944 Turbo -90 | "The Bandit"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#61 Post by DLS »

Jaha då har man stress meckat bil idag o bytt grenrörs packningar, satan vad det är trångt.............

For iväg o testa bilen rejält på sviestad sen, premiären på bana för mig o 944:an :)
det gick skitfint i 7-8 varv sen åkte jag in för att vila o då såg jag att den tryckt ur sig kylarvatten :(

konstiga är att den håller temperaturen skit bra o den gick hur bra som helst hem???
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#62 Post by patand »

Kan inte vara så att du skruvat på locket till expansionskärlet för dåligt? Det hade jag gjort på min 931 och den läckte då ut vatten när den blev rejält varm på Sviesta. Inte hänt innan dess på Tullinge och PCS slalom... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#63 Post by DLS »

funderar på om det kan vara nått fel på locket.
ska testa att byta lock först i allafall :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#64 Post by DLS »

men det är ett jäkla tryck i systemet, ska ta o göra ett kylarvätske prov också om jag hittar nån som har en sån provare.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#65 Post by gurra »

Johan din bil trycker väl ur sig vattnet genom slangen? Då borde det mao inte ha något med locket att göra.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#66 Post by DLS »

nä den trycker ur sig mest ur hela locket verkar det som, hade sprutat ner luftfilter lådan och huven.

men jag undrar verkligen om det ska vara så högt tryck i expansionskärlet??
men vi åkte småvägar hem o låg o gasa o ladda på hela tiden o när jag kom hem så hade den inte tryckt ur sig någe??
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#67 Post by GLind »

Nu har jag ingen aning hur högt accepabelt tryck i expansionskärlet är, men det känns betydande. Jag har aldrig öppnat ett varm exp.kärl men de som har gjort det av misstag (eller dummhet) har ju fått en hel del kylvatten över sig och bil. Exp.kärlen i sig brukar ju vara lite deformerade efter tidens gång med lite bulor och ojämnheter i plasten.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#68 Post by Erol »

Inte för att vara negativ....

Men en kompis hade liknande problem med sin VR6:a, vattnet trycktes ur i locket till
påfyllningen. Detta på grund av brusten toppackning och där av koprition i vatten
systemet. Locket på VR6:an är konstruerat så att det "öppnar" vid för högt tryck!

Får hoppas att det inte är så i ditt fall, men det låter snarlikt!

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#69 Post by Pär Hylander »

Det ska ju vara övertryck när systemet blir varmt, just för att höja kokpunkten.

JAg har alldeles bestämt för mig att ev. övertryck ska blåsas ut genom lilla slangen som ansluter just vid locket när det blir för högt tryck. Det trycket bestäms av fjädern i locket. Har man fyllt på för mycket kylarvatten så trycks det ut första gången bilen blir rejält varm, det kan blir rejält blött och "stänkigt" eftersom vattenet övergår från flytande till kokande just i det ögonblick det kommer utanför locket, eftersom trycket då sjunker till atmosfärstryck. Helt normalt så långt alltså

Men, kan man ser att läckaget kommer från locket eller just däromkring så är det ju ngt vajsing på lock eller expkärl
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#70 Post by Pär Hylander »

GLind wrote:Nu har jag ingen aning hur högt accepabelt tryck i expansionskärlet är, men det känns betydande. Jag har aldrig öppnat ett varm exp.kärl men de som har gjort det av misstag (eller dummhet) har ju fått en hel del kylvatten över sig och bil. Exp.kärlen i sig brukar ju vara lite deformerade efter tidens gång med lite bulor och ojämnheter i plasten.
Det är ju inte så mycket trycket som gör att folk blir skållade när dom öppnar varmt, utan för att vattnet är över 100°C och trycksatt, när man öppnar locket och trycket därmed sjunker så börjar genast vattnet koka och forsar upp ur öppning med stor hastighet.

Trycket är nog inte högre än ngt enstaka bar eller så.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#71 Post by DLS »

tack för alla svar :)

vet att när den trycker ur sig kylarvatten så brukar det vara topp packningen som gått men den går inte ett dugg sämre o den håller tempen??

jag tycker Pärs resonemang låter väldigt vettigt, klart det ska vara tryck i expansionskärlet, hoppas på att det är packningen eller fjädern i kombination med att jag fyllt i för mycke vatten som gjorde att det tryckte ur sig.

ser ju inte nivån i tanken då den är helt brun :(

får beställa ett lock o testa innan jag lyfter toppen i allafall.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#72 Post by GLind »

ser ju inte nivån i tanken då den är helt brun
Kanske dags att beställa både lock och tank från PC?

På tal om trycksatt vatten finns där någon tempmätare till kylningen av turbon som öppnar när vattnet (så har jag tolkat det) är över 115 grader... Så kokpunkten är förhöjd en hel del iom att det är trycksatt.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#73 Post by DLS »

Har fått svar från sanden att det är med all sannolikhet packningen som gått :(
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#74 Post by GLind »

DLS wrote:Har fått svar från sanden att det är med all sannolikhet packningen som gått :(
Då är ju helgen räddad :wink: Hoppas att du får ordning på det snabbt så att du kan köra lite nu under sommaren. Ladda försiktigt...
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#75 Post by DLS »

tack för den ;)

Nä det verkar bara läcka vid extremt hård körning så jag satsar på att det ska hålla i sommar och byta den i höst.

Tyvärr innebär det inge mer bankörning i sommar :(
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users