968 CS-93 GP-Vit

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Locked
Message
Author
User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#91 Post by GLind »

Highway wrote: Jag kan inte med att köra med min bil i paraden till helgen för den skulle behöva en rejäl vaxning eller skall jag köra med klubbens skitigaste bil haha
Har du någonsin sett en ren räcerbil? =)
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#92 Post by Bosse »

Highway wrote:
Bosse wrote:Hej Magnus
Gälleråsen nästa. I grupp R1.
Bosse
Gött då ses vi om 2 veckor,, blev riktigt fräscht med clubsport loggan

Jag kan inte med att köra med min bil i paraden till helgen för den skulle behöva en rejäl vaxning eller skall jag köra med klubbens skitigaste bil haha
Jo vi ses, skall lägga vissa saker i bilen som jag lovat dig.

Skitig bil ja....
Huga vad jag slet för att bli av med gummifläckarna efter Kinekulle.
Bosse

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#93 Post by Highway »

Ett grymt medel för fläckar från gummirester är Autosmart hårdvax, försvinner direkt :) så det är lätt det bästa som jag provat och finns hos Clas Ohlsson för en hundring

Image
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#94 Post by Bosse »

968EVO wrote:
Bosse wrote: Jo det är klart att det är nackdelar. Lättare att få "kärringstop" osv.
Det är nog ingen bra idé om man kör mycke i stan.
Vid bankörning är det antagligen mycket bra??!!...... Är inte expert på området.
Det gäller att använda "heel and toe" om det ska gå bra med lättat svänghjul. Jag har lättat svänghjul + sinterlamell med ofjädrat centrum.

Den är ganska otäck att köra om man inte varvtalsmatchar :roll:

Annars kan du ju köpa en laptimer ist, det ger garanterat mer :wink:

/Björn
Jag provkörde en 968CS med aluminiumsvänghjul.
Denna bil med orginalkoppling. Det känndes ganska så racigt och gasresponsen var ettrig. Ägaren tyckte bilen var mycket lättare att växla på bana och några problem med "kärringstopp" tyckte han inte att det var.
Jag håller med och bilen gick bra.
På minussidan är att man får en del ojud i transmitionen vid vissa varvtal.
Detta påpekas av Fidanza och de säger att det skall betraktas som normalt!!!
De påstår också att det lätta (6kg) svänghjulet minskar slitage i motor / transmition?!!!
Last edited by Bosse on 2006-09-14 00:32:28, edited 1 time in total.

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#95 Post by qvisfr »

Det blev ju urläckert med dina röda CS logga, Bosse!!!
Och avataren går ju inte av för hackor heller......

Ha det så trevligt på banmötena.

Fredrik
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#96 Post by Bosse »

Så trött jag blev.
Lämnade hemmet glad i hågen för en behövlig tvätt.
Konstaterade att oljetrycket var 4.5 bar mot normala 5. på tomgång.
Tänkte att kanske det berodde på att det redan var ca 30 grader luft temp.
Drog iväg till tvätthallen och halvvägs fick jag varningslampan PÅ.
Saktade in och tittade över instrumenten och varningen försvann.
Men oljetrycket var bara ca 2 bar och fladdrade mellan 1 och 3 bar.
Parkerade bilen.
Ååååå .... :evil:
Nu har det hänt även mig: Brusten oljepickupp.
Jo bilen gick ett tag med felställd balansaxel.
(förlåter alldrig stockholmsfirman som bytte remmarna åt förra ägaren på min bil)
Bilen har nu stått hela juli månad.
Men snart är den klar för nya banmöten och då med Aluminiunsvänghjul.

Var riktigt petiga med vem ni anlitar för rembyte.
När jag kontrollerade min balansremm så var den efter ca 500 mil mycket slak och nedre balansaxeln stod i fel position.
Även tomgångsrullen stod i helt fel position.

Bosse

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#97 Post by Highway »

Tråkigt att höra Bosse tur i oturen dock att det inte hände vid fulllast på räserbana.

Låter du mäster Sandén fixa dett och finns det nya oljepickuper att köpa.
Samma firma som bytt dina remmar har även bytt mina så det får bli nya remmar till nästa säsong helt klart
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#98 Post by Bosse »

Jo.... visst är det.
Många problem har den överkuggade balansaxeln gett mig nu.

