944 -85B | Clubräser

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

944 -85B | Clubräser

#1 Post by headline »

Efter en del letande efter en vettig banbil och ersättare till min 924 hittade jag bilen för mig.

Bilen är en Alpinvit Porsche 944 NA med 2,5 l rak 4:a på 163 hk och årsmodellen är -85 och en halv.
Det fina med den årsmodellen är att det var då den "nya moderna" instrumentpanelen kom vilken jag
tycker är mycket trevligare än den gamla modellen som bara spricker överallt...

Bilen har ingen servo, ingen taklucka, elhissar och AC som inte funkar Den åker nog bort av viktskäl!
Man kan säga att den har ganska rejsiga options från fabrik

Jag åkte 31 mil enkel väg efter att jag köpt den över telefon efter att jag haft lite kontakt med bilens förra
och förrförra ägare. (Jocke och sweanders här på forumet) Den skulle vara fin förutom en liten buckla baktill och jag blev verkligen inte besviken
på bilens skick när jag kom fram!

Men, även solen har fläckar... och i det här fallet är det avsaknad av oljetryck!

I olika omgångar har avgasrör, fuelrail och med största sannolikhet oljepickupen tagit skada på grund av
dåliga motorfästen. Avgassystemet är på plats, fuelrailen är lagad men oljetrycksproblemet kvarstår.
Motorn ska nog inte ha tagit skada då den stängdes av då trycket började falla.
Två nya motorfästen är beställda så det blir att byta dom + att kolla hur det står till med oljepickupen när allt är
isär. Ska även passa på att kolla vevstakslagrena då dom (speciellt tvåan) tydligen tar skada först.

Tillbaka till dom roliga bitarna!

Då bilen tröttnade började förra ägaren köpa på sig lite bra att ha grejer till bilen. På listan står:

-Ny och fin mockaratt
-Brandsläckare
-Nästan helt nya justerbara konidämpare runt om
-krängningshämmare fram och bak från 944 turbo
-oken är blästrade och lackade, bara montera de nya packningssatserna och smäcka på.
-sotningssats till toppen och balansrem

Då det saknas dragögla fick vi putta upp bilen på kärran med hjälp av grannar, och en förste handbromsdragare då bromsarna inte sitter på plats.



Det som är först på att göra listan är:

Fixa oljetrycksproblemet och nya motorfästen så bilen rullar.

Sen blir det ut på banorna i sommar!!

Om jag hinner med blir det lite mer rejsa-mek innan säsången tar vid. Fjäderbenen och dämparna ska på,
krängarna med (får se hur det blir med krängare bak, bilen har ingen diffbroms). Kollar på att svetsa
båge eller kanske köpa, skaffa lätta 15" -fälgar och r-däck därtill!

Men vi tar en sak i taget!!

Vill också passa på att tacka alla på forumet för inspiration och enormt kunnande! :#cheers: :#pray: :d=:

Vi ses!

Mvh Gustav Hedelin

Image
Last edited by headline on 2007-08-06 13:10:05, edited 7 times in total.
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Hultberg
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-10-30 23:16:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Hultberg »

Så.. det var den där du pratade så varmt om. ;)
Tjusigt med alpinvit också.
Grattis!

Jag har för övrigt städat klart garaget nu, hehe.
Slår nog dig en signal imorgon eftermiddag om det går för sig - lite funderingar bara. :)

User avatar
Göran_J
S-Poster
Posts: 186
Joined: 2005-10-15 16:40:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#3 Post by Göran_J »

Grattis till den nya bilen! :D
Ser riktigt fin ut, och vit var ju riktigt stiligt(men en riktig sportbil är röd :wink: )

Verkar som om du inte är helt sysslolös i vinter.
Jag har tummen mitt i handen men hör av dig om du behöver hjälp.

Kanske skulle ta och lägga upp min bil jag med...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Göran_J wrote:Kanske skulle ta och lägga upp min bil jag med...
Självklart! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by headline »

Göran_J wrote:Grattis till den nya bilen! :D
Ser riktigt fin ut, och vit var ju riktigt stiligt(men en riktig sportbil är röd :wink: )

Verkar som om du inte är helt sysslolös i vinter.
Jag har tummen mitt i handen men hör av dig om du behöver hjälp.

