Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"
Posted: 2016-05-01 10:03:47
Det är äntligen dax o uppdatera tråden lite.
Det går väldigt sakta framåt men det går i alla fall framåt
Jag började för nån månad sen med att måtta in ett 3" främre rör mot original downpipe till o börja med i bilen (första biten av mitt främre rör var original förut men nu blir det 3" hela vägen).
När jag tyckte att jag kapat o slipat o passat in det främre röret tillräckligt bra så har jag rivit bort turbon o håller på o monterar dit 3" downpipen o sen ska den lindas med värmebandage som är impregnerat med lavastens material som ska göra det extra tåligt "woooooow"
Dock så stötte jag på lite patrull, först när jag skulle ta bort turbon så runddrog jag givetvis den långa insexbulten som håller turbon försökte först vålda in en torx istället men det gick inge vidare som tur var så löste sig det super lätt med en liten avdragar hylsa ( kanon bra verktyg).
Beställde först rostfria insexbultar till turbon på ebay men fick sen kalla fötter o vart rädd att dom skulle kunna fasta ännu hårdare + att dom är mjukare o ännu lättare att dra sönder om man måste ta loss turbon igen så nu har jag beställt 12.9 zinc behandlade bultar istället som jag väntar på.
När jag ändå hade turbon borta så fick jag se att det var en ganska stor klack i inloppet på avgassidan av turbon som hindrade flödet rejält ( sett portade kkk på nätet där dom tagit bort den klacken) så jag tog fram slipstiftet o portade upp inloppet, kände mig som en moppe trimmare igen
Nu har jag stött på nästa patrull.
3" downpipen är så tight så man får inte på ringnyckel på muttern utan måste använda öppna delen + att en mutter gick emot downpipen så den fick jag manuellt fila ner från 14mm nyckel till 13mm nyckel för att få den att gå runt.
Nu har jag dragit så hårt jag bara kan o muttrarna början att blir runda o jag har ändå inte fått emot downpipen helt mot turbon avgashus, det saknas 1mm ungefär ( dock verkar det som att downipen flänsen böjt sig lite då den verkar vara mera emot precis vid bultarna).
Frågan är om det räcker o att klämringen håller tätt eller kommer det att börja läcka efter ett tag?????
Jag vill ju inte montera dit o sen blir tvungen att ta bort allt igen.
Alternativet är att köpa en vanlig platt 4 kants packning till kkk agg men jag har hört att dom börjar läcka mycke lättare.
Ett annat alternativ är att byta ut pinnbultarna i turbon mot insex bultar istället o hoppas att det går att dra hårdare då men jag har kännt på pinnbultarna o dom sitter sten hårt o jag är rädd att jag drar av dom istället
Så nu står jag här o har inte bestämt min än vad jag ska göra, snart kommer bultarna till turbon o då ska allt ihop igen.....
I brist på annat o göra så har jag tillverkat stag till främre krängaren.
Det går väldigt sakta framåt men det går i alla fall framåt
Jag började för nån månad sen med att måtta in ett 3" främre rör mot original downpipe till o börja med i bilen (första biten av mitt främre rör var original förut men nu blir det 3" hela vägen).
När jag tyckte att jag kapat o slipat o passat in det främre röret tillräckligt bra så har jag rivit bort turbon o håller på o monterar dit 3" downpipen o sen ska den lindas med värmebandage som är impregnerat med lavastens material som ska göra det extra tåligt "woooooow"
Dock så stötte jag på lite patrull, först när jag skulle ta bort turbon så runddrog jag givetvis den långa insexbulten som håller turbon försökte först vålda in en torx istället men det gick inge vidare som tur var så löste sig det super lätt med en liten avdragar hylsa ( kanon bra verktyg).
Beställde först rostfria insexbultar till turbon på ebay men fick sen kalla fötter o vart rädd att dom skulle kunna fasta ännu hårdare + att dom är mjukare o ännu lättare att dra sönder om man måste ta loss turbon igen så nu har jag beställt 12.9 zinc behandlade bultar istället som jag väntar på.
När jag ändå hade turbon borta så fick jag se att det var en ganska stor klack i inloppet på avgassidan av turbon som hindrade flödet rejält ( sett portade kkk på nätet där dom tagit bort den klacken) så jag tog fram slipstiftet o portade upp inloppet, kände mig som en moppe trimmare igen
Nu har jag stött på nästa patrull.
3" downpipen är så tight så man får inte på ringnyckel på muttern utan måste använda öppna delen + att en mutter gick emot downpipen så den fick jag manuellt fila ner från 14mm nyckel till 13mm nyckel för att få den att gå runt.
Nu har jag dragit så hårt jag bara kan o muttrarna början att blir runda o jag har ändå inte fått emot downpipen helt mot turbon avgashus, det saknas 1mm ungefär ( dock verkar det som att downipen flänsen böjt sig lite då den verkar vara mera emot precis vid bultarna).
Frågan är om det räcker o att klämringen håller tätt eller kommer det att börja läcka efter ett tag?????
Jag vill ju inte montera dit o sen blir tvungen att ta bort allt igen.
Alternativet är att köpa en vanlig platt 4 kants packning till kkk agg men jag har hört att dom börjar läcka mycke lättare.
Ett annat alternativ är att byta ut pinnbultarna i turbon mot insex bultar istället o hoppas att det går att dra hårdare då men jag har kännt på pinnbultarna o dom sitter sten hårt o jag är rädd att jag drar av dom istället
Så nu står jag här o har inte bestämt min än vad jag ska göra, snart kommer bultarna till turbon o då ska allt ihop igen.....
I brist på annat o göra så har jag tillverkat stag till främre krängaren.