innan regbes. Efter regbes blir det toyotastag och dörrsträvor och bältesstag (kommer ju få montera originalstolar, så jag vill passa i staget senare med riktiga stolar).

Image
Image

Sedan har det möblerats om lite i vagnparken. Istället för BMW 320dT -08 pendlar jag numera med en BMW I3 REX -15. Trevligt! (gammal bild)
Image

Köpte också kanske världens trevligaste gymkort eftersom jag bor nära ett bra gym:
(Honda CRF250R -11, lagom för en som aldrig kört cross på bana innan... Naturligtvis med öhlins och acropovic! :) )
Image

Re: 944 S2 -90 | Burbygge pågår

Posted: 2018-06-24 20:52:04
by Cédric
Kul att det rör sig framåt, är ju ett stort jobb det där med bur, hoppas du hinner ut i år :) bra att du gjorde dig av med det dieseln, la dagen på att göra rent egr systemet på min bmw 318d idag, fy F-n va äckligt, helt igenguckat,tryckrör manifold m.m efter 11200mil, lär ju inte bli bättre med tiden, hemska motor ;) hur är i3an att köra?

Har kört en hel del honda i crosskolan som jag gick i, vilket var ett suveränt upplägg. Man utvecklas fort med bra instruktörer. Förutom att dom kunde vara sjukt svåra att starta ibland så var det ju väldigt snälla hojar att köra, och höll för mycket stryk. Efter man kört sin egna veteran 2 taktare känns dock honda motorn som en besvikelse, men mos finns så det räcker å blir över ett långt tag framöver. Ska du prova köra nån enduro också? Går ju köra typ stångebro med crosshoj, det är verkligen att rekommendera. Tänkte också komplettera med en modernare hoj nästa år, crossbanornfinns ju överallt och det är sjukt bra motion, och tekniskt utmanande:)

Re: 944 S2 -90 | Burbygge pågår

Posted: 2018-06-24 21:55:57
by gegge
På Honda temat körde jag CRF450 och var väldigt imponerad på övningsfältet söder om Visby. Av någon anledning blev det en XR650L som trimmades vidare och anpassades till grusbus. Nu skulle jag vilja ha något som är mindre...

Gällande bakvagnen undrar jag vilken bussning som är den viktigaste. Den inre behåller många i gummi, men ur mitt perspektiv förefaller den som viktig utifrån chassigeometrin. Främst toe..?

Re: 944 S2 -90 | Burbygge pågår

Posted: 2018-06-25 06:53:51
by Karl Birgander
Cédric wrote:Kul att det rör sig framåt, är ju ett stort jobb det där med bur, hoppas du hinner ut i år :) bra att du gjorde dig av med det dieseln, la dagen på att göra rent egr systemet på min bmw 318d idag, fy F-n va äckligt, helt igenguckat,tryckrör manifold m.m efter 11200mil, lär ju inte bli bättre med tiden, hemska motor ;) hur är i3an att köra?

Har kört en hel del honda i crosskolan som jag gick i, vilket var ett suveränt upplägg. Man utvecklas fort med bra instruktörer. Förutom att dom kunde vara sjukt svåra att starta ibland så var det ju väldigt snälla hojar att köra, och höll för mycket stryk. Efter man kört sin egna veteran 2 taktare känns dock honda motorn som en besvikelse, men mos finns så det räcker å blir över ett långt tag framöver. Ska du prova köra nån enduro också? Går ju köra typ stångebro med crosshoj, det är verkligen att rekommendera. Tänkte också komplettera med en modernare hoj nästa år, crossbanornfinns ju överallt och det är sjukt bra motion, och tekniskt utmanande:)
Ska nog se till att hinna ut i år. Har planerat in en oreggad/obes/oskattad tur med en kompis som bygger ford pickup! :)
Dieseln var riktigt trevlig att leva med, speciellt när jag just fått på en KCR box och nya Bilstein sprint!
Men min hade nu gått 32000 mil och diesel kändes inte optimalt boende nära Göteborg.
Elbil är löjligt bekvämt och beroendeframkallande. Även om jag har en bensinmotor i den för att komma längre så tar det emot ordentligt att nyttja bensinen. Körde helt bensinfritt i den i 1,5 månader.
I varma tider är det grymt skönt att kunna klimatisera kupén, men även i kallt. Har alltid 21 grader i bilen när jag sätter mig för planerad körning. Oplanerat ordnar den klimatet på 20 minuter. Sen går den löjligt bra 10-110 km/h. BMW känns också betydligt mer premium än konkurrenter. Bara just klimatisering finns inte på många andra.

Jo, crossen är störtkul, för min del enda träningen som blir av och jag vill göra! Svårstartad är min med nu (var inte när jag köpte) det är ventilerna som slits, speciellt av att stå på tomgång för längre... svår läxa.
Annars är den riktigt trevlig att lära sig köra med. Ork finns alltid, den är lättservad och med insprut (från -10 på honda) så är den obesvärlig i övrigt. Öhlins är också helt fantastiska! För en annan som göra sina första hopp är de enormt trygga och lätta att ställa in. Har mjukat upp rätt bra, snart dags för ett klick hårdare... :twisted:
Jag har kört den lokala enduroslingan. Kul, tekniskt krävande. Blir fler gånger där, men som träning är crossbanan mer tillgänglig för mig och det är mer intensiv pulsträning. Snittar 160 i puls på crossbanan.

