944 -85B | Clubräser

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#61 Post by headline »

Jaha då var det lite saker gjort i går kväll.

"Nya" urtrampningslagret är på plats och kopplingen + kåpa sitter på motorn. Tack Fredrik för verktyget!

Kluddade och försökte få ner fett i kulleden till bärarmen med halvdant resultat. Verkar som att det är dax att ha isär grejerna till nästa år för riktig renovering. Ny damask är på så det får anses vara avklarat för nu.

Färgborttagningsmedlet fungerar med tillfredställande resultat. Kräver flera behandlingar men det är väldigt mycket effektivare än att blästra/slipa så man får kratrar osv. i metallen. Kan nog bli bra!

Spindlarna ska jag försöka lämna bort idag för fräsning.

Bilder kommer när jag har dom tillgängliga.

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#62 Post by headline »

Att göra:

Sätta ihop motorn. Bara vätskor och tändkablar kvar

Montera motor i bil. Motorn är på plats

Laga avgassystemet.

Snygga upp spindlar och bromssköldar + montering på fjäderben. Spindlarna fixade och fjäderbenen moddade

Montera framvagn Framvagn och bromsar på plats!

Hälla i bromsvätska och lufta

Snygga till rejsfälgarna och få på däcken på gång

/Gustav Hedelin

Uppdaterat 060503
Last edited by headline on 2006-05-03 10:59:02, edited 2 times in total.
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#63 Post by headline »

Jaha då vart det lite mek igår. Började hissa motorn och efter lite passning och pill så gled motorn fint på transaxeln. Gick smidigt över förväntan! :D Hade lite svårt med att få på kopplingscylindern/kolven på plats så jag tänkte bända tillbaka kopplingsgaffeln och då sa det pang!

Urtrampningslagret lossade från tryckplattan så det var bara att plocka loss motorn och av med kopplingen...drygt värre. Upptäckte (efter lite halvnoja och sena samtal) att det var två olika spårringar på de olika lagrena jag hade och jag hade lyckats sätta ihop lagret med fel spårring. Så det var bara att göra om och göra rätt.

Ok, andra gågen som motorn skulle på transaxeln så gick det inte alls lika smidigt... höll på säkert en timme med det och tillslut satt den på plats och då enbart på transaxeln. Den hänger/stöds av lyft och domkraft så det är långt ifrån klart. Sen var klockan sen så det blev inget mer gjort.

Jo, färgborttagningsmedlet verkar funka kanska bra. "Det finns allt lite gött där under trasorna..."

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#64 Post by headline »

Det pratas om slutspurter och när man ska starta upp bilen osv. i biltrådarna. Fick precis samtal om att dom inte kan fräsa spindlarna då dom inte kommer åt med fräsen för att styrstaget är ivägen... :roll:

Ser ut som att jag får lösa detta med mantimmar och en fil... Jag har mao. tappat lite vid ingången till upploppet!
:wink:
/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#65 Post by patand »

Trist att det ska falla på andra faktorer än en själv Gustav... jag hade ju tur som fick mina grenrör precis i tid (hämtade i lördags...) :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#66 Post by FSN »

headline wrote:Det pratas om slutspurter och när man ska starta upp bilen osv. i biltrådarna. Fick precis samtal om att dom inte kan fräsa spindlarna då dom inte kommer åt med fräsen för att styrstaget är ivägen... :roll:

Ser ut som att jag får lösa detta med mantimmar och en fil... Jag har mao. tappat lite vid ingången till upploppet!
:wink:
/Gustav
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det ser ut men jag antar att du fräser på framsidan (vilket är rätt för då får du 2mm "gratis caster") men du skulle väl kunna maskinbearbeta på baksidan annars om det är lättare att komma åt?

Det är inte kul att ta det förhand, slutar nog med vinkelslip med slipskiva när tålamodet och orken tryter.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Otto.D
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-02-07 10:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Landskrona
Contact:

#67 Post by Otto.D »

Klart det går att fräsa, har själv fräst spindlarna på min.
Otto

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#68 Post by FSN »

Otto.D wrote:Klart det går att fräsa, har själv fräst spindlarna på min.
Jag blev oxo förvånad, mina är frästa med.....
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#69 Post by headline »

FSN wrote:
Otto.D wrote:Klart det går att fräsa, har själv fräst spindlarna på min.
Jag blev oxo förvånad, mina är frästa med.....
Visst går det! Men det blev för mycket jobb för att fräsgubben på kompisens jobb, han hade inte tid så istället har jag tagit ner dom med vinkelslipen och en skopa tålamod. Det blev bra!

Var själv inne på casterknepet men jag tog ner på "dåligt-för-caster-sidan" för det var lättare och mindre jobb. Så får det vara.

Image

Mvh Gustav
Last edited by headline on 2006-05-05 23:05:13, edited 1 time in total.
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#70 Post by headline »

Jaha, det börjar närma sig!! Börjar kännas i kroppen faktiskt och det är allt lite nervöst inför uppstart... :)

Behöver bara fylla på med olja och kylvätska, lufta bromsarna och kontrollera det jag kommer på att kontrollera innan det är dags.

Uppstart kommer ske på pallbockar då det inte är klart med färdiga hjul än och med trasigt avgas.

Faller allt väl ut blir det nya fälgar idag som ska snyggas till innan det åker på däck.

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#71 Post by patand »

Härligt! Vet precis hur det känns inför uppstarten... nervöst! :D

Lycka till! :d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#72 Post by headline »

Mitt lilla klantiga elkopplande har rättats till och allt verkar vara i sin ordning. Har hällt i olja och provade tugga runt motorn lite utan tändstift för att försöka få upp oljetrycket, funkade sådär. Hur mycket kan man få upp trycket bara genom startmotorn och hur länge får man tugga? Är det lätt att pumpen inte suger något om den är torr/tom?

Vill helst inte starta upp den utan att jag har lite tryck. Oljetrycksmätaren rörde sig lite men jag vet inte om det berodde på tryck eller att jag slog på tändningen. Ska undersöka detta i morgon!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#73 Post by Mårten »

När min 951 hade stått en hel vinter tog det ca 10-12 sek innnan oljetrycksmätaren gjorde ett rejält lyft när jag körde på starten utan att ha aktiverat immobilisern (den bryter bort tändning & soppapump). Jag hade inte haft ur oljan, bytte precis före avställning så den har alltså stått med olja i.
/M
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#74 Post by headline »

Ok, tack för det Mårten! Då lär det ta mer tid för mig... Hittade detta på clarks-garage: "If there is no oil pressure indicated when the car is started, the oil pump may have lost its prime. If this is the case, try removing the oil filter, pour oil down the center hole while rotating the crankshaft in the counter-clockwise to prime the oil pump. Then install a new oil filter. . Then start the car to see if you have oil pressure."

Får testa med det och så om det hjälper!
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#75 Post by Pär Hylander »

Det tar alltid längre tid än man tycker känns bra innan man får oljetryck på en nybyggd motor är min lilla erfarenhet.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users