Page 32 of 36

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-07 09:56:35
by Karl Birgander
Går att åka halvsnabbt ändå... ;)

Ses!

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-07 12:36:24
by patand
Känner igen hur det är med tajt schema... jag ska försöka renovera/byta vänster frambroms och lägga på r-däcken på fälg innan fredag på 931an... Vi lär ses på Sviestad oavsett om jag lyckas eller inte! :)

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-07 22:12:09
by Karl Birgander
Som vanligt med andra ord...

Nå, bilen har gått 25 mil idag och funkat fin-fint.

Skönt att bara behöva bromsa 4-5 gånger på 6,5 mils pendlingen till jobbet! :#944burn:
Bara att vrida ratten och hålla kvar gas!

Ses på fredag!

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-08 16:17:13
by Eddie Varvstopp
Karl Birgander wrote:Kan väl passa på att nämna att tanken är att jag och bilen ska ta vår tävlingsoskuld nästa år.
Jag kommer inte en tänka på att köra en hel serie i något, tiden finns inte, men däremot så
vill jag verkligen komma till skott med körning med mer adrenalin.
Jasså minsann, detta hade jag missat :D . Kan ju slå ett slag för MSCC KM http://www.mscc.se/klubbmasterskap/" onclick="window.open(this.href);return false; för dig med lite tid :wink: . Visst vi kör bara i Skåne men gissar att du inte kommer billigare undan i någon annan serie (skulle vara långlopp då). Vi har i regel 5 deltävlingar och bara endagsevent. Hela serien ligger på under 5000:- om man anmäler sig till alla tävlingar. Ingen vagnbok behövs heller. Så gå med i klubben och anmäl dig nästa år i Roadsport B :wink: :D . Vi har haft många från GBG området som kört vårt KM ;) .

Lycka till med att få ihop bilen till körningen!

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-09 09:14:27
by Karl Birgander
Jodå, jag har koll på MGCC! :)

Såg nu att ni bjuder in till körning om man funktionärar den 20:e... Hade en fundering om man skulle åka för att känna på stämning och också får köra lite (med betoning på lite)

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-12 07:51:58
by chrix
Tack för denna "resan", hoppas du och bilen kom hem säkert dom sista milen igår.
Vi gjorde det trots obefintligt belysning så hittade vi hem...
Ha nu kul med att tvätta bilen... ;-)

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-12 07:56:12
by Karl Birgander
chrix wrote:Tack för denna "resan", hoppas du och bilen kom hem säkert dom sista milen igår.
Vi gjorde det trots obefintligt belysning så hittade vi hem...
Ha nu kul med att tvätta bilen... ;-)
Tack själva!

Hade trevligt vid sidan av banan och även på banan med er!
Kul att leka jage några varv, blir inte samma sak när du får på r-däck...
Men lätta 200 kg och en diffbroms så...

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-12 08:06:48
by chrix
Ja det var trevligt alltihop...
Ja du får hålla utkik efter diffbroms..
Lätta kan ju göra lite efterhand.

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-12 08:50:39
by patand
Jättekul att träffas igen Karl! :-D

Nu måste du bringa klarhet i vad som orsakade oljeläckaget och hur det fixades till slut! Du mumlade om oljefiltret och sen någon packning och att du fixade det med stålwire och en slangklämma... Jag var lite upptagen under dagen så jag hängde inte riktigt med tror jag. :-)

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-12 09:03:06
by Sebastu
Det blev lite intressantare med lite olja på banan, men jag hoppas verkligen att inte bilen tog stryk!
Kul att få träffa dig IRL!

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-14 21:57:43
by Karl Birgander
Kul att man kunde bidra med spännande moment med lite olja på banan, men jag tror att det absolut mesta hamnade på betydligt lämpligare ställe än på det snabba svarta.
När jag skulle styra in hårdare i torparn så kände jag att höger baktass släppte, tittade ner på instrumenten och ser en oljetrycksmätare som sjunker lite väl snabbt... precis när lampan för långt oljetryck började lysa så slog jag av motorn och lyckades rulla till en bra lucka att stå i.
Väl där så väntade jag för att se så jag inte stod olämpligt, kunde snabbt se vad som hänt, men visste ju inte om motorn klarat sig...
Efter ett tag kom Patrik ut med sin räser (Nissan Pathfinder... :) ) och hämtade mig.
Ett tag senare hjälpte samma snälla Patand mig att bogsera in bilen till depå.
Patands snällhet slutade inte där, utan jag fick låna hans bil för att åka och handla olja.
Väl tillbaka kunde jag dra åt filtret, fylla på olja och konstatera att motorn klarat sig (=skönt x 1000000...)
Körde ett lite kortare pass och kände på bitarna och, jo, allt funkade klockrent, men i depå märkte jag att filtret lossat lite igen. Troligen lite olja på gängor, för anliggningsytan torkade jag av.
Då åkte jag till Biltema och provianterade lite slangklämmor och najtråd. Med det kunde jag göra en låsning till oljefiltret och kunde sedan stå på två kortare pass till och även pinna på bra de 35 mil jag hade hem.

Lösningen är helt piratkopierad från Chrix74's renrasiga räser som hade en mycket lik lösning.
Se bilder nedan.
Image Image

Pratade lite med Rikard i depå och han hade sett detta hända tidigare och nämnde att de ofta varit pga balansrem/axlar inte stått rätt. Så nu ikväll har det inspekterats och allt var i sin ordning.
Jag har med andra ord ingen annan förklaring än att jag dragit filtret för löst vid montering.

Grymt skönt att allt klarade sig så bra som det gjorde! :#944burn:

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-15 07:17:41
by Sebastu
Snabbt reagerat, vilken räddning :) Skönt att det ordnade sig!

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-15 09:01:16
by patand
Verkligen skönt att det var så enkelt fixat och att motorn klarade sig! :)

Smart låsning!

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-15 09:36:28
by Karl Birgander
Tokigt skönt!

Så nu har jag anmält mig till att vara funkis på MSCC på söndag och köra lite på knutan efteråt som tack.
Är ju sugen på att köra där, så kan vara kul att vara med på en tävling.

Märkte för övrigt att jag missat att dra åt ett av casterblocken, så jag hade lite variabel caster/camber/toe...
Skulle behöva åka till en gör det självhall och spola av bilen underifrån också...

Re: 944 S2 -90

Posted: 2015-09-19 12:29:04
by Eddie Varvstopp
Då ses vi i morgon ;) det var ett tag sedan sist. Är också anmäld som funkis.