En Porsche 944 Turbo -90 som köptes i vintras med bara 8800 mil på mätaren.
Följande har gjorts:
Sandéns Bilstein kit med coilovers med hjälpfjäder bak
CS bussning i framvagnen
Sänkt ca 30 mm och alla hjulvinklar genomgångna, -2.5 grad camber fram och -1.8 grad bak
Sandén chip, laddar 1.0-1.1 bar och ska ge ca 295 Hk /430 Nm
Förstärkt bypass-ventil (993)
En uppsättning Michelin Pilot Cup på org fälgarna
Snap-off rattnav
Kommer att köra lite PCS banmöten och ha den som busbil
I somras avverkades fem banmöten, dom tre första gick väl inget vidare men sen blev det åtminstone lite ordning på det....
Bilen gick som en klocka och allt som behövdes var att justera till lite mer camber fram (nu -2.5 grader, gjorde stor skillnad jmf med -1.8 grader) och hälla på 4 dl olja.
Det som blir nytt i år är:
Skalstolar, det var svårt att sitta still i originalstolarna när det började gå lite snabbare så just nu monteras skalstolar (sparar 30 kilo och jag passade på att ta bort delar av baksätet också och det gjorde ytterligare 10 kg)
Krängningshämmare, det krängde aningen mycket och egentligen skulle jag nog ha hårdare fjädrar. På mitt chassikit går det inte att montera hårdare fjädrar och eftersom det är nästan nytt och jag inte är sugen på att byta än blir det hårdare krängare istället. Så nu blir det ställbar fram och 968 CS m030 bak, borde väl monterat detta redan förra året då det funkar bättre tillsammans med dom hårdare fjädrarna.
Bromsbelägg, originalbeläggen gick åt ganska snabbt..... så nu blir det Carbopad RS istället.
Avgassystem, nångång -89 - -90 dök det upp en extra liten dämpare på avgassystemet så den låter ungefär som vår bruks-Peugeot..... den ska bort och en fullflödesdämpare ersätter slutburken (kommer väl inte göra så mycket på varvtiderna... men några kilon sparas och såsmåningom ska hela systemet bytas ut)
Lite nya bilder dyker snart upp.
/Dea
Last edited by Dea on 2006-01-02 19:55:27, edited 2 times in total.
Hur har du monterat låset till säkerhetsbältet..
Eller kör du med originalunderredet ?
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Man får tacka.. Då vet man ju ungefär hur man ska göra..
Var det mkt diff mellan stolens yttersidor och underredets bredd?
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Ser schysst ut!
Håller själv på att leta recaro skalstolar nu så jag undrar var du köpte dessa och till vilket pris?
Apex är väl recaros "3:e" modell. Först Furious, sen Pole Position, sen Apex, sen Profi SPG osv..
Vad är den till för personvikt och storlek ungefär?
Gärna lite bilder på underredet oxå
/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
Jag handlade från England, man sparade lite iallafall. Bäst pris på Recaro i Sverige tror jag Rallyimport har. Vet att nån på Rejsa plockade hem Recarostolar också, tror det var johann
Apex är snikvarianten av SPG, själva plastskalet är exakt samma men klädseln är enklare, om det var värt besparingen på en tusenlapp per stol får vi väl se....
Bantningskuren är klar och bilen är ute igen, 53 kg lättare. Det blev en liten 4 timmmars provtur
Tyckte allt man kunde känna lite skillnad efter lättningen (antagligen psykologiskt... ).
Nya avgassystemet (efter kat) gav precis rätt ljud', inte för högt men inte heller dom bruks-peugeoten...
Största positiva överaskningen var helt klart stolarna, var lite bekymmrad över lutning och hur det skulle kännas efter nån timme i stolen men efter 4 timmars körande kan man konstatera att dom är riktigt bra
Efter lite velande med chassit blev det till slut ett par nya fjäderben fram, Bilstein Clubsport med 80 N/mm fjädrar och 30 N/mm hjälpfjädrar samt 968 CS m030 krängare fram och bak. Hade lite överstyrt förra året men det borde vara löst med dom nya framfjädrarna. Sättningen på dämparna klarar ytterliggare hårdare fjädrar om det skulle behövas......
Får vänta till mitten av maj på chassiprylarna och nya rejsigare bromsbelägg , men det ska det nog vara värt.
Så var det besiktigat med nya stolarna, blankt papper
På torsdag är det tänkt att dom nya framfjäderbenen i länken i förra inlägget ska komma på plats tillsammans med dom nya krängarna... kan kanske bli några mil i helgen
Och så en bild, avgassystemet kom lite lågt men det gick inte att justera högre... få böja till det lite tills nästa år....
/Dea
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.