Page 1 of 2

944 Turbo S -91

Posted: 2005-06-07 18:37:40
by Magnus Åkerqvist
Här kommer lite info om min bil:

Vad som är gjort vid motorn:
# K26/T04E hybrid turbo
# Ombyggd laddluftkylare
# Nya tryckrör
# Turbo XS dump, Ombyggd till återledande
# Nytt insug
# Bosch "grå" spridare
# Större soppapump
# Chip från bengt här på forumet
# Sachs sportlamell
# Tial 38mm wastegate
# GReddy Profec B Spec II Boost Controller
# EGT och Laddtrycksmätare i A-Stolpen
# 3" avgas från downpipen med 3" race kat 4" bling bling slutdämare
# Effekt 250+ =)

Bromsar
# Hålborrade skivor med blåa pagid runt om

Fälgar
# 17" Turbo splitt

Chassi
# helt orginal =/ Ska uppdateras till vintern

Lite bilder:

Posted: 2005-06-07 18:38:28
by Magnus Åkerqvist
Fler bilder:

Posted: 2005-06-07 18:45:46
by Magnus Åkerqvist
Hade precis kört SS med bilen. Så fälgarna är lite skitiga :)

Posted: 2005-06-15 08:58:31
by Magnus Åkerqvist
Här är lite bilder på bilen när jag var på Anderstorp 2005-06-14 :

Posted: 2005-06-15 09:01:52
by Magnus Åkerqvist
Överhettade däcken rätt snabbt tyvärr (SP9000). Blir R-Däck på när dessa är slut. kanske bra träning med vanliga däck först.
Chassit måste med fixas till när plånboken pallar med det :cry:

Posted: 2005-06-17 06:57:37
by Chriz75
Vart har du köpt insuget någonstanns ?
Har du bytt trottelhus också eller har 2.5l inte någon cirkulering av vattnet genom trottelhuset ?
Är det original insugningsrör eller har du gjort egna ?
Kör du med MAP sensor eller har du en MAF vid insuget någonstanns ?

Posted: 2005-06-17 07:03:09
by Magnus Åkerqvist
Chriz75 wrote:Vart har du köpt insuget någonstanns ?
Har du bytt trottelhus också eller har 2.5l inte någon cirkulering av vattnet genom trottelhuset ?
Är det original insugningsrör eller har du gjort egna ?
Kör du med MAP sensor eller har du en MAF vid insuget någonstanns ?
Insuget har jag själv byggt hade hjälp av en licenssvetsare dock!.
Spjällhuset är från en Volvo 960 3.0L. Nej där är ingen förvärmning orginal heller.
Jag kör med orginal Mängdmätare. Den sitter precis framför kylvätskebehållaren.

Mvh Magnus Å

Posted: 2006-03-15 09:58:28
by Magnus Åkerqvist
Igår så lämnades toppen in för bearbetning. Nya ventilstyrningar ska i och sätena ska fräsas.
Den drog lite olja innan. men inte så konstigt. Avgasstyringarna var helt slut =/

Posted: 2006-03-15 10:09:09
by headline
Hallå, skulle gärna vilja veta vad ventilstyrningsjobbet kostade och vad som gjordes. Funderar på att göra det själv men är osäker. Funderar på att ta deet nästa säsong om den drar olja. Bilen ser elak ut förresten!

Mvh Gustav

Posted: 2006-03-15 10:13:33
by Magnus Åkerqvist
headline wrote:Hallå, skulle gärna vilja veta vad ventilstyrningsjobbet kostade och vad som gjordes. Funderar på att göra det själv men är osäker. Funderar på att ta deet nästa säsong om den drar olja. Bilen ser elak ut förresten!

Mvh Gustav
Styrningar + sotningssats kostade ca 2900:- från sanden.
Han som gör arbetet ska ha ca 1000:-. Det görs efter arbetstid :wink:
Montering av toppen gör jag själv.

Posted: 2006-05-18 20:08:18
by Magnus Åkerqvist
Nu har man varit lite aktiv i garaget. Svårt med tid nu när man har köpt hus
Blev inte så mycket gjort då det är lite halvdålig passform på grenröret.. Fortsätter imorgon då ska nycklen vridas om igen är det tänkt :D :#944burn:

Posted: 2006-05-20 15:59:22
by Magnus Åkerqvist
Så nu är den ihop igen. Fast kylaren har börjat läcka. Kan höra ihop med att topplockspackningen gick..

Posted: 2006-05-20 16:04:57
by DLS
vad kör du med för topp packning?

Hur många cc är bosch gråa på?

Fin bil :)

Posted: 2006-05-20 17:20:18
by Magnus Åkerqvist
DLS wrote:vad kör du med för topp packning?

Hur många cc är bosch gråa på?

Fin bil :)
Jag kör med oginal packning, Bättre att den går sönder än nått annat =)

De är på 503cc

Tack! =)

Posted: 2006-05-24 08:01:01
by Magnus Åkerqvist
Så ny kylare beställd!
Och ett track kitt spindelleder.

Fick även bli en Gemballa spoiler