Jaja... banka ner mig i skorna bara... jag har iaf haft licens längre än dig och tävlat i långlopp 2 säsonger... så det så!Karl Birgander wrote:Jag var medlem på rejsa ett drygt år innan dig!
944 S2 -90 | Burbygge pågår
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Inga problem alls!DLS wrote:att du törs låna ut bilen till tjejen
ingen får pilla på min bil
Nä skämt o sidå, kul med tjejer som kan o vill köra bil
Du får se till att hon blir medlem här, det är så dåligt med tjejer här
När jag körde på anderstorp första gången var hon med och jag frågade om hon ville testa en vända. Det ville hon. Hennes far sa till henne att ta det lugnt och fint. Väl i bilen sa jag: "Kör så hårt och fort du kan med kontroll" Vi kan väl säga att hon lyssnade inte så mycket på sin far!
Porschen har hon inte kört så hårt än, men det lilla hon gasar på och svänger med den sprider ett fint leende på hennes läppar!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Touché!patand wrote:Jaja... banka ner mig i skorna bara... jag har iaf haft licens längre än dig och tävlat i långlopp 2 säsonger... så det så!Karl Birgander wrote:Jag var medlem på rejsa ett drygt år innan dig!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 944 S2 -90
Lättare sagt än gjort.... Mina stolar var tyvärr för breda (hade 1 cm tillgodo totalt mellan transaxeltunnel och handbromsspak...) så idag sålde jag dom.Karl Birgander wrote:Så vad som ska göras är:
Montera mina två sparcostolar (med ställbar rygg) eller skaffa andra
Då blir man nog hugad spekulant på Bimarcostolar om det blir något.
Attans, trivdes ju så bra i dom stolarna! Vi var ju bundisar i 8000 mil..
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Som stått att läsa på annat håll i forumet har jag lyckats göra min koppling trasig...
Inte sådär jättekul, men det är bara att bita ihop och börja dona!
Ringde Utzon på söndagen för att höra mig för, men han var tyvärr borta till på måndag och kunde inte hjälpa mig med kopplingen snabbt. Ringde då på måndagen till Sandén som hade möjlighet att hjälpa mig och skicka mig en koppling. Den ligger nu på någon postlastbil på väg från göteborg till kalmar. Imorgon får jag den. (Jag måste ge massor med beröm til båda ovan herrar för utomordentligt trevlig och hjälpsamt bemötande!!)
Så idag var P.P. en riktigt hygglo kille och ställde sitt hobbygarage till förfogande och bogserade mig de 4-5 km som behövdes för att ta sig dit.
Väl framme där var klockan 19:00 och jag började byta om för mek och palla upp bilen.
Jag grejade och fixade och donade och vid mitt första mek med en transaxelbil ö.h.t. så lyckades jag på 3 timmar och 15 min få loss: avgassystem, startmotor, div skyddsplåtar och sladdar i både fram och bakkant och sist men ändå störst: Växellådan!
Det kanske inte är någon form av rekord men jag är väldigt nöjd med mig själv!
Bara resten kvar.....
Två tankar:
1. Herrejösses var original avgassystem väger!! Ska se om jag får med mig en våg så jag kommer fram till hur tungt.
2. _Måste_ man ha centreringsverktyg? I en tråd jag inte har sparad på detta forum så säger "Tomas" att man kan centrera med själva transaxeln innan man slänger på växellådan. Nån som gjort så?
Inte sådär jättekul, men det är bara att bita ihop och börja dona!
Ringde Utzon på söndagen för att höra mig för, men han var tyvärr borta till på måndag och kunde inte hjälpa mig med kopplingen snabbt. Ringde då på måndagen till Sandén som hade möjlighet att hjälpa mig och skicka mig en koppling. Den ligger nu på någon postlastbil på väg från göteborg till kalmar. Imorgon får jag den. (Jag måste ge massor med beröm til båda ovan herrar för utomordentligt trevlig och hjälpsamt bemötande!!)
Så idag var P.P. en riktigt hygglo kille och ställde sitt hobbygarage till förfogande och bogserade mig de 4-5 km som behövdes för att ta sig dit.
Väl framme där var klockan 19:00 och jag började byta om för mek och palla upp bilen.
Jag grejade och fixade och donade och vid mitt första mek med en transaxelbil ö.h.t. så lyckades jag på 3 timmar och 15 min få loss: avgassystem, startmotor, div skyddsplåtar och sladdar i både fram och bakkant och sist men ändå störst: Växellådan!
Det kanske inte är någon form av rekord men jag är väldigt nöjd med mig själv!
Bara resten kvar.....
