944 Turbo -90 | "The Bandit"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#736 Post by DLS »

Det är äntligen dax o uppdatera tråden lite.
Det går väldigt sakta framåt men det går i alla fall framåt :)

Jag började för nån månad sen med att måtta in ett 3" främre rör mot original downpipe till o börja med i bilen (första biten av mitt främre rör var original förut men nu blir det 3" hela vägen).

När jag tyckte att jag kapat o slipat o passat in det främre röret tillräckligt bra så har jag rivit bort turbon o håller på o monterar dit 3" downpipen o sen ska den lindas med värmebandage som är impregnerat med lavastens material som ska göra det extra tåligt "woooooow" :lol:

Dock så stötte jag på lite patrull, först när jag skulle ta bort turbon så runddrog jag givetvis den långa insexbulten som håller turbon :evil: försökte först vålda in en torx istället men det gick inge vidare som tur var så löste sig det super lätt med en liten avdragar hylsa ( kanon bra verktyg).

Beställde först rostfria insexbultar till turbon på ebay men fick sen kalla fötter o vart rädd att dom skulle kunna fasta ännu hårdare + att dom är mjukare o ännu lättare att dra sönder om man måste ta loss turbon igen så nu har jag beställt 12.9 zinc behandlade bultar istället som jag väntar på.

När jag ändå hade turbon borta så fick jag se att det var en ganska stor klack i inloppet på avgassidan av turbon som hindrade flödet rejält ( sett portade kkk på nätet där dom tagit bort den klacken) så jag tog fram slipstiftet o portade upp inloppet, kände mig som en moppe trimmare igen :twisted:

Nu har jag stött på nästa patrull.
3" downpipen är så tight så man får inte på ringnyckel på muttern utan måste använda öppna delen + att en mutter gick emot downpipen så den fick jag manuellt fila ner från 14mm nyckel till 13mm nyckel för att få den att gå runt.
Nu har jag dragit så hårt jag bara kan o muttrarna början att blir runda o jag har ändå inte fått emot downpipen helt mot turbon avgashus, det saknas 1mm ungefär ( dock verkar det som att downipen flänsen böjt sig lite då den verkar vara mera emot precis vid bultarna).
Frågan är om det räcker o att klämringen håller tätt eller kommer det att börja läcka efter ett tag?????
Jag vill ju inte montera dit o sen blir tvungen att ta bort allt igen.

Alternativet är att köpa en vanlig platt 4 kants packning till kkk agg men jag har hört att dom börjar läcka mycke lättare.

Ett annat alternativ är att byta ut pinnbultarna i turbon mot insex bultar istället o hoppas att det går att dra hårdare då men jag har kännt på pinnbultarna o dom sitter sten hårt o jag är rädd att jag drar av dom istället :(

Så nu står jag här o har inte bestämt min än vad jag ska göra, snart kommer bultarna till turbon o då ska allt ihop igen.....

I brist på annat o göra så har jag tillverkat stag till främre krängaren.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#737 Post by Björn Nilsson »

Jag hade bara 3 av 4 bultar spända för jag kunde inte komma åt den sista...... :mrgreen:

Nya turbon får V-band!

Kör hårt

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#738 Post by Karl Birgander »

Du kan inte lossa på andra sidan, där du kommer åt bättre, sedan dra den som är klurigast och därefter de "lättare"? Borde väl gå lättare att dra åt om det inte spänner emot på andra sidan?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#739 Post by DLS »

Karl Birgander wrote:Du kan inte lossa på andra sidan, där du kommer åt bättre, sedan dra den som är klurigast och därefter de "lättare"? Borde väl gå lättare att dra åt om det inte spänner emot på andra sidan?
Var exakt så jag gjorde ändå räckte det inte till.
Ska testa o lossa en gång o byta till nya fräscha muttrar o dra igen o se om det räcker. Annars blir det m10 insex bult istället.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#740 Post by DLS »

Bilen är ihopsatt o var o besikta idag, dock fick jag nedslag på för hög co.
Mitt eget fel då jag har fetat på mappen samt slog i 15l soppa för att få ner lambda värdet men då vart co:n för hög istället.
jaja det löser sig :)
Kommer lite bilder senare.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#741 Post by DLS »

Gick mindre bra på ombesiktningen idag.
Körde med 100% e85 o då gick visserligen co:n ner men då vart lambda värdet för snålt.

Vet inte riktigt vad jag ska göra.
* Har trycksatt hela vakuumsystemet men inte hittat nån läcka
* Lambda sonden är bytt bara för nått år sen.
* Tätat alla läckor jag hittat i avgassystemet.

Kvar är om det är en spricka i grenrör eller crossoverrör som döljs av avgasbandaget.

