944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#46 Post by gurra »

Hehe ja jag är lite orolig för framtida fickparkeringar (bor i stan) men vad ska man göra ifall man vill att det ska hålla :)

Bilen ska gå både på gata o bana.

Mvh
Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#47 Post by FekZen »

Du behöver inte vara orolig, det är mycket enklare att backa än att åka framåt. Man kan dutta så att den går bakåt i etapper och då är det inte så farligt alls att fickparkera (inte ens med en E34 :) )

Det sköna med 6 puckar är att den är lite "snällare" än de med 4a. Trodde till en början att bakdäcken skulle ta slut snabbt då man spinner iväg varje gång, men det tar inte alls mycket på däcken vad jag sett, efter en sommar.

Min är bara gatbil än så länge, har dock bilsteindämpare på så den borde vara rätt ok även på bana. Dock inget man åker i rusningstrafik med, det var ett helvette de gånger jag råkat hamna där!

Mvh Adde
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#48 Post by Pär Hylander »

gurra wrote: 5/33 bromsjusteringsventil installerad för att utnyttja bakbromsarna mer effektivt
Image

Vad har den för karaktestik jmf med orginal?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#49 Post by gurra »

Original sitter 5/18 så skillnaden blir istället för att trycket börjar mattas av (vid ökning av pedaltryck) vid 18 bars tryck i bakre bromsledningarna så händer det nu vid 33 bar
Detta är en originaldel från 928.

Det blir bättre bromsförmåga då bakre bromsarna utnyttjas bättre. Däremot skulle jag nog inte rekommende slitna belägg fram, nya bak och sen tvärnita i kurva med vått vägläg utan ABS.

Har man S4-bromsarna fram så tar det redan lite bättre där. Går man sedan upp till 993TT eller större bromsar kör vissa med 5/45 men det har jag inte provat själv. I torrt väglag för banbruk funkar det nog.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#50 Post by Pär Hylander »

gurra wrote:Original sitter 5/18 så skillnaden blir istället för att trycket börjar mattas av (vid ökning av pedaltryck) vid 18 bars tryck i bakre bromsledningarna så händer det nu vid 33 bar
Detta är en originaldel från 928.

Det blir bättre bromsförmåga då bakre bromsarna utnyttjas bättre. Däremot skulle jag nog inte rekommende slitna belägg fram, nya bak och sen tvärnita i kurva med vått vägläg utan ABS.

Har man S4-bromsarna fram så tar det redan lite bättre där. Går man sedan upp till 993TT eller större bromsar kör vissa med 5/45 men det har jag inte provat själv. I torrt väglag för banbruk funkar det nog.
Ok,

då menar du alltså att med stora turbobromsarna så är det överbromsat fram från fabrik. Och eftersom du monterar denna så är det överbromsat fram även med R-däck och dessa högre retardation som förskjuter lasten mot framaxeln?

Är kurvans lutning efter brytpunkten densamma?

På min bil har jag på sätt och vis gjort tvärtom, jag minskar bromstrycket till bakhjulen med den justerbarheten. Såvitt jag förstår så parallellförflyttar jag kurvan när jag justerar. Säkert inte helt optimalt men bättre än orginal. Tror det bästa vore att både ha justerbar brytpunkt (den vill man nog ha så högt det går, alltså som den ändring du gjort) och justarbar lutning på kurvan

Har tyvärr inga absolutvärden, men så här ska justeringen funka.
Image
"Leeres Farzueg" motsvarar alltså mycket reducering på bakhjulen (dvs bra fäste, torrt och r-däck) och det andra är alltså vid dåligt fäste (regn) då det blir mindre lastförskjutning mot framaxeln
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#51 Post by gurra »

Pär Hylander wrote: då menar du alltså att med stora turbobromsarna så är det överbromsat fram från fabrik. Och eftersom du monterar denna så är det överbromsat fram även med R-däck och dessa högre retardation som förskjuter lasten mot framaxeln?

Är kurvans lutning efter brytpunkten densamma?
Ja precis, det är är lite överbromsat fram från fabrik. Nu kommer jag dessutom köra GT3 eller 993TT bromsarna och då blir egentligen 5/33 ventilen inte så aggresiv.

