968 CS-93 GP-Vit

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Locked
Message
Author
User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#136 Post by Bosse »

Jaha. En till som fått bekymmer pga. HCV (Heater Controll Valve) delat sig.
Då är det 4 styck bara här, plus alla på nätet.
Uppmaning till alla 968 åkare.
Byt ut ventilen snarast.
Broder Ronnie undersöker om Audi 100 ventilen i plåt fungerar.
Återtkommer med besked om det senare.
Bosse

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#137 Post by Karl Birgander »

Bosse wrote:Uppmaning till alla 968 åkare.
Byt ut ventilen snarast.
Broder Ronnie undersöker om Audi 100 ventilen i plåt fungerar.
Återtkommer med besked om det senare.
Bosse
Är det samma HCV som sitter på min motor? (S2)
Denna: LÄNK!
Kanske bra att byta i så fall....
Avvaktar "Brors" svar också..
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#138 Post by Bosse »

Karl Birgander wrote:
Bosse wrote:Uppmaning till alla 968 åkare.
Byt ut ventilen snarast.
Broder Ronnie undersöker om Audi 100 ventilen i plåt fungerar.
Återtkommer med besked om det senare.
Bosse
Är det samma HCV som sitter på min motor? (S2)
Denna: LÄNK!
Kanske bra att byta i så fall....
Avvaktar "Brors" svar också..
Jo det är exakt en sådan. (det är lika ventil på alla frontmotor)
Men på 968a sitter den precis ovanför oljefiltret och kanske lite för varmt.
Jag tror inte det är samma problem med ventilen på 944a.
Bosse

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#139 Post by Karl Birgander »

Är det part# 928 574 573 03 på 968? i så fall är det samma på iaf sena 951 (tidiga) och S2 (S(1)?) som jag förstår det....
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#140 Post by Highway »

Hmm får bli en sån ventil till vintern tror jag bestämt
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#141 Post by Bosse »

Då är det konstaterat att värmeventilen finns i andra VAG bilar.
Ronnie var på jakt efter en ventil i metall som skulle passa. Detta enligt uppgifter på amerikanska forum.
Audi verkstaden i Skövde hade ingen ventil hemma i lager men den skulle kosta ca 400 sek.
Ronnie provade bildemonteringen. Han skickade mig en bild och följande text:

Här kommer bilder på värmeventilen
Värmeventilen kommer från en AUDI 100 årsm 88B Avant 2,3 AC aut.
Köpt på skroten i Falköping för 180 kr.

Visst är det exakt samma ventil som sitter i 944-968-928.
Återstår att se hur ventilen ser ut om man nu köper en ny ventil till Audi 100. Är den i metall numera?

Bosse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Erppa
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-09-02 08:30:41
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finland, Helsingfors
Contact:

#142 Post by Erppa »

Kostar ny på ebay och t.ex. pelicanparts ca 200sek, plus frakt. Vet inte om det är någo idé att lägga en gammal då konstruktionen kanske inte är den bästa.
Janne

Porsche 968 -92

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#143 Post by Bosse »

Erppa wrote:Kostar ny på ebay och t.ex. pelicanparts ca 200sek, plus frakt. Vet inte om det är någo idé att lägga en gammal då konstruktionen kanske inte är den bästa.
Jo absolut är det bättre att köpa en ny. Men iden var att hitta en motsvarande i metall. Audi 100 skall ha utbytes i metall.
Bosse

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#144 Post by Bosse »

Hittade på Ebay.
PORSCHE 968 CS
Supplement to Driver´s Manual.
Troligen ganska så sällsynt. 8 sidor specifika 968 CS detaljer.
Fixade en PDF fil av den så nu går den att ladda ner här:
http://hem.bredband.net/cs968/doc/968CS_sdm.pdf

Bosse

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#145 Post by Bosse »

Nu är min bil avställd och inställd på gammla hjul.
Hoppas den nu klarar vintern fint.

Observerade i bakre hjulhusen att bilen endast har en tunn hinna sprutskydd (gummifilm) under den vita färgen. Provade att tvätta lite och det blev lika vitt som bilen i övrigt. Ingen tecktyl eller dyligt någonstans.

Kanske inte så konstigt att bakhjulen hörs rejält i kupén.

Hannes ställde också in sin 944.
En bild på hans nytvättade bil på väg till garaget.
Bosse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#146 Post by qvisfr »

Trist Bosse!!
Jag som precis kom hem från Ringen och bränt lite gummi idag igen!!!! Tänk om frun visste hur mkt V-power det går åt?!
Jag har börjat vänja mig vid ljuden, tom från r-däcken.

Ha det
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#147 Post by Bosse »

qvisfr wrote:Trist Bosse!!
Jag som precis kom hem från Ringen och bränt lite gummi idag igen!!!! Tänk om frun visste hur mkt V-power det går åt?!
Jag har börjat vänja mig vid ljuden, tom från r-däcken.

Ha det
Jo Mycket V-Power blir det....
Grattis Fredrik till fina tider på ringen.
Du kan vara säker på att vi är många som är avundsjuka på dig.
Bosse

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#148 Post by qvisfr »

Bosse wrote:Jaha. En till som fått bekymmer pga. HCV (Heater Controll Valve) delat sig.
Då är det 4 styck bara här, plus alla på nätet.
Uppmaning till alla 968 åkare.
Byt ut ventilen snarast.
Broder Ronnie undersöker om Audi 100 ventilen i plåt fungerar.
Återtkommer med besked om det senare.
Bosse
Kolla första sidan på denna länk:

http://www.968cs.de/

Samma problem. ADAC hem till gården....
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#149 Post by Bosse »

qvisfr wrote:
Bosse wrote:Jaha. En till som fått bekymmer pga. HCV (Heater Controll Valve) delat sig.
Då är det 4 styck bara här, plus alla på nätet.
Uppmaning till alla 968 åkare.
Byt ut ventilen snarast.
Broder Ronnie undersöker om Audi 100 ventilen i plåt fungerar.
Återtkommer med besked om det senare.
Bosse
Kolla första sidan på denna länk:

http://www.968cs.de/

Samma problem. ADAC hem till gården....
Har svårt att läsa tyskan. Men särskilt om bilen går på banmöten så är det stor anledning att byta ventilen omgående.
Bosse

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#150 Post by qvisfr »

Bosse wrote:Har svårt att läsa tyskan. Men särskilt om bilen går på banmöten så är det stor anledning att byta ventilen omgående.
Bosse
God Morgon Bosse.
Jag tänkte att du säkert kände igen bilden iaf. :wink:
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

Locked

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]