Page 1 of 12

968 CS-93 GP-Vit

Posted: 2005-09-21 10:31:38
by Bosse
Efter ett par år med 944 så fick det bli en 968CS i november 2004. Kördes från Stockholm till Dalsland en kall och isig söndag på slitna sommardäck. Det gick bra trots allt.
Huvudsaklig användning kommer att bli banmöten i PCS regi

Bilen, en Grand Prix white Porsche 968CS är en tyskimport år 2000 och har gått 13500 mil. Är utrustad med M030 sportchassi och M220 diffbroms
Tyvärr så valdes skalstolarna bort av första ägaren och taklucka blev monterad, i övrigt är det bara larm som skiljer från en renrakad CS.

Har besökt några möten i sommar i klassen Or och försöker köra upp mig till R1. R-däck kommer på nästa säsong.

Ps Finns det någon mer VIT 968 i landet? Jo Jag har hittat en vit cs till nu.
Inporterades tidig sommar 2005. Se länken
http://www.citius.se/200.php?gal=Porsche%20968SC
Bo Japlin

Posted: 2005-09-21 22:28:31
by Gillblade
Ser väldigt bra ut...

Posted: 2005-09-21 23:31:56
by Bosse
Gillblade wrote:Ser väldigt bra ut...
Tack för det.
Men den mår inte så bra just nu.
Den är på inspection hos Sandén.
Krånglade med ventillyftarna efter Mantorp.
Troligen byte av samtliga då någon inte riktigt håller måttet och skramlar.
Bosse

vit 968

Posted: 2005-09-21 23:46:19
by Gillblade
det låter ju inte så kul... hoppas då att sanden har medicin för din vagn

Re: vit 968

Posted: 2005-09-30 09:13:38
by Bosse
Gillblade wrote:det låter ju inte så kul... hoppas då att sanden har medicin för din vagn
Har nu fått rapport från Sandén.
Alla hydral-lyftare utbytta, kamkjedja och slitskenor bytta
Kamarna är i god kondition.
Nu går motorn tyst och fint så jag är lite glad igen.
Bosse

Posted: 2005-10-03 19:18:53
by Bosse
Hämtade bilen hos Sandén i dag.
Nya ventillyftare ny kamkjedja och slitskenor. Kammarna såg bra ut. Plus lite småfix åtgärdat som strypningen efter katalysatorn borttagen och en spricka i avgassystemet svetsad.
Bilen kändes riktigt bra att köra.
Bosse

Posted: 2005-10-03 21:00:20
by Highway
Gött att höra Bosse,, om inte budgeten för nästa år är körd så har Dahlbäck rea på Bridgeston R-däck till dina fina fälgar http://www.dahlbackracing.se

Ha det bra
Magnus

Posted: 2005-10-03 21:28:56
by Bosse
Såg att du köpt på dig några satser.
Det blir nog att annvända de ej monterade Dunlop Supersport Race som ligger svalt och mörkt i källaren
Ställer in bilen till helgen.

Funderar på att sätta på ett lättare svänghjul!!!!!
Sandén har planer på att tillvärka ett sådant delvis i aluminium för ca 5000 sek
Montering ca 3 timar
Du vill också ha ett sånt eller hur. Beställ nu så det blir fixat till våren.

Bosse

Posted: 2005-10-03 21:48:23
by Highway
Ja just det du köpte sånna sulor ja,, dom blir kanon tror jag.

Jo ett lättare svänghjul kanske inte är fel men jag kanske är dum men frågar man inte får man inga svar,, varför skall man ha ett lättare svänghjul?

Är det 5000:- ink montering?

Posted: 2005-10-03 22:37:59
by Bosse
Gasrespons..... Motorn kommer mycket snabbare upp i varv och tvärt om.
Och det är väll vad våra motorer behöver...... Snabbt till 4000 varv?
Svänghjulet är rejält tungt som standard.
5000 är svänghjul ca 1500 tillkommer i arbete.
Bosse

Posted: 2005-10-04 00:15:55
by broberg
Men då borde det väl också finnas nackdelar med ett lättare svänghjul? annars skulle väl porsche varit på det för länge sen?

Posted: 2005-10-04 07:34:22
by Bosse
Broberg wrote:Men då borde det väl också finnas nackdelar med ett lättare svänghjul? annars skulle väl porsche varit på det för länge sen?
Jo det är klart att det är nackdelar. Lättare att få "kärringstop" osv.
Det är nog ingen bra idé om man kör mycke i stan.
Vid bankörning är det antagligen mycket bra??!!...... Är inte expert på området.

Posted: 2005-10-04 08:44:48
by Highway
Det låter ju helt klart som en bra uppdatering, skall fundera på det och se hur mycket pengar som finns kvar på skojkontot.

Man kanske skulle passa på att byta koppling när allt är nere för det lär väl behövas förr eller senare i alla fall.

Posted: 2005-10-04 13:08:45
by Björn Nilsson
Bosse wrote:
Broberg wrote:Men då borde det väl också finnas nackdelar med ett lättare svänghjul? annars skulle väl porsche varit på det för länge sen?
Jo det är klart att det är nackdelar. Lättare att få "kärringstop" osv.
Det är nog ingen bra idé om man kör mycke i stan.
Vid bankörning är det antagligen mycket bra??!!...... Är inte expert på området.
Det gäller att använda "heel and toe" om det ska gå bra med lättat svänghjul. Jag har lättat svänghjul + sinterlamell med ofjädrat centrum.

Den är ganska otäck att köra om man inte varvtalsmatchar :roll:

Annars kan du ju köpa en laptimer ist, det ger garanterat mer :wink:

/Björn

Posted: 2005-10-04 13:21:08
by Bosse
968EVO wrote:
Bosse wrote: Jo det är klart att det är nackdelar. Lättare att få "kärringstop" osv.
Det är nog ingen bra idé om man kör mycke i stan.
Vid bankörning är det antagligen mycket bra??!!...... Är inte expert på området.
Det gäller att använda "heel and toe" om det ska gå bra med lättat svänghjul. Jag har lättat svänghjul + sinterlamell med ofjädrat centrum.

Den är ganska otäck att köra om man inte varvtalsmatchar :roll:

Annars kan du ju köpa en laptimer ist, det ger garanterat mer :wink:

/Björn
Är inte det p.g.a. din hårda koppling. svänghjulet borde inte ge så mycket effekt, eller? Det är klart att motorn varvar ner snabbare.
Bosse