Letade igår efter kurvorna på dessa ventiler, vet att jag sett dem för några år sedan, men hittade dem tyvärr inte.
Men jag har för mig att kurvans lutning efter brytpunkten är densamma.

Hur mycket brukar du justera? Har du din så pass "aggresivt" uppsatt att du måste backa i väta?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#52 Post by Maxx »

Står lite om bromstrycksjusteringsventiler på http://www.connactivity.com/~kgross/FAQ/944faq13.html.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#53 Post by Area 951 »

Hallå gurra och revlineracing, skulle bara kolla hur det går med motorbygget? Ska bli riktigt kul att se vilka effekt resultat ni presterar med detta motorbygge, vad kör ni för stakar? Och vilken typ av kolvar använder ni, kör ni med högre komp en original eller kanske lägre? Såg att du köpt nya vevstaksbult men jag såg inte vilka vevstakar du tänkt använda därav frågan?
Jag blir lite skeptisk till flexbälgen på avgassystemet (downpipen) kommer detta verkligen få plats när motorn ligger i? Eller är det så att ni planerat att modifiera torpeden?

Kul bygge och lycka till, detta följer vi med spänning.

Sphinx
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#54 Post by gurra »

Tjenare Sphinx,
det är original kolvar och stakar.

Flexbälgen blev lite väl mastig i storlek så den har fått stryka på foten!


Mvh
Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#55 Post by gurra »

Det var länge sen det uppdaterades med info och bilder...
mer info om vad som hänt kommer senare, tills vidare kommer ett par bilder.

Nya fälgarna, Gemballa LeMans. 9"x18" fram med just nu lite för smala 225/40-18. Bak är det lagom stora 11"x18" med 285/30-18 :P

I övrigt är det nya projekt för fronten, blästrade och pulverlackade chassidelar etc... det är detaljerna som gör det.


Image
Image
Image
Image
Image
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#56 Post by Peedster »

Åh vad läckert Gurra!

Fälgarna ser ju verkligen ut som porsches egna till 993 RS från speedline, sjukt snygga!
Kommer det greppa med 285 för er i år då? De ser ut att greppa lite bättre än jympadojjorna brevid iaf :)

Frontplåten är riktigt fin den med! Var kommer den ifrån? Är det ett komplett kitt med lyckor och glas?

Fick du mail från mig angående trim?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#57 Post by gurra »

Tack Peter!

Är otroligt nöjd med fälgarna, när man ser dem i verkligheten kan jag inte tänka mig nån annan modell som skulle passa bättre. Det skulle vara jympadojorna då ;)

Frontpanelen med lamporna är från Plastis. Komplett kitt med lyktor och glas. Dock får man förbereda den för montering etc. själv. Men fin kvalité!

Däcken borde räcka ganska bra, men utan diff skulle det vara kört.

Har inte mailet tillgängligt där jag är nu, men om du kan skicka det igen så kan jag svara idag, annars blir det under helgen.

Mvh Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#58 Post by patand »

Vad tog plastis för kitet med lamporna? Alltid nyfiken... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#59 Post by Petrus »

gurra wrote:Beställde hem nya delar till bränslesystemet häromdan, fuelrail, slangar, regulator etc. Samt lite annat smått och gått!
Vill ha! Måste ju! :#drool: :#pray:
Vi snackade om MAF-kit tidigare... antar att det är ju dessa grejer jag bör titta i samband med det jobbet?

Din bil är ju helt otrolig! Jag har nu läst fram och tillbaka över en timme och stirrat på bilderna så att huvudet håller på sprängas! Snacka om man blir inspirerad! F-n, jag är så upp i varv nu efter denna tråd att måste gå till kylskåpet och ta en kall öl för att kunna slappna av... // Petrus

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#60 Post by gurra »

Så mycket behöver du inte byta bara för MAF-kittet, men en del av det bör vi se över! Skickar ett mail senare idag om grejerna vi pratat om...

Bilen ser i ärlighetens namn inte mycket ut för världen just nu :roll: Tur att det blev en hel extra vinter att fixa klart den :?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users