Kanske skulle ta och lägga upp min bil jag med...
Tackar!!

Jag har lite att fixa med som sagt men jag tror inte ret ska vålla några problem, intalar mig det i alla fall :roll:

Var håller du till Göran?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Göran_J
S-Poster
Posts: 186
Joined: 2005-10-15 16:40:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#6 Post by Göran_J »

Våningen under dig;)
Porsche 944 -85/2
PCS 3791

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by headline »

Göran_J wrote:Våningen under dig;)
Åhh, ibland tänker man inte långt!!

Hej kollega!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by headline »

Nu har det hänt grejer i garaget!!
Blev en del mekande och en del saker har kommit fram i ljuset!

I sökandet efter avsaknat oljetryck så lades patienten in för operation.

Förberedande åtgärder vidtogs såsom seriös uppställning med massa pallbockar och domkrafter av olika
slag som fanns att tillgå.

För att inte patienten skulle slita sig utifall något problem med narkosen skulle uppstå så tillverkades en
tvångströja av "high-tech"-modell.
Image

Delar som satt i vägen plockades bort. Efter lite trixande fick jag loss tvärbalken och de gamla motorfästena, skönt att det inte är servo, då blir det mer meck med att få ner balken.
Motorfästena som satt på var av den "gamla-och-dåliga" modellen som inte ens går och få tag på längre, typ! Så jag misstänker att dom nya fästena borde hålla ett tag åtminstone. Hela operationen var inte speciellt jobbig och om man räknar med en helg så klarar man lätt ett byte av motorfästen, då med inga avancerade verktyg och lite säkerhetstänk!

Plockade även bort AC-kompressorn då den var lite i vägen och att den är tung. Kanske undersöker jag
möjligheten att konvertera systemet så man kan ladda med nytt kylmedie...eller kanske inte...


Tillslut blev det hursomhelst ganska tomt under bilen. Då var det dags att se om det fanns något lustigt i sumpen?! 22 skruvar och fipplande senare kunde jag sänka ner oljetråget med domkraft, oj vad spännande det var!!
Vad får vi se!! Jo, en avbruten oljepickup! Man skulle kunna säga att patienten har drabbats av sprucken aorta! Inte konstigt att det inte finns oljetryck!

Image
Image
Känns väldigt bra att orsaken är lokaliserad så nu blir det till att beställa ett nytt sugrör. Konstigt att det kan gå sönder på det där viset, men tydligen inte helt ovanligt...


Tänkte när jag ändå har rivit grejerna så vore det på sin plats att passa på att byta vevstakslagrena.

Kommentarer på om det är nåt viktigt att tänka på vad gäller lager så hojta till!

Ska ut o lossa ett lager och titta hur det ser ut.

Tack för mig så länge!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by headline on 2006-03-01 10:39:36, edited 2 times in total.
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Jocke Rydell
S-Poster
Posts: 83
Joined: 2004-06-05 16:53:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Jocke Rydell »

Väldigt imponerad av din flit. Hm där ser man vad dåliga motorfästen kan ställa till med. Något att tänka på för alla 944 ägare kanske. Har du plockat av något överfall på någon stake, undrar mest hur de såg ut. Sedan det här med ac:n :shock: . Den skall givetvis bort.
Säkert 20 kilo att spara där om man rycker allt. För det är väl en :#944burn: du skall bygga.
Hoppas allt går bra för dig nu, och håll oss uppdaterade med bilder och skrift.

Ha det

Jocke

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by headline »

Det har inte hänt så mycket på sistione, förutom att jag går runt och funderar på om jag ska riva hela motorn eller inte...



Som lite inspiration har jag köp nya däck så lite händer det i alla fall.


Bridgestone 540s 205/55 -16


Jag tyckte att gummit på dom nya motorfästena luktade gott men dessa luktar än bättre...så dom får stå i vardagsrummet och inbringa lite stämning :lol:

Mvh Gustav
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#11 Post by headline »

Det blev en del mekande i helgen.