Jo då det finns oljepickup som reservdel.

Det har ju diskuterats om förstärkt oljepickup (hemaförstärkt då)
Hur man gör det är väll ett stort frågetecken. Hur vet man att man förstärker och inte tvärt om.
Bosse

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#99 Post by Pär Hylander »

Bosse wrote: Det har ju diskuterats om förstärkt oljepickup (hemaförstärkt då)
Hur man gör det är väll ett stort frågetecken. Hur vet man att man förstärker och inte tvärt om.
Bosse
Det är en relevant fråga!

Om inte platsen begränsar mkt så ska det nog inte vara speciellt mystiskt att med lite korrekt ingenjörstänk vara hyggligt säker på det blir en förstärkning istället för en försämring.

Däremot, om man inte har klart för sig mekanismerna med hur material ska arrangeras geometriskt och fästas för att inte skapa spänningar eller ännu värre göra att självsvängningsfrekvensen hamnar inom motorns använda varvtalsområde så kan det bli sämre, ev 100% sämre så att den går sönder nästan omedelbart.

Finns det plats att triangulera i 2 axlar? T.ex så att det blir fästen på vid ramlageröverfallens skruvar på båda sidorna av vevaxeln?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#100 Post by headline »

Jag tyckte det värsta var att addera vikt på sugröret. Godstjockleken är ganska tunn så det är nog inte det lättaste. Man bränner nok lätt igenom med svetsen och det är nog risk att man bygger inspänningar med risk för sprickbildning. Dom går alltid sönder högt upp där röret är böjt som jag fattat det! Har du några bilder på spektaklet Bosse?

Jag hade en tanke på att montera silen i tråget och på nåt sätt ha en slang som man kopplar mellan silen och gördeln/blocket. På detta sätt skulle man kunna montera grejerna när man lossat sumpen en bit. Dessutom skulle man nog kunna montera den lägre så man minskar risken för att suga torrt. Minskade påfrestningar i infästningen är det nog man vill åt vilket verkar vara akilleshälen för befintlig konstruktion. Ska man mickla ska man nog bygga nytt tror jag. Problemet som jag tror är det största är att man måste ha en bra förstärkt slang som inte suger ihop sig själv så att säga och är värmebeständig. Hur stora volymer olja handlar det om som pumpas runt på höga varv igentligen?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#101 Post by Bosse »

headline wrote: Dom går alltid sönder högt upp där röret är böjt som jag fattat det! Har du några bilder på spektaklet Bosse?

Mvh Gustav
Inga bilder ännu men det kommer snart.

Om man håller ordning på balansaxlarna så håller antagligen oljepickuppen i standard utförande. Borttagen balansremm är nog inte häller något problem.
Men överkuggad balansrem kan ger mycket otrevliga vibrationer observera att det märks inte så mycket när man tittar på lyssnar till motorn.

Håll uppsikt på om staget till servopumpen eller generatorn går av.
Ett tecken på att kolla upp balansaxlarna.
Bosse

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#102 Post by Pär Hylander »

Vad kostar en ny pickup?

Tror som du ang att orginal går bra om balansaxlarna står rätt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#103 Post by headline »

Jag tar mig friheten att svara... Jag är inte helt säker på om det är olika på 944 och 968 men till min 944 NA skulle pc ha närmare tusenlappen. Jag köpte en begagnad av sandén för 250:- istället. Det har varit lite olika rördiameter mellan årsmodellerna har jag för mig. De äldre hade något mindre diameter. Sen om dom passar i infästningen mellan årsmodellerna minns jag inte.

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#104 Post by Bosse »

944 och 968 skiljer en del. Ny ca 7-800 till 968a.
Har nu rapport från Sandén. Bilen klar. Oljepickup och returrör bytta Motorn går som en klocka.
6 kg svänghjul monterat.
Peter har provkört och är positiv. Snabb gasrespons snabbare växlingar sa han bland annat.
Hämtar bilen i morgon. Jag är mycket spänd på en provtur nu.
Bosse

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#105 Post by Rikard »

Bosse

Då blir det väl slalom på lördag?

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users