Två tankar:
1. Herrejösses var original avgassystem väger!! Ska se om jag får med mig en våg så jag kommer fram till hur tungt.
2. _Måste_ man ha centreringsverktyg? I en tråd jag inte har sparad på detta forum så säger "Tomas" att man kan centrera med själva transaxeln innan man slänger på växellådan. Nån som gjort så?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Bra jobbat Karl!
Håller helt klart med dig angående vikten på original avgassystem. Egentligen borde man byta till något lättare...
Håller helt klart med dig angående vikten på original avgassystem. Egentligen borde man byta till något lättare...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Jag har ju pillat en del i detta område på sistone... Problemet utan centreringsverktyg är att man får stora (om det ens går) att få på transaxeln på kopplingen. För mig har det tagit drygt en timme vid två tillfällen att bara få på den (själv iofs vilket är jäkligt segt) utan första gången då det tog 5 minuter men då tvingades jag givetvis plocka av den igen....
En tanke jag haft är att om man kan och lyckas hålla in kopplingen så kläms ju inte lamellen när man drar tryckplattan och då är ju lamellen fri och borde kunna gå att lirka på plats utan centrering. Lite långskott men kan funka. Du måste bygga nåt så du kan tvinga ner kopplingsarmen med en skruv eller nåt.
Annars får du försöka centrera kopplingen med något annat, förlängare eller liknande och bedömma okulärt om den är centrerad eller inte.
Lycka till!
/Gustav
En tanke jag haft är att om man kan och lyckas hålla in kopplingen så kläms ju inte lamellen när man drar tryckplattan och då är ju lamellen fri och borde kunna gå att lirka på plats utan centrering. Lite långskott men kan funka. Du måste bygga nåt så du kan tvinga ner kopplingsarmen med en skruv eller nåt.
Annars får du försöka centrera kopplingen med något annat, förlängare eller liknande och bedömma okulärt om den är centrerad eller inte.
Lycka till!
/Gustav
-
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2004-03-29 16:03:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: furulund/skåne
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Kopplingen på, funkade fint att centrera med transaxeln. Hängde på tryckplattan på transaxeln och sedan tryckte jag på kopplingen på slinesen för att pricka in den i lagerhålet. Transaxeln var stöttat i andra änden av domkraft. Sedan var det bara att trycka på tryckplattan över lamellen och skruva dit bultarna. Efter att ha satt dit bultarna kollade jag en extra gång att det såg centrerat ut, och skruvade åt ordentligt. Hann inte mer idag. Nästa krångel är att få dit kopplingsarmen på rätt sätt. hann testa 2 sätt som inte funkade, imorgon ska den på.
Lamellen hade släppt totalt i gummipucken och sedan hade en plåtbit lossnat... Hmm. det lät konstig. Ska ta en bild och lägga upp i stället....
Tack för allt hjälp hittills!
Lamellen hade släppt totalt i gummipucken och sedan hade en plåtbit lossnat... Hmm. det lät konstig. Ska ta en bild och lägga upp i stället....
Tack för allt hjälp hittills!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Obizzz
- S2-Poster
- Posts: 201
- Joined: 2006-05-15 20:27:56
- Bilmodell: 944 N/A '83
- Location: Värnamo
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Jodå!
Har inte gett upp på långa vägar! Det här ska jag lösa.
Planerad avfärd mot göteborg: fredag 10:00.
Dygnet har ju 24 timmar!
Har inte gett upp på långa vägar! Det här ska jag lösa.
Planerad avfärd mot göteborg: fredag 10:00.
Dygnet har ju 24 timmar!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Går snabbt framåt! Du är ju nästan klar ju! Härligt!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Kopplingen var klar och bytt klockan 20:00 idag. Totalt 17 timmar i garaget (inkl lite mat och en städning efteråt.
Oj vad skönt det känns att ha sparat en massa sköna sedlar!
Ska skriva lite mer annan dag, för nu är jag trött.
Bifogar en ny avatar på mig Detta är ändå efter viss rengöring
Nu väntar en tur till Göteborg imorgon (via höör för att hämta nya bakdäck) och då ska jag förhoppningsvis få spana lite på "Obizz" ban-944.
Over and out!
Oj vad skönt det känns att ha sparat en massa sköna sedlar!
Ska skriva lite mer annan dag, för nu är jag trött.
Bifogar en ny avatar på mig Detta är ändå efter viss rengöring
Nu väntar en tur till Göteborg imorgon (via höör för att hämta nya bakdäck) och då ska jag förhoppningsvis få spana lite på "Obizz" ban-944.
Over and out!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Obizzz
- S2-Poster
- Posts: 201
- Joined: 2006-05-15 20:27:56
- Bilmodell: 944 N/A '83
- Location: Värnamo
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users