Page 9 of 12

Posted: 2006-08-18 00:07:38
by qvisfr
Snyggt jobbat, Bosse!
Vill också tacka för dina fina arbetsbeskrivningar med bilder på alla moment.
En sann forumtekniker.. :D

Skulle det funka på min tror du?
har ju likadan CS ratt...

Posted: 2006-08-18 00:28:39
by Bosse
Tack Fredrik
Visst funkar det på din bil. Exakt samma som på min bil.
Det går att återställa till orginal utan att det syns något ingrepp.
Beställ hem ett nav så fixar vi det en eftermiddag i götet när du får bilen hit.
Bosse

Posted: 2006-08-20 21:18:59
by Bosse
Nu har jag provat bilen på PCS banmöte.
Bilen gick mycket bra tills jag fick en läckande kupevärmeventil.
Helnöjd med det lättade svänghjulet.
Och att få ratten 62 mm närmare var helt rätt.

Posted: 2006-08-20 21:27:19
by GLind
Hängde spacern till ratten med snap-off fästet eller var det något du skaffade separat?

Är den ratten orginal på CS eller är det ett tillbehör och isf är det Porsche orginal eller replika?

Jag vill också ha CS ratt, snapp off fäste och spacer...*avundsjuk*

Posted: 2006-08-20 22:00:44
by Bosse
Det är min orginal CS ratt och Quick-Releas navet bygger 62mm så ingen spacer behövs.
Till din bil behöver du Ratt (finns många snygga) Quick-Releas navet och ett universal nav som passar rattstången. Momo eller dyligt.
Det senare behövdes inte på 968CS som redan har dyligt nav.
Här går att se lite mera om Quick-Releas navet jag annvänt.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... ickrelease

Posted: 2006-08-20 22:05:30
by qvisfr
Jag letar efter navet på ebay, men kan inte hitta det längre!?
Har du någon kontaktinformation till säljaren?

Posted: 2006-08-20 22:21:51
by Bosse
Jo det finns kvar men det står att det passar andra bilar. Strunta i det för det är standard och passar alla Momo och liknande rattar/nav
här är en länk
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/QUICK-RE ... dZViewItem
Obs frakten är dyr och totalt kostade det mig 600 sek.
29$ för Q/R och 45$ i frakt/hantering.
Om man köper flera delar från samma säljare/firma så får man frakt/hantering på alla delar man köper och de sampackas EJ utan de kommer i olika paket. Dock kan man få 15% rabbat på frakt/hantering vid flerköp.
Bosse

Posted: 2006-08-23 23:46:07
by Bosse
Banmötet på Gälleråsen blev inte som tänkt.
Efter ca 10 varv så gick kupevärmeventilen sönder så glykol sprutade ut och kontaminerade bakhjulen som blev såphala och en avåkning blev följden.
Slutkört då det blev svårt att finna på slangklämmor osv.
Fixade läckan med en tilltäljd träbit och sent funna slangklämmor.

På väg hem från Gelleråsen passerade vägmätaren 14000 mil.
Det syns extra bra när ratten kom närmre. Ja hela instrumentpanelen syns bättre. Ännu en fördel med tillbakaflyttad ratt.


Hur som hälst så är jag mycket nöjd med bilen som jag tycker går ortoligt bra nu. (Det tyckte broder Ronnie också)
Recept:
1. Lättat svänghjul.
2. Modifierad luftburk.
3. Promax chip i databoxen.
4. Borttagen strypning i främre dämparen.
Bosse

Posted: 2006-08-24 00:45:05
by Anders Larsson
Kommer du köpa värmeventil i stål eller?

Vore kul o se hur det funkar,amerikaner är ju inte alltid o lita på :roll: :D

Posted: 2006-08-24 08:08:58
by Bosse
Nu har jag en i ny plast.
Ronnie skulle leta efter en Audi 100 ventil och montera när han byter kylvätska.
Enligt Porsche så skall kylvätskan vara fosfatfri. Biltema hadde en longlife som det står att den är fosfatfri.
Röd färg och skall inte blandas med blå kylvätska.

Posted: 2006-08-24 09:32:42
by Bosse
Här en bild på Bilen och mig från PCS möte på Gelleråsen.

Posted: 2006-08-24 09:34:04
by patand
Snygg bild! Snygg bil! :D

Posted: 2006-08-24 16:25:05
by Erppa
Min ventil gick vid 16000 mil lagom kul mitt i natten... Det lönar sig att byta den då den inte ens är så dyr.

Posted: 2006-08-24 18:49:34
by qvisfr
Erppa wrote:Min ventil gick vid 16000 mil lagom kul mitt i natten... Det lönar sig att byta den då den inte ens är så dyr.
Är det lätt? :shock:

Posted: 2006-08-24 20:42:39
by Erppa
Ja