968 CS-93 GP-Vit

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Locked
Message
Author
User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#106 Post by Bosse »

Rikard wrote:Bosse

Då blir det väl slalom på lördag?

Rikard
Sorry men jag jobbar
Bosse

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#107 Post by Bosse »

Här kommer bild på oljepickupen:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#108 Post by Bosse »

Hämtade bilen från Sandén i dag.
Jag har en ny bil :D :D :D
Ooooo vad rajsig den känns.
Nya aluminiumsvänghjulet är helt kalas. Vilken gasrespons!
Inga missljud vid något varvtal i transmitionen som det brukar bli.
Har även kört en del statskörning och det käns precis som tidigare med gammla tunga svänghjulet. Inga tendenser till "kärringstopp"
En annan positiv sak är att bilen är betydligt mer lättväxlad "snabbväxlad"
Växlarna flyter snabbare in.

Rekomenderas starkt.

Bosse

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#109 Post by headline »

Gott att bilen är igång igen!

Det där materialbrottet känner jag allt igen...
Här är mitt:
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 28&start=0

Kul att svänghjulet verkar göra så stor skillnad!

Hade varit kul en en åktur nångång!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#110 Post by Pär Hylander »

Oj, det var verkligen av!

På din felbeskrivning trodde jag det var en spricka i den, så att den sög både olja och luft, eftersom du hade oljetryck, om än fladdrande. Har den brutits av i samband med demoneteringen eller var den verkligen helt av?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#111 Post by Bosse »

Ja det var helt av.
Ja fattar inte att jag fortfarande hadde oljetryck på motorn. Nu var ju detta ganska kort stund så att jag tog mig av vägen.
Stannade och fyllde på en liter olja trots att det var fullt. Startade bilen och jag hade oljetryck som fladdrade mellan 1 och 3 bar. Körde försiktigt till bättre parkering. och sedan blev det endast bogsering till Sandén.
Bosse

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#112 Post by qvisfr »

Skönt att höra att du är på vägen igen, Bosse.
Låter ju som svänghjulet blev kanon. Balanserade du det innan montering?
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#113 Post by Bosse »

qvisfr wrote:Skönt att höra att du är på vägen igen, Bosse.
Låter ju som svänghjulet blev kanon. Balanserade du det innan montering?
Nej.

Följde tippset jag fick från tidigare balanserat Fidanza svänghjul. 5 gram bort på från motsvarande sida där en pickupp-tand saknas. Lättade med några borrningar lite på känn.

Tidigare monterade Fidanza hjul har i en del fall gett lite oljud i något varvtalsområde.
Så EJ för mig. Helt tyst och bättre än tidigare med slitet dualmass hjul.
Gammla dualmass hjulet vägde ca 15 kg
Ny Fidanza hjulet ca 6 kg

Bosse

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#114 Post by qvisfr »

Bosse wrote:
qvisfr wrote:Skönt att höra att du är på vägen igen, Bosse.
Låter ju som svänghjulet blev kanon. Balanserade du det innan montering?
Nej.

Följde tippset jag fick från tidigare balanserat Fidanza svänghjul. 5 gram bort på från motsvarande sida där en pickupp-tand saknas. Lättade med några borrningar lite på känn.

Tidigare monterade Fidanza hjul har i en del fall gett lite oljud i något varvtalsområde.
Så EJ för mig. Helt tyst och bättre än tidigare med slitet dualmass hjul.
Gammla dualmass hjulet vägde ca 15 kg
Ny Fidanza hjulet ca 6 kg

Bosse

Jaha,

låter som man får ett vinterprojekt till då! :shock:
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#115 Post by Highway »

Det låter som en bra mod för mitt viktsparar projekt till vintern :)
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#116 Post by qvisfr »

Highway wrote:Det låter som en bra mod för mitt viktsparar projekt till vintern :)
Själv tänkte jag göra som Rikard, sätta mig på motionscykeln i vinter.
Klart billigaste viktbesparingen!! :D :D
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#117 Post by Highway »

Jag får tacka för provkörningen,, tror nog att ett nytt svänghjul står på önskelistan till vintern för det varvar helt klart bättre samt att växlingarna går riktigt smidigt :)

Go bil Bosse :d=:
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#118 Post by Anders Larsson »

Otäckt det där med oljepickupen...undrar när min går av,har ju haft en del annat som gått sönder :? :roll:

Låter kul med lättat svänghjul..man får väl kanske bjuda på ebay framöver :lol:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#119 Post by Bosse »

Fick lite tid över i dag och min quick-releas adapter stirrade på mig.
Montera mig montera mig tycktes den säga.
OK. Utrustade mig med borrmaskin, borrar och lite verktyg.

Tog av CS ratten, den sitter med 3 försänkta skruvar och 13mm muttrar.
Men först måste man montera av tutmekanismen med skruvmejsel spår och liten kryssmejsel behövs.
Passa upp så inte delarna sticker iväg då man frigör en lång fjäder när man demonterar tutmekanismen.

Monterade isär quick-releasadaptern i bitar för att enklare måtta in de nya borrhålen.

Måttade upp adaptern mot CS ratten och borrade 6 nya hål i rattcentrum.
försänkte hålen då man måste annvända försänkt skruv annars kan inte tutmekanismen monteras (tutmekanismen håller också rattcentrumet på CS ratten).

Måttade upp (så ratten står rakt) bakdelen av adaptern mot rattnavet och borrade 6 nya hål här också (skydda inredningen från borrspån med trasor)
Monterade med bifogade skruvar och införskaffade muttrar med nylonlås.

Tutan fungerar som normalt då det finns kontaktdon i Quick-Releas adaptern.
Endast en kabel behöver anslutas då jorden går i ratt/adapter/nav osv.

Så här blev det:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Bosse on 2006-08-18 00:40:55, edited 4 times in total.

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#120 Post by Bosse »

Färdigt.
Här går att se lite mera om Quick-Releas navet jag annvänt.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... ickrelease

Fördelar:
1. Bättre körställning då navet bygger 62mm.
2. Lättare att gå in och ur bilen också att fixa med inredningen.
3. Hyffsat extra stöldskydd.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Locked

Who is online

Users browsing this forum: Richardj0