944 N/A -1983 | skillz's

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

944 N/A -1983 | skillz's

#1 Post by skillz »

Dagens utförande (2006):
Image

2005;
Image
Image

Detta är alltså en Porsche 944
Årsmodell 83, import -84.
Antalet ägare på denna bil är 23st(!).

Inredning
2st Sparco-Sprint stolar.
Sparco-mattor.
Momo-ratt.
Plåtren från B-stolpe och bakåt.


Fälgar/Däck
17" Antera/Äkta Porsche Cup-fälgar.
8.5" breda fram och 10" bak.
Bridgestone S-01 225/45/17 fram .
Falken 451-Ohtsu 255/40/17 bak.

Motor
- 4 cyl. med en diameter på 100 mm.
- 2479 cm3 M44/02-motor.
- Elektronisk insprutning - Bosch L-Jetronic.
- 8 ventiler.
- 10.6:1 i kompression.
- 165hk / 231nm.
- varvstop vid 6300rpm.
- Optima red top.

Prestanda 2005
- 0-60km/h 3.052s
- 0-100km/h 6.314s
- toppfart 230 km/h

200m @ 9.275s - 129.2km/h
60fot 2.288s
300m @ 11.876s - 140.6km/h


Prestanda 2006
• bättre än innan iaf ;)
• toppfart 240km/h

Bromsar/chassie
EBC Turbo-groove brake-skivor i fram (Slitsade, borrade, ventilerade och eloxerade).
Orginal ventilerade skivor i bak.
Orginalbelägg runt om.
Koni-stötdämpare runt om. Bilstein Clubsport på G.


Transmission
Bakhjulsdrift.
5 växlad manuell låda monterad över bakaxeln.
1an = 62km/h
2an = 99km/h
3an = 137km/h
4an = 178km/h
5an = 230km/h

Tank: 60liter.
Förbrukning: 0.8/1.0/1.5 liter per 10km.

Uppskattad vikt,bredd, längd, mm.
1080kg tom.
1140kg fulltankad.
1220kg raceklar med mig i.

Skattevikt: 1280kg.
Årsskatt, kr: 1452

Bredd: 1740mm.
Längd: 4200mm.


Utrustning
Inget.

Exteriört
Indisch-rot.
En silverstripe över bilen.
Samt PORSCHE-streamer i framrutan.
Turbo bakkjol (modell mindre).
Dekaler från diverse märken.
Röda blinkers runt om.

Nuvarande Planer
Byta ut fälgarna mot andra.
DTM-läpp.
Plast-huv.
Bygga om lite på sista delen av avgassystemet.
Bilstein Clubsport stötdämpare runt om.
4-punktsbälten.
Fjäderbensstag.
Halvbur.
Mer banracer-stuk på bilen.
Oljetemp-mätare.

Framtida Planer
Coil-oversats modell jättedyrt.
Kolfiberfront från a-stolpe.
R-däck.
Helbur.
Vässad motor/turbo-konvertering.
951ans diffade växellåda.
Sinterkoppling.


Varför?
Sen jag började köra den bil mer och mer så blev jag bara mer och mer fäst vid den, hade ju min röda BMW 325i Cab som jag verkligen gillade innan, men denna är en helt annan känsla i, viktfördelningen, hur man ligger längs vägen och ja, helt enkelt mycket roligare bil.
Så det blev att jag bytte caben rakt av mot den, då utan stereo, fälgar, trasig motor och bucklor som lyckats komma fram på den sedan saker ramlat i garaget.
Så det kändes som en bra deal.

Vad vill jag komma fram till?
Mitt primära mål är att försöka få den på utställning och komma med i någon tidning efter ett tags slitande med bilen.
Köra på bana framförallt och försöka komma in med att tävla.


Bilder
Image
Image
Image
Image

Mer kommer säkerligen göras med bilen.
Last edited by skillz on 2006-04-01 03:44:20, edited 13 times in total.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]