Bilen går som ett skott o reglerar runt lambda 1 vid last men inte på tomgång samt vid höjt varvtal stillastående.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 379
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#742 Post by jockes »

Såna här saker borde inte vara ett problem. Skaffa en piggyback, eller ännu bättre, ett standalone :)
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#743 Post by DLS »

Jo är bra sugen på ecumaster i vinter, vet bara inte om jag kan få ihop tiden till att dra alla nya kablar.
Sen lutar det åt spricka i grenrör eller crossover då jag haft det förut.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#744 Post by Björn Nilsson »

Drygt när inte bilen går igenom besiktningen för miljövärden, har haft det också. Mest CO för att min katalysator inte blir riktigt varm vid "normal" körning :mrgreen:

Lambda har jag tyvärr inget svar på, jag köpte MaxxEcu och ska dra ny kabelstam när väl min motor kommer hem....

Kör hårt

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#745 Post by DLS »

Har lagt upp en plan på vad jag ska göra

1 - Leta efter vakuum läckor igen när bilen är varm.
2 - Ska testa o koppla ur lambda regleringen för att se vad jag får för lambda då.
3 - Ska mäta upp o kontrollera tps:en.
4 - Ska kontrollera grundtrycket på bränsletrycksregulatorn utan vakuum.
5 - Rengöra maf sensorn med rengörings spray.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#746 Post by DLS »

Får väl ta o återkoppla lite här vad som gjorts i felsökningen.

1 - Leta efter vakuum läckor igen när bilen är varm. - Gjort utan resultat först
2 - Ska testa o koppla ur lambda regleringen för att se vad jag får för lambda då. Gjort o då stack lambda värdet upp ännu högre så lambdan gör sitt jobb
3 - Ska mäta upp o kontrollera tps:en.Gjort o alla värden är ok
4 - Ska kontrollera grundtrycket på bränsletrycksregulatorn utan vakuum. Gjort
5 - Rengöra maf sensorn med rengörings spray. Gjort

Sen fick bilen stå ett tag igen tills igår när jag fick för mig att göra en riktig plugg o trycksätta redan innan turbon för att kunna leta läckor( ställde kompressorn på att trycka ut 1 bar).
Det visade sig att det läckte rejält genom spjällaxeln på spjällhuset, det tryckte rakt igenom tps:en o bubblade fint när man sprutade såpvatten på den.
Sen kopplade jag pluggen till avgassystemet o gjorde samma procedur där o det visade sig små läcka om alla skarvar men framförallt så läckte det rejält mellan grenrör och crossoverrör.

Så nu har jag 2 saker att göra:
1- Byta oringar på spjällaxeln.
2- Byta packningar mellan grenrör o crossoverrör samt plocka ner avgassystemet o täta om alla skarvar ordentligt.

Sen får jag trycktesta igen o hoppas att allt är tätt o att lambda värdet är bättre :#pray:
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#747 Post by DLS »

Det går sakta framåt :)

Har i alla fall rivit bort Spjällhuset o ska byta ut dom stenhårda tätningarna som smulades sönder när man peta på dom till o-ringar istället 8)

Sen har jag köpt en original oljekylare till utav Eckan på forumet så kommer köra 2st i serie nästa år o hoppas på bättre oljetempar :)

Sen ska jag lägga en beställning på nya avgaspackningar hos utzon så jag kan riva bort grenröret o få det tätt förhoppningsvis.

Kommer även lyfta ner hela avgassystemet o täta om alla skarvar i vinter.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#748 Post by DLS »

Jag har fått ihop spjällhuset med nya packningar från arnnworx, vart riktigt bra.

Glad i hågen idag så skulle jag riva bort grenröret o byta dom nedre packningarna som läcker trodde jag.
Gjorde för säkerhets skulle ett trycktest till med såpvatten då jag misstänkte att det kanske inte var packningarna utan spricka i crossover röret eller grenröret o mycke riktigt så bubbla det ju hej vilt under flänsen mot crossover röret :(
Så det vart att riva bort insug o montera bort crossover röret istället.
Svor skapligt över att jag monterat turbomössa o lindat allt för var det trångt förut så vart det inte bättre med dom grejerna där :evil:
Nu fick jag lägga en ny beställning på mera packningar hos Utzon.

Crossoverröret var sprucket i båda svetsfogarna o det syntes vart det läckt då det blivit kritvitt där dom varma avgaserna läckt ut.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 379
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#749 Post by jockes »

Trist med läckan :(
Kämpa på!

Hur gjorde du för att få på turbomössan förresten?
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo -90 | "The Bandit"

#750 Post by DLS »

Är glad jag upptäckte den nu i allafall o inte efter packningsbyte och besiktning.
Jag hade turbon lös o så hängde jag på mössan utan att spänna fast den sen monterade jag turbo och sist drog jag ihop mössan igen med rostfri ståltråd istället för med fjädrarna som följde med.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]