Re: 944 S2 -90 | Burbygge pågår

Posted: 2018-06-25 06:58:45
by Karl Birgander
gegge wrote:På Honda temat körde jag CRF450 och var väldigt imponerad på övningsfältet söder om Visby. Av någon anledning blev det en XR650L som trimmades vidare och anpassades till grusbus. Nu skulle jag vilja ha något som är mindre...

Gällande bakvagnen undrar jag vilken bussning som är den viktigaste. Den inre behåller många i gummi, men ur mitt perspektiv förefaller den som viktig utifrån chassigeometrin. Främst toe..?
I mitt fall, 170 cm 75 kg ( :roll: :roll: :oops: ) så är 250 helt lagom. Var inne på både 125 och 450, men mellantinget känns passande. Både i enduro och cross. I alla fall för mig som nu kört alla mina 7 gånger på crossbana i år och aldrig tidigare...

Jag är övertygad som att svärdbussning/torsionstuben är viktigast, där sitter ledlager nu.
Jag har liggande till inre länkarmfäste också, men prioriterar att få ut bilen nu.
Med det jag monterat så kan jag ställa toe på ledlagret på svärdet.
Jag tror att ledlager är väldigt bra i toe-led för att få en stabil och trygg bakvagn.

Re: 944 S2 -90 | Burbygge pågår

Posted: 2020-06-02 12:25:33
by Karl Birgander
Jahaja... här händer absolut ingenting...

Dags att förbereda sig mentalt på att på riktigt göra sig av med bilen tror jag...

Re: 944 S2 -90 | Burbygge pågår

Posted: 2020-06-02 13:26:25
by safe
Karl Birgander wrote: 2020-06-02 12:25:33 Jahaja... här händer absolut ingenting...

Dags att förbereda sig mentalt på att på riktigt göra sig av med bilen tror jag...
Flashback till Karl anno 2006:
Sådär, efter att ha rotat information i nån månad, terroriserat div bekanta och även er så är det nu klart!
I onsdag ringde jag tidigare ägare och hörde efter om bilen, på torsdag ringde jag och anmälde mitt intresse och fick veta att en annan tänkte komma upp på lördag då även jag tänkt komma upp. Efter snabb diskussion med den bestämmande i hushållet bestämde vi oss för att istället åka upp på fredagen.
efter att ha börjat resan från kalmar (500m) körde vi på ett rådjur, men tur i oturen var att endast en lykta fick sätta livet till....
Väl framme hos säljaren (efter 8 månader i kalmar är man inte i takt med stockholmstrafiken.... :D :D ) fick vi se precis vad vi fått beskrivet för oss.
Bilen verkar underbart välskött sånär som på servicebok. allt känns tajt och väl fungerande. provturen blev en dryg timme lång inklusive 40 minuter av klämmande och kontrollerande i varje skrymsle och karossskarv. det faktum att provturen inskränkte sig till stockholms innerstad gjorde att bilen inte riktigt kom till sin rätt, men ändå: sicken underbar körmaskin!
Så vi bestämde oss på stört och lämnade handpenning. på onsdag åker jag upp och betalar resterande belopp och hämtar bilen. :D :D :D :D :D :D :D

Bilen är alltså en 944 S2 -90 med ca 20800mil på mätaren, vilka jag anser vara korrekta och välskötta.
Till utrustningen hör taklucka och momoratt.
Bilen levereras med 16" originalfälgar med vintersulorna och 17" cup fälgar med bridgestone S-03 :D

Tanken med bilen är att ha en väldigt standard kärra som klarar lite smiskande på banor, inte i prestandasyfte, utan för att ha förbannat kul helt enkelt.
Tidigare BMW 318is var kalas till detta, men miltalet på nästan 30000 och en kaross som började få hål gjorde att det var dags att sondera terrängen.
I början var miata det första alternativet, men användbarheten hos porsche var faktiskt det som tog överhanden.

Så vad som ska göras är:
Byta bromsvätska till motul RBF600 som ligger i förrådet.
Spana på hur jag löser ordentlig bromskylning.
Se över kamkedjeplattor (kamrem ska enligt kvitton var bytt hos sanden för mindre än två år sen.)
Montera mina två sparcostolar (med ställbar rygg) eller skaffa andra
(bygga lite billjud, det är ju även långvägsåket... :oops: )


Det blev bur istället för billjud? :)
Kom igen det är inte mycket kvar!

Re: 944 S2 -90 | Burbygge pågår

Posted: 2020-06-02 20:58:45
by chrix
Ja bygg klart och kör lite bana, det är ju såå kul..

Re: 944 S2 -90 | Burbygge pågår

Posted: 2020-06-03 07:20:46
by Eddie Varvstopp
Ammehh, pilla ihop bilen till körbart skick :D . Det behövs ju i vilket fall. Sen kan du ändra dig.. ;)