Planerade att köpa ett motorstativ på Biltema innan helgen, svängde förbi och fick svaret att det utgått för två veckor sen... jag blev så less. Hade ju tänkt att smacka på motorn på det nya stativet som nu inte fanns att tillgå.

Panik utbröt men efter ca 10 min annonsering på rejsa.nu fick jag träff!

Tyvärr fanns det ingen chans att få hem stativet till helgen men det var inget att göra.

Så det var bara att åka hem till bilen utan stativ.
Plockade ett tag med att lokalisera alla slangar och sladdar till motorn. Tog sin lilla tid att fixa med det och märka upp så man inte kopplar fel sen när det ska ihop. Satte tillbaka oljetråget då motorn plockas ur genom att man sänker ner den under bilen. Fick snickrat ihop lite hyllor också för att lägga alla grejer så det inte blir totalkaos.

Kylare och startmotor plockades bort.

Upptäkte att det blev krångligt att frigöra lite vakumslangar under insuget så jag fick plocka loss det. För att det skulle gå smidigt fick jag plocka loss min fina träställning och palla upp motorn underifrån.

Lånade motorlyft av grannen, kanon!

Det blev lite tajt utan att lossa generatorn så jag lossa de den och lade den åt sidan.

Till slut tog vi mark och så har man en 160 kilos metallklump som inte gör speciellt mycket nytta som det är nu...

Tiden går fort när man har roligt, det blev söndag kväll och dags att ta sig tillbaka hem. Och någon nytta av ett motorstativ hade jag inte i helgen vilket var tur. Panik i onödan alltså.

Tidsoptimist som man är så får man ta att saker inte går så fort som man vill!

Det var allt för stunden!

Mvh
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#12 Post by Notch »

Kul att läsa och se bilderna. Keep up the good work!

Själv börjar man få lite abstinens nu när hobbybilarna står undanställda i ej mekbara kallgarage. Synd att det är lite långt till Gbg, annars skulle jag anmäla mig som gratis arbetskraft någon helg. :-)
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by headline »

Notch wrote:Kul att läsa och se bilderna. Keep up the good work!
...
Synd att det är lite långt till Gbg, annars skulle jag anmäla mig som gratis arbetskraft någon helg. :-)
Tackar, jag jobbar på så fort jag får lite tid över. Bilen står i Vänersborg så det är 10 mil närmre Uppsala än Göteborg så det är ju ingen sträcka att snacka om... :lol:

Bara att kika förbi, meka lite och snacka skit. Om någon är på genomresa så är det bara att höra av sig för ett garagebesök!

Ha det!

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#14 Post by headline »

Så har det gått ett litet tag sen senast.

Plockade loss tryckplatta, koppling och svänghjul, var lite pill med det men det gick till slut.

Var och lånade ett motorstativ på lördagen, stoooort tack Andreas!!


Sen på söndagen tog det mig typ hela dagen att fixa till hjul och passa in motorn på stativet. Det blev en del inpassande och filande iom att jag inte fick hålen exakt där det var tänkt.

Det blev bra i alla fall och motorlyften lämnades tillbaka till grannen, tack Eduard!

Rensade upp i garaget så det blev lite plats.


Så nu är dett bäddat för att plocka loss veven över julledigheten!

Är det någon som har en mikrometer som man kan låna förresten? Behöver ha tag in en snarast för att mäta lite, hade jag tänkt i alla fall! Tips var jag kan köpa mottages också! Det måste klara över 50mm.


God jul alla!

Mvh

Gustav Hedelin
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#15 Post by headline »

Juletider betyder att man ska pyssla lite...

Har kommit ytterligare en bit på vägen i skruvandet.

Upptäckte att en av balansaxlarna satt en kugg fel så det var ytterligare en förklaring till avvibrerade saker... Fint att få det bekräftat också, alltså inte bara motorfästenas fel verkar det som.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by headline on 2005-12-30 15:53:15, edited 1 time in total.
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users