Page 1 of 3

924 1985

Posted: 2005-05-24 18:54:20
by daijo
Hej!

Här kommer tråden om min bil. Bilen är en svart 924 av 1985 årsmodell. Bilen har endast haft två ägare vilket verkar vara ovanligt samt verkar bra servad. Den första ägaren, en tysk dam i Berlin, har servat den pedantiskt. Man blir helt rörd när man ser serviceboken. 1998 importerades den till Sverige och den andra ägaren verkar tagit hand om den bra han också iaf. maskinellt. Den är lite sliten i lacken och har en del små saker att fixa. Den är dessutom obesiktigad så jag får tyvärr vänta tills det som behövs fixas är fixat innan jag får ge mig ut.

Jag vill lära mig bilen ordentligt och fixa så mycket som möjligt själv. Sitter redan och bläddrar i Haynes:) Jag är dock sugen på att få proffshjälp med de första sakerna så jag får ut den på vägen så fort som möjligt. Ser fram emot att åka runt på vackra småvägar i Skåne i sommar så det vore synd att missa den fina årstiden. Också för att slippa alla "vad var det jag sa" från skeptiker i omgivningen om det dröjer förlänge;) Målet är att nästa år kunna genomföra en liten turné ner på kontinenten. Han kanske längtar hem stackarn.

Här är min dagordning för tillfället:

Steg 1 Besiktning

Byta lampa, höger helljus
Byta däck fram (två följer med) samt fixa hjullinställningarna så de ej slits fel igen.
Fixa vindrutespolaren

Steg 2 Service

Byta vätskor
Byta filter
Byta tändstift
Byta generatorkol
Kolla remmar

Steg 3 Puts

Fixa små lackskador
Blästra och lacka fälgar

Låter det bra? Nu är det bara att vänta till klockan fem i morgon eftermiddag. Då kommer den hit:)

Posted: 2005-05-24 20:16:53
by Eddie Varvstopp
:thisthread:

.. så man känner ihåg dig på stan :wink: .

Posted: 2005-05-24 20:24:39
by daijo
Hehe jepp det ska fixas så fort som möjligt:)

Posted: 2005-05-24 20:39:08
by maverick
är det tabu att fråga vad den kostade :)

Posted: 2005-05-24 21:11:25
by daijo
12000:- så jag funderar på vad jag ska upptäcka när jag kan syna den ordentligt. Men det är helt klart värt risken eller hur?:) Min bedömning är att ägaren (flerbarnsförälder och caféägare) ville göra processen kort när han väl bestämt sig.

Posted: 2005-05-24 21:23:19
by maverick
det låter billigt i alla fall :)
lycka till med bilen..

Posted: 2005-05-24 21:57:24
by daijo
Antar att du letar efter nåt själv. Kollat på några?

Posted: 2005-05-25 15:55:58
by maverick
jag letar mest på blocket just nu. Tänker på en 944 som inte kostar över 35000. säg till om du hittar någon :)

Posted: 2005-05-25 22:38:36
by daijo
Har lagt en bild i mitt garage på bilen precis efter att jag fick den. Då är det bara att köra igång!

Posted: 2005-05-26 08:07:14
by Mercury
vilken färg ska du ha på fälgarna?

Posted: 2005-05-26 09:41:50
by daijo
Tänkte bibehålla originalutseendet. Det framgår kanske lite dåligt på bilden hur kasst skick de är i nu.

Posted: 2005-05-29 15:34:53
by daijo
Liten uppdatering. Har ringt Kervalls i Lund där bilen har varit servad innan och bett om tid där att fixa steg 1 och 2 i min lista ovan. Har dock inte fått nån tid än sedan jag ringde i torsdags så jag har börjat kolla på lite saker själv. Tyvärr känner jag mig lite begränsad av att stå på parkeringen och greja:/

Väntar på en generator som just nu sitter i en bil i Helsingborg. Får troligen den nångång i början av veckan. Tog ur batteriet för att ladda upp det lite så jag tar mig iväg med bilen om det skulle behövas (verkstad, besiktning). Då upptäckte jag lite rost under batteriet. Inget allvarligt ser det ut som men det bör fixas direkt. Har hört att det läcker direkt in i kupen om det blir läckage där.

Punkten byta lampa var inte så enkelt. Eller rättare sagt det var enkelt men löste inte problemet, lampan såg hel ut och en reservlampa som låg i bilen hjälpte inte heller. Säkringarna är hela så nåt skumt är det.

Posted: 2005-06-04 11:43:27
by daijo
Som jag skrev i en annan tråd så höll jag på att bli av med bilen tidigare i veckan. Som tur var blev den enda skadan ett demolerat tändningslås och ett något misshandlat dörrhantag på förarsidan. Tino i Helsingborg hade ett tändningslås också så det blev inte alltför smärtsamt.

Nattens oväder visade dock på ett annat problem. I morse var mattan på förarplatsen blöt framför pedalerna. Bilen ska in i garage snart så då tänkte jag skrapa bort rostskyddsmassan i motorrummet alldeles nedanför vindrutan (samma plats som batterifacket fast på andra sidan) och kolla efter... Är några sprickor där som ser lite oroväckande ut.

Posted: 2005-06-06 07:28:01
by Tino Carrasco
Daniel!
På batterihyllan så finns det ett dräneringshål det brukar vara korkat med skit vätter mot motorrummet. Rensa det först. Ta ut batteriet städa rent kolla i plåten som falsar mot skärmen, där brukar bli hål täta med ÖoB sanitets silicon o spraya med lite färg. Tada! no more leaks!!
Tino
Good lök!

Posted: 2005-06-06 07:29:22
by Tino Carrasco
Eh jag har dörrhandtag om du behöver med.
Tino