Kul att man kunde bidra med spännande moment med lite olja på banan, men jag tror att det absolut mesta hamnade på betydligt lämpligare ställe än på det snabba svarta.
När jag skulle styra in hårdare i torparn så kände jag att höger baktass släppte, tittade ner på instrumenten och ser en oljetrycksmätare som sjunker lite väl snabbt... precis när lampan för långt oljetryck började lysa så slog jag av motorn och lyckades rulla till en bra lucka att stå i.
Väl där så väntade jag för att se så jag inte stod olämpligt, kunde snabbt se vad som hänt, men visste ju inte om motorn klarat sig...
Efter ett tag kom Patrik ut med sin räser (Nissan Pathfinder...

) och hämtade mig.
Ett tag senare hjälpte samma snälla Patand mig att bogsera in bilen till depå.
Patands snällhet slutade inte där, utan jag fick låna hans bil för att åka och handla olja.
Väl tillbaka kunde jag dra åt filtret, fylla på olja och konstatera att motorn klarat sig (=skönt x 1000000...)
Körde ett lite kortare pass och kände på bitarna och, jo, allt funkade klockrent, men i depå märkte jag att filtret lossat lite igen. Troligen lite olja på gängor, för anliggningsytan torkade jag av.
Då åkte jag till Biltema och provianterade lite slangklämmor och najtråd. Med det kunde jag göra en låsning till oljefiltret och kunde sedan stå på två kortare pass till och även pinna på bra de 35 mil jag hade hem.
Lösningen är helt piratkopierad från Chrix74's renrasiga räser som hade en mycket lik lösning.
Se bilder nedan.
Pratade lite med Rikard i depå och han hade sett detta hända tidigare och nämnde att de ofta varit pga balansrem/axlar inte stått rätt. Så nu ikväll har det inspekterats och allt var i sin ordning.
Jag har med andra ord ingen annan förklaring än att jag dragit filtret för löst vid montering.
Grymt skönt att allt klarade sig så bra som